1. Aktualności
  2. Polska

Włoszczowa (OSM): Kategoria twarogów notuje stabilną dynamikę sprzedaży

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© włoszczowa (osm)

– Twarogi posiadają swój tradycyjny wizerunek i należą do jednej z najważniejszych kategorii wśród produktów mleczarskich – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Ryszard Pizior, Prezes Zarządu spółdzielni Włoszczowa (OSM). – Posiadają opinię produktów naturalnych o dużych wartościach odżywczych, co sprawia, że radzą sobie coraz lepiej na bardzo konkurencyjnym i wymagającym rynku mleczarskim. Można powiedzieć, że twarogi to nasza polska specjalność, nasza tradycja, stąd też tak ważne miejsce tej kategorii w naszej diecie. Produkty te oferowane są w wielu dogodnych dla odbiorców opakowaniach i formach: twarogi krajanki pakowane w folie w małych kawałkach, twarogi w kostkach 200 g,klinki pakowane próżniowo w folię, twarogi tłuste, półtłuste i chude pakowane w pergamin. Firmy posiadają też w sprzedaży gotowe, jednokilogramowe, mielone twarogi nadające się do wypieku ciast domowych. Biorąc pod uwagę rodzaj opakowania twarogi możemy podzielić na dwie podstawowe grupy: tradycyjne – pakowane w pergamin i sprzedawane głównie w kanale tradycyjnym oraz nowoczesne – zwykle o stałej wadze pakowane w formie kostek, klinków itp. sprzedawane głównie w kanale nowoczesnym. Nie zawsze jednak twaróg w supernowoczesnym opakowaniu dorównuje jakością tradycyjnej krajance.

– Sprzedaż twarogów skoncentrowana jest w kanale tradycyjnym, który generuje ponad 60% sprzedaży w ujęciu ilościowym. Kanał tradycyjny zdecydowanie dominuje w sprzedaży krajanek i twarogów pakowanych w pergamin. W kanale nowoczesnym sprzedaje się głównie twarogi w opakowaniach nowoczesnych, zwykle stałowagowe. Głównym czynnikiem warunkującym zakup jest smak, zawartość tłuszczu oraz cena. Biorąc pod uwagę zawartość tłuszczu zdecydowanie dominuje twaróg półtłusty – około 80% sprzedaży, tłusty – około 15% oraz chudy – około 5% – wylicza Prezes Zarządu włoszczowskiej mleczarni.

– Wydaje się, że spowolnienie gospodarcze jakie obserwujemy w kraju i na świecie nie wpływa w znaczący sposób na sprzedaż twarogów. Kategoria ta notuje stabilną dynamikę sprzedaży. W dłuższym przedziale czasu może nastąpić zwiększenie sprzedaży krajanki i twarogów pakowanych w pergamin oraz umocnienie się pozycji handlu tradycyjnego w sprzedaży tych produktów. OSM Włoszczowa jest jednym z głównych producentów twarogu na sernik pakowanego w wiaderko 1 kg. Z uwagi na to, że był to jeden z pierwszych produktów tego typu na rynku, jest jednym z najlepiej rozróżnianych „serników” w Polsce. Jest on produkowany we Włoszczowie od 2000 roku – dodaje nasz rozmówca.

– W naszym oddziale w Pawłowicach, zlokalizowanym na południu Polski produkowana jest popularna „krajanka” w kostkach o gramaturze 250 g, 400 g oraz 1 kg. Produkcja w tym zakładzie została uruchomiona w 2008 roku i przeszła wiele zmian wraz z rozwojem sprzedaży. Dzisiaj ten niewielki zakład wygląda bardzo nowocześnie, ale tradycyjny smak twarogu pozostał ten sam – podkreśla Ryszard Pizior, Prezes Zarządu spółdzielni Włoszczowa (OSM).

Ostatnie wiadomości o firmie