Czarnków (OSM): Wymagania partnerów rosną

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2013





Rozmowa z Zofią Just,
Wiceprezesem Zarządu w mleczarni Czarnków (OSM)


Jakie zjawiska w handlu najlepiej charakteryzują obecną sytuację w hurcie i detalu?

Konsolidacja dwóch największych graczy na rynku hurtowym, rozwój sieci handlowych, powstawanie coraz częściej małych lokalnych sieci zrzeszających kupców powodują sukcesywne zacieśnianie się rynku. Obecnie handel w kategorii nabiałowej odbywa się w coraz cięższych warunkach wymagań i oczekiwań nie tylko kupców sieci handlowych, ale nawet właścicieli mniejszych podmiotów detalicznych, co powoduje często sytuację że konsument nie ma dostępu do jakiegoś produktu z powodu sztucznego jego wyparcia przez inny, który wchodzi „sztucznie” na półkę.

Jak wygląda potencjał handlu nabiałem w dużych aglomeracjach tj. Poznań, Łódź, Warszawa w porównaniu do popytu w mniejszych miastach i miasteczkach? Czy obserwują Państwo jakieś zakłócenia w popycie na różne kategorie mleczarskie?

Większe miasta, zwłaszcza posiadające znaczące ośrodki akademickie oraz aglomeracje rozwijające się przemysłowo i usługowo są coraz chłonniejszym rynkiem. Zmienność liczby mieszkańców spowodowana sezonowym ich napływem i odpływem w różnych miesiącach (rok akademicki, sezon urlopowy i świąteczny) powoduje dość duże zmiany w popycie na kategorie nabiałowe. Każde zdarzenie umniejszające liczbę odbiorców w większych miejscowościach powoduje przeniesienie zakupów do mniejszych miejscowości, do których wracają uczniowie czy studenci lub też miejscowości wypoczynkowych w okresie urlopowym i wakacyjnym.

Producenci galanterii mleczarskiej mieli w pierwszej połowie roku niewiele powodów do zadowolenia. Czy gorące lato zmieniło tę sytuację?

Pierwsza połowa roku nie dawała powodu do radości nie tylko producentom galanterii mleczarskiej jednak każda branża odczuwa takie zachwiania inaczej. Galanteria nabiałowa jest bardzo czułą kategorią zakupową, ponieważ jest ona dodatkiem, a nie produktem podstawowym i jej zakupy są ściśle powiązane z dobrą lub złą sytuacją finansową konsumentów. Miesiące letnie oraz ostatnie tygodnie wyglądają pozytywnie i dają powody do uznania, że kategoria galanteryjna będzie wracała do poziomu sprzedaży, jaki jest satysfakcjonujący dla producentów. Jako producent szerokiej gamy galanterii mleczarskiej ciągle obserwujemy rynek i widzimy, że sytuacja się poprawia. Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Czarnkowie znana jest z produkcji deserów, które znane są w kraju oraz za granicą i wiemy doskonale, że w najgorszej sytuacji jest wprowadzanie nowości, ponieważ konsumenci często wolą sięgać po znane im już produkty.

Jak oceniają Państwo możliwości dalszej rozbudowy dystrybucji wytwarzanych przez siebie produktów, w kontekście koncentracji handlu i rosnącej konkurencji?

Poszerzanie się kanału dystrybucji przez rozwijające się sieci handlowe przekłada się na większą współpracę. Współpraca z sieciami jest trudna, jednak daje możliwości szerszego dotarcia do wielu miejsc i konsumentów naszych wyrobów. Staramy się rozwijać wraz z każdym kanałem dystrybucyjnym tak, aby nie utracić konsumentów na żadnym z nich.

Jak oceniają Państwo siłę poszczególnych kanałów dystrybucji w handlu nabiałem, w tym relacje pomiędzy handlem zorganizowanym a handlem indywidualnym (małe niezrzeszone sklepy). Czy rośnie udział handlu zorganizowanego w handlu nabiałem?

Wraz z rozwojem mniejszych lub większych sieci handlowych zmniejsza się liczba drobnych niezrzeszonych sklepów i zmienia się wraz z tym układ sił na rynku. Zrzeszone w sieci sklepy wiedzą, że mają lepszą pozycję zakupową w stosunku do pojedynczego sklepu i to powoduje, że są one bardziej atrakcyjne cenowo dla klienta końcowego. Małe samodzielne placówki handlowe utrzymują się głównie w małych miejscowościach, gdzie małe społeczeństwa mają większe zaufanie do nazwiska sklepikarza niż marki sklepów. W większych miejscowościach, zwłaszcza aglomeracjach takich jak Poznań, Wrocław czy Warszawa przyjezdni stanowią nieraz znaczną część mieszkańców i tam marka sieciowa jest bardziej pożądana. Handel zorganizowany dzięki konsolidacji coraz większej liczby placówek ma tendencje wzrostowe w stosunku do rozdrobnionego handlu niezrzeszonych sklepikarzy.

Wyniki sprzedaży których asortymentów mleczarni Czarnków były dla Państwa największym zaskoczeniem w tym roku?

Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Czarnkowie od wielu lat ma w swojej ofercie szeroką gamę produktów, nie jest to tylko kategoria galanterii mleczarskiej, ale także produkty codzienne jak mleka, śmietany, serki wiejskie bądź twarogi. Tak szeroki asortyment daje naszej Spółdzielni często powody do zaskoczenia wraz z wprowadzanymi nowościami jak np. Serek w Posypce czy też Jogurt naturalny z Musli, które wprowadzone na rynek uzyskały na nim szybko dużą liczbę odbiorców. Poza nowościami miło zaskoczyły nas poziomy sprzedaży śmietan oraz serka Juliko, co daje nam dobre rokowania i nadzieje, że konsumenci będą coraz częściej sięgać po nasze wyroby.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także