Jogurty typu greckiego: Grecki hit

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2017 (83)

Struktura asortymentowa jogurtów greckich na świecie

Najbardziej popularne wśród konsumentów są jogurty naturalne klasyczne oraz jogurty greckie beztłuszczowe. Jest to związane z dążeniem konsumentów do zakupu produktów o zmniejszonej ilości tłuszczu, ale dostarczających składników istotnych dla zachowania stanu zdrowia. Obecnie zauważa się rozszerzenie kategorii o egzotyczne wersje smakowe, dodatek elementów strukturalno-smakowych tj. granole zbożowe lub owoce oraz dodatki funkcjonalne tj. dodatkowe porcje białka. Działy marketingu intensywnie pracują nad oferowaniem coraz to bardziej innowacyjnych opakowań oraz wpisaniem jogurtów greckich w grupy produktów wygodnych (on-the-go). Oprócz wygodnych pojemniczków z jogurtem greckim do jedzenia łyżeczką coraz częściej na rynku pojawiają się jogurty greckie w butelkach lub wygodnych tubkach.

Produkty z tej kategorii są obecne na rynku Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Bliskim Wschodzie, Afryki oraz w regionie Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Japonii). Najbardziej rozwiniętymi rynkami w tej kategorii są Ameryka Północna oraz Europa Zachodnia. Dane statystyczne mówią, że w Ameryce Północnej sprzedawane jest blisko 50% światowej produkcji jogurtów greckich na świecie.

Globalni gracze na rynku jogurtów greckich

Na rynku globalnym działa kilka dużych firm, które specjalizują się w produkcji jogurtów greckich. Należą do nich Chobani, Stonyfield Farm, Fage International, Danone oraz General Mills.

Co znajdziemy na naszych półkach?

W Polsce jogurty typu greckiego coraz śmielej radzą sobie na rynku. Ich oryginalna stylistyka opakowań szybko pozwala na zidentyfikowanie ich na półce sklepowej. Podobnie jak na świecie jogurty greckie kryją się najczęściej w biało-niebieskich opakowaniach, z silnie uwypuklonymi elementami greckiej czcionki i elementów dekoracyjnych zaczerpniętych z kultury hellenistycznej. Na opakowaniach królują wizerunki greckich postaci, liście laurowe, charakterystyczne szlaczki, amfory oraz kolumny w stylu jońskim). Produkty często prezentowane są na tle greckich elementów architektury (białych domów z niebieskimi kopułami na tle morza) z dopiskiem: gęsty i kremowy.

Większość głównych graczy rynkowych w swojej ofercie posiada tego typu produkty; przeważająca część produkcji jogurtów greckich to jogurty w kubeczkach w wersjach naturalnych lub odtłuszczonych. Najbardziej popularnymi pojemnościami są 150, 180 i 400 g.

Tego typu produkty w swojej ofercie posiadają m.in. Bakoma, Danone, FigAnd, Grupa Lactalis Łowicz (OSM), Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM), Piątnica (OSM) i Zott Polska. Nieśmiało na rynku pojawiają się wersje smakowe. Tego typu produkty znajdują się w ofercie firmy Lactalis Polska (jogurty greckie Jovikos do picia w butelkach), a także firmy Piątnica (OSM) (jogurty greckie deserowe z dodatkiem pulp owocowych).

Ciekawy produkt

Tradycyjnie wytwarzany jogurt typu greckiego, o starannie dopracowanej recepturze to bogactwo wielu składników odżywczych. Dzięki dużej ilości łatwo przyswajalnego białka jogurt grecki wpływa na przyspieszenie procesów metabolicznych. Zawarte w nim żywe kultury bakterii mają korzystny wpływ na przewód pokarmowy. Zawiera wapń i fosfor, które wpływają pozytywnie na stan kości i zębów.

Producent tego wyrobu mleczarskiego zwraca uwagę na naturalne, prozdrowotne właściwości oraz brak substancji konserwujących. Polecany do sałatek, deserów i dipów.

Producent: Piaski (OSM).


Strona 3 z 3