Sery długodojrzewające: Coś dla koneserów

Zuzanna Karska
Forum Mleczarskie Handel 2/2017 (81)

„Ser Carski z Hajnówki jest produktem naturalnym o niezwykłym, subtelnym smaku, ciemnożółtej barwie, przechodzącej w procesie dojrzewania w bursztynową. Konsystencja sera jest zwarta, jednolita, w serach dojrzałych lekko krucha. Występują nieliczne owalne oczka”.

Źródło: www.osmhajnowka.pl

Innym, ciekawym produktem jest Ser Carski z Hajnówki. Mleczarnia Hajnówka (OSM) stworzyła ser holenderski długodojrzewający, dla prawdziwych smakoszy. Do produkcji sera, jak można dowiedzieć się ze strony www.osmhajnowka.pl, wykorzystywane jest „wyselekcjonowane mleko pochodzące z gospodarstw leżących w otulinie Puszczy Białowieskiej i Knyszyńskiej, czyli w regionie odległym od dużych ośrodków przemysłowych”. Producent podpowiada w jaki sposób można połączyć Ser Carski z innymi potrawami – można go podać jako samodzielną przystawkę lub z orzechami i suszonymi owocami. Pasuje zarówno do wina, jak i do piwa. Podobnie jak Spomlek (SM), tak i Hajnówka (OSM) zwraca uwagę na potrzebę zapewnienia starannej pielęgnacji sera w procesie dojrzewania, który trwa w przypadku tego produktu co najmniej 6 miesięcy.

„Kaaslander Premium ma aromatycznie owocowy smak. Jest serem szczególnym; delikatny i kremowy, z licznym oczkowaniem. O unikalnym charakterze sera decyduje nuta wiśni, która jest ukryta w jego smaku”.

Maasdamer Caracter ma niepowtarzalny charakterystyczny smak. Liczne oczkowanie, delikatna i sprężysta konsystencja zachwycą zarówno oczy jak i podniebienie każdego konesera”.

Źródło: Wypowiedź Jacka Wyrzykiewicza z firmy Hochland Polska, Forum Mleczarskie Praktyka 2/2013

Nie da się opisać serów szlachetnych, bez zwrócenia uwagi na ogromną rolę pracowników działu nabiałowego, którzy są doradcą konsumenta podczas poszukiwania odpowiedniego sera. Z tego powodu warto zastanowić się nad działaniami, dzięki którym mogliby oni powiększyć swoją wiedzę nie tylko z zakresu znajomości właściwości poszczególnych serów, ale również ich odpowiedniego łączenia z innymi potrawami oraz napojami. Konsumenci, pod wpływem mody na gotowanie i eksperymentowania oraz dzięki dostępowi do internetu i obecnych w nim kulinarnych inspiracji, chętniej sięgają po bardziej wyszukane produkty. Rola pracownika stoiska nabiałowego jest kluczowa w momencie podejmowania decyzji zakupowej – jego wiedza oraz porady mogą przekonać konsumenta do wydania większej sumy za wysokojakościowy produkt klasy premium, szczególnie jeżeli będzie w stanie doradzić również jakie dodatki do sera warto wybrać. Działaniem, które z jednej strony mogłoby zwiększyć know-how pracownika stoiska nabiałowego, a z drugiej być skutecznym narzędziem promocyjnym firmy, jest stworzenie infografiki. Na infografice w ciekawy graficznie oraz zrozumiały sposób można by było wytłumaczyć jak łączyć konkretne rodzaje żółtego sera z produktami spożywczymi (np. owocami, warzywami lub orzechami) oraz napojami, a szczególnie z winem. Takiego rodzaju infografika, zawierająca logo firmy oraz elementy identyfikacji wizualnej z nią związane, mogłaby zostać np. dołączona w formie insertu do magazynu branżowego dystrybuowanego do pracowników stoisk nabiałowych. Beneficjentami takiego rodzaju działania promocyjnego byliby, oprócz pracowników stoisk nabiałowych oraz firmy tworzącej infografikę, konsumenci, którzy mogliby liczyć na wybór odpowiedniego produktu oraz pomocne porady.

Ciekawy produkt

Sery długodojrzewające Delik wyróżnia bogaty bukiet smakowo-zapachowy oraz czas dojrzewania 3, 6 oraz 9 miesięcy. Sery dojrzewające 3 miesiące są delikatniejsze w smaku, natomiast sery 6- i 9-miesięczne są bardziej wyraziste i pikantne. W serach starszych mogą (naturalnie) tworzyć się chrupiące kryształki będące doskonałym źródłem łatwo przyswajalnego białka. To sery idealne na przekąski, na deskę serów, a także w postaci startej do sałatek oraz potraw mięsnych i warzywnych.

Dostępne są w kostkach o gramaturze 200 g.

Producent: ROTR (SM).


Strona 4 z 5