Rynki Międzynarodowe: Biznes mleczarski w Chinach

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)

Konsumpcja nabiału w Chinach

Z danych historycznych wynika, że od kilku lat systematycznie wzrasta konsumpcja wyrobów mleczarskich w Chinach. Biorąc pod uwagę trendy ogólnorynkowe w Chinach prognozy na 2016 r. określają, że konsumpcja mleka płynnego powinna przybliżyć się do 40 mln ton i będzie nieznacznie wyższa niż w roku 2015. Niemniej jednak chińska konsumpcja mleka jest nadal niska i stanowi mniej niż 1/3 ilości spożywanej na świecie. Mimo że rynek chińskich produktów mleczarskich intensywnie się rozwija poprzez wdrażanie licznych innowacji produktowych, to mleko nadal zachowało dominującą pozycję na rynku. Szacunki rynku wskazują, że mleko zajmuje istotną część – blisko 60% – rynku mleczarskiego w Chinach, z czego około 60% to mleko UHT. Pozostała część mleka przerabiana jest na mleko smakowe oraz jogurty.

Jeżeli chodzi o kategorię jogurtów to jej początek datuje się na 2010 rok. Dane za rok 2014 rok pokazały, że jogurty pitne stanowią 13% całego rynku jogurtów w Chinach. Oczekuje się, że do końca 2017 roku ich sprzedaż osiągnie wartość 5 mld euro. Powodzenie kategorii jogurtów pitnych ma podobne źródła jak w innych krajach: wygoda spożycia i żywieniowe korzyści dla układu pokarmowego.

Takiego pozytywnego trendu nie można zauważyć w kategorii napojów smakowych, których sprzedaż pomału spada. Przypuszcza się, że jest to wynik słabego marketingu oraz ograniczona liczba innowacji w tym segmencie.

Pewne problemy przeżywa kategoria serów. Ich konsumpcja w Chinach jest niewielka, bowiem dla Chińczyków ser to w dalszym ciągu dość egzotyczny produkt, a model i tradycja żywieniowa jeszcze nie zaadaptowały tego typu produktów do codziennej diety.

Niemniej jednak wydaje się, że mleko i produkty mleczarskie mają niezwykły potencjał wzrostu. Czynnikami wzrostu są poprawa jakości i bezpieczeństwo produkcji od rodzimych wytwórców. W ostatnich latach zauważa się systematyczny wzrost jakości produkowanego mleka. Niemniej jednak wydaje się, że cena mleka dla konsumentów jest nadal za wysoka. W niektórych regionach Chin producenci surowca mlecznego sprzedają mleko świeże bezpośrednio do konsumentów, zamiast do zakładów przetwarzających ten surowiec na bardziej złożone produkty. Tego typu inicjatywy gospodarcze, które są korzystne dla konsumentów szczególnie w biedniejszych regionach są jednak problematyczne dla dużych odbiorców i przetwórców mleka. Z jednej strony biedniejsi obywatele mogą kupić tańszy surowiec na potrzeby domowe i nie płacić wyższych cen za mleko przetworzone w warunkach industrialnych oraz sprzedawane w super- i hipermarketach – z drugiej strony zakłady przemysłowe nie mają odpowiedniej ilości surowca.

Chiny są rozwijającym się konsumentem mleka w proszku. Jest ono wykorzystywane głównie do produkcji mleka dla dzieci, odtworzenia mleka płynnego, produkcji napojów mlecznych, oraz używane jako surowiec do produkcji czekolady, pieczywa oraz lodów. W 2016 roku szacuje się, że konsumpcja mleka w proszku może osiągnąć 2,1 mln ton, co stanowić będzie blisko 11% wzrost w stosunku do 2015 r. Tego typu sytuacja jest związana z wrażliwością konsumentów na cenę mleka odtworzonego z proszku, w stosunku do mleka świeżego, które jest w Chinach znacznie droższe. Jednocześnie bardzo często mleko odtworzone jest sprzedawane po cenach promocyjnych podczas różnego rodzaju akcji marketingowych w sklepach.

Najwięksi przetwórcy mleka w Chinach

W Chinach największym przetwórcą mleka jest prywatna mleczarnia Inner Mongolia Yili Industrial Group. Firma ta posiadała w 2014 roku 25% udziałów rynkowych w sektorze przetwórstwa mlecznego w Chinach. Yili Group zaangażowana jest w szeroko rozumiane przetwórstwo mleka. W firmie tej produkuje zarówno świeże jak i przetworzone mleko. Wśród jej produktów znaleźć możemy m.in. mleko w proszku, mleko świeże i pasteryzowane, napoje fermentowane i lody. Najbardziej znaną marką jest „Yili”.

Głównym konkurentem firmy w Chinach jest przedsiębiorstwo Mengniu Dairy, która posiadała w 2014 roku 21,6% udziałów rynkowych. Wg danych z rocznego raportu firmy za rok 2015 – udziały rynkowe firmy pozostały na podobnym poziomie. Mengniu Dairy i podległe jej firmy dostarczają na rynek chiński produkty mleczarskie najwyższej, jakości. Partnerem strategicznym tej firmy jest Danone („Mengniu Danone”). Najbardziej znaną marką firmy jest Mengniu. Firma produkuje szeroką gamę produktów tj. mleko płynne w tym UHT, napoje mleczarskie oraz jogurty, lody, mleko w proszku oraz inne produkty (m.in. sery). W 2015 roku firma osiągnęła roczną wydajność na poziomie 8,68 mln ton.

Kolejną firmą mleczarską w Chinach jest Hangzhou Wahaha Group, która jednak znacząco odbiega od swoich konkurentów. W 2014 roku posiadała około 8,3% udziałów rynkowych.

Do innych wymienianych producentów należą firmy: Want Wans Holding (6,6% rynku), Bright Food Group (3,4%), Wonder Sun Dairy (2,1%) oraz Beijing San Yuan Foods (2%). Inne mniejsze firmy obejmują 31% udziałów rynkowych.

Strona 5 z 6