Recykling: Recykling w handlu

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Sieć E. Leclerc przykład dla swoich działań proekologicznych czerpie z Francji. Były tam prowadzone liczne batalie dedykowane konkretnym tematom: recyclingowi odpadów, walce przeciwko marnotrawstwu opakowań, zanieczyszczaniu wody, wybrzeży i lasów. Prowadzone były również liczne akcje społeczne promujące obywatelskie zachowania. Sieć E. Leclerc jako pierwsza we Francji wprowadziła w roku 1996 torby na zakupy wielokrotnego użytku, nadające się do recyklingu, które pozwoliły na znaczne ograniczenie zanieczyszczenia. Ciekawostką jest, że w sklepach należących do sieci za 99 groszy można kupić 30-litrową solidną torbę zakupową wielokrotnego użytku, która jest bezpłatnie wymieniana na nową. Torby są wykonane z polietylenu, który w 100% jest poddawany recyklingowi.

Ochrona środowiska naturalnego i podejmowanie działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu w tym obszarze to jeden z trzech filarów Strategii Rozwoju Zrównoważonego Grupy Carrefour. W przeciwdziałanie degradacji środowiska naturalnego firma angażuje również swoich dostawców i podwykonawców. W ramach tej strategii firma deklaruje odpowiedzialne i zrównoważone pozyskiwanie i wykorzystanie zasobów naturalnych, angażuje się w ochronę zagrożonych gatunków i działania na rzecz bioróżnorodności, redukuje zużycie energii i emisję CO2 poprzez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań chłodniczych i optymalizację łańcucha logistycznego. W ramach gospodarowania odpadami optymalizuje ilości odpadów poddanych recyklingowi, dąży do minimalizacji ilości odpadów komunalnych poprzez optymalne zarządzanie zapasami i rotacją produktu. Carrefour, podobnie jak inne sieci, organizuje akcje promujące postawy ekologiczne wśród swoich klientów. Od stycznia 2013 r. realizuje program „Stop Marnotrawstwu”, którego celem jest promocja pożądanych postaw i wyeliminowani wszelkich przejawów marnotrawstwa w Carrefour Polska, a także edukacja klientów i konsumentów. Firma może się także pochwalić wprowadzeniem pierwszej w Polsce kompostowalnej, biodegradowalnej torby na zakupy – torby te zastąpiły darmowe reklamówki i są dostępne w sklepach Carrefour Polska od 2008 roku.

W artykule wykorzystano materiały prasowe dostępne na stronach internetowych sieci handlowych.

Polityka środowiskowa Jeronimo Martins Polska zapewnia prowadzenie działalności firmy w sposób ekologicznie zrównoważony poprzez podejmowanie inicjatyw w trzech głównych obszarach: przeciwdziałania zmianom klimatycznym, zachowania bioróżnorodności oraz gospodarki odpadami. Jej cele strategiczne to zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej segregacji odpadów i ochrony środowiska poprzez akcje edukacyjne i wspieranie właściwych nawyków. Kolejnym obszarem działania firmy w zakresie ekologii jest zmniejszenie ilości niesegregowanych odpadów oddawanych na składowiska.

Każdy sklep Biedronka ma obowiązek segregowania odpadów. Do recyklingu trafiają m.in. świetlówki, tonery, folia oraz makulatura. Specjalne pojemniki do segregacji odpadów stoją również w biurach sieci. W 2013 r. w sklepach i centrach dystrybucyjnych odzyskano i przekazano do recyklingu ponad 140 tys. ton makulatury, ponad 7,3 tys. ton opakowań z tworzyw sztucznych, ponad 2,1 tys. ton opakowań z drewna oraz ok. 210 ton sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

W ramach programu odpowiedzialności społecznej firmy i w trosce o środowisko naturalne Biedronka jako jedna z pierwszych sieci handlowych w Polsce zrezygnowała z bezpłatnych, jednorazowych, plastikowych siatek i rozpoczęła dystrybucję toreb wielokrotnego użytku.

Ponadto każdy klient może przynieść do sklepu niepotrzebne baterie oraz akumulatorki i zostawić je w specjalnie do tego celu przeznaczonych pojemnikach, umieszczonych za kasami sklepowymi. W ramach takiej zbiórki tylko w 2013 r. udało się zgromadzić ponad 31 tys. ton zużytych baterii.

Sieć Biedronka od wielu lat angażuje się w aktywności, które mają pozytywne oddziaływanie na środowisko. Do zmiany nawyków na bardziej ekologiczne zachęcani są nie tylko pracownicy, ale także klienci w ramach kampanii informacyjnych. W 2014 roku Biedronka wraz z Kompanią Piwowarską zorganizowała kolejną edycję akcji ekologicznej „Zgrani z naturą”. W 12 miastach zachęcano do segregowania odpadów. W ciągu dwóch dni ekologiczne namioty usytuowane w pobliżu wybranych sklepów Biedronka, odwiedziło kilka tysięcy osób, które za przyniesienie szklanych lub aluminiowych opakowań otrzymały 13 tysięcy sadzonek roślin. Akcja pozwoliła zgromadzić blisko 13,5 tony surowców wtórnych. Podczas dwóch poprzednich edycji udało się zebrać łącznie 17 ton szkła i prawie 600 kilogramów aluminium (2012 – ponad 10 ton szkła i 300 kg aluminium, 2013 – ponad 7 ton szkła i prawie 300 kg aluminium). Każdorazowo w akcji udział brało kilka tysięcy osób, którym rozdano prawie 18 tysięcy toreb „eco”.


Strona 2 z 2