Mleczarstwo na świecie: Rynki afrykańskie cz.1

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2014 (19)

Przyszłość tunezyjskich sieci handlowych

W związku z rozwojem sytuacji gospodarczej w Tunezji należy się spodziewać rozwoju handlu nowoczesnego. Wiele zagranicznych sieci handlowych nadal inwestuje w Tunezji i rozwija swoje placówki. Trend ten na pewno będzie osłabiał funkcjonowanie tradycyjnego obrotu i handlu produktami spożywczymi.

Analizy wskazują, że największą szansę na rozwój będą miały placówki typu supermarket, które zapewniają bardziej wygodną obsługę i kompleksową ofertę produktów spożywczych dla współczesnego Tunezyjczyka niż tradycyjna oferta handlowa. Należy się też spodziewać większej koncentracji handlu detalicznego oraz rozwoju sprzedaży poprzez Internet.

Współpraca gospodarcza polsko- -tunezyjska

 Na początku lat 90. eksport polskich towarów odnotowano na poziomie 6-7 mln $. rocznie. W roku 2006 odnotowano eksport polskich firm do Tunezji na poziomie blisko 42 mln $, co daje zadowalającą dynamikę. Według danych Ambasady Polskiej w Tunisie w latach 2004-2008 systematycznie wzrastała wymiana handlowa między naszymi krajami. W tym okresie zarówno eksport jak i import zwiększyły się trzykrotnie.

Niestety, w 2009 roku skutki światowego kryzysu gospodarczego wpłynęły znacząco na stan wymiany handlowej. Obroty dwustronne zmniejszyły się o 27%, głównie na skutek dużego zmniejszenia importu towarów tunezyjskich. Zwiększył się natomiast eksport polskich towarów do tego kraju, o 31%. Polscy producenci coraz szerzej wykorzystują możliwości eksportowe jakie pojawiły się również na rynku tunezyjskim, z tytułu uzyskania przez Polskę członkostwa w UE. Ważnym elementem wzrostu eksportu do Tunezji jest zniesienie przez ten kraj od 01.01.2008 r. ceł importowych na towary przemysłowe z UE.

Większość polskich firm eksportowych to firmy handlowe, które głównie sprzedają lub pośredniczą w sprzedaży. Pewna część obrotów handlowych z Tunezją realizowana jest poprzez firmy pośredniczące z UE. Towary odsprzedawane są poprzez sieci zachodnich firm, głównie francuskich, niemieckich i włoskich, importujących polskie towary, by je następnie odsprzedawać do Tunezji.

Dostęp do rynku

W ostatnich latach nie zauważa się występowania niesprzyjających warunków w dostępie naszych towarów do rynku tunezyjskiego. Począwszy od 1996 r. ma miejsce systematyczna redukcja i stopniowa likwidacja ceł importowych (dotycząca krajów członkowskich UE) w zakresie artykułów przemysłowych i rolnych, przewidziana w Układzie Stowarzyszeniowym UE – Tunezja. Od stycznia 2008 r. obowiązują „0” stawki celne na towary przemysłowe importowane do Tunezji.

Podatek od firm wynosi 35% lub 10% w przypadku firm z sektora rolnego i rybołóstwa. Podatek nie może być niższy od wartości stanowiącej 0,5% obrotów. Niemniej jednak, podatek minimalny nie może przekraczać 1000 dinarów – w przypadku firm z 10% podatkiem i 2000 dinarów – w przypadku firm płacących 35% podatek. Wszystkie typy spółek podlegają opodatkowaniu. Spółki typu joint-venture nie mają szczególnego statusu fiskalnego. Naliczenie podatku odbywa się na zasadzie współudziału i zależy od typu spółki. Najczęściej stosowana stawka VAT to 18%.

Perspektywy rozwoju współpracy dwustronnej

Jak wynika z analiz gospodarczych Tunezyjczycy zainteresowani są dywersyfikacją rynków importowych i poszukują alternatywy w stosunku do tradycyjnych partnerów z krajów Europy Zachodniej. Decyduje o tym głównie niższa cena, a także jakość naszych produktów. Mimo rozlicznych starań rządowych Tunezja nie jest w stanie jeszcze zaspokoić popytu wewnętrznego na produkty rolne i spożywcze, z uwagi na niewystarczającą produkcję, spowodowaną słabą wydajnością rolnictwa, przestarzałymi technikami uprawy ziemi, małą liczbą chłodni i słabo rozwiniętym przetwórstwem spożywczym.

Warto pamiętać, że co roku, w zależności od hodowli wewnętrznej, rząd tunezyjski wyznacza kontyngenty na zakup za granicą poszczególnych produktów rolnych i spożywczych. Istnieją zatem pewne możliwości wzrostu eksportu polskich artykułów rolno-spożywczych do Tunezji.

Przy tworzeniu materiału wykorzystywano następujące źródła: dane Euromonitor 2014, Lactimed, materiały prasowe Ambasady PR w Tunisie
http://tunis.msz.gov.pl/pl/tunis_tn_a_95/gospodarka/polsko_tunezyjska_wspolpraca_gospodarcza/
www.eksporterzy.org
http://www.europages.co.uk/companies/Tunisia
http://www.thefoodworld.com/food-exporters-importers/milk-products/tunisia/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3647101/
http://www.fao.org/ag/AGP/AGPC/doc/counprof/TUNIS.htm

Strona 4 z 4