Czysta etykieta: Clean label – nowy trend

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM) szczególnie aktywnie działa na polu promowania zdrowego odżywiania. Już na poziomie opakowań firma komunikuje walory wytwarzanych przez siebie ze szczególną troską „czystych” produktów mleczarskich. Decydując się na współpracę z mleczarnią Maluta handlowcy mogą być pewni, że będą handlować produktami, które wychodzą naprzeciw potrzebom nowoczesnych i wymagających konsumentów. Ich walorem jest uczciwa cena oraz wysoka jakość.

Definicja?

Według Health Focus International 77% konsumentów jest zainteresowanych zakupem naturalnej żywności. Badania wskazują, że coraz więcej konsumentów unika nabywania produktów ze sztucznymi dodatkami oraz wyrobów wysoko przetworzonych.

Jak wspomnieliśmy nie ma prawnego pojęcia „clean label”. Nie ma też jednego klarownego standardu, który by definiował to pojęcie. Dlatego też jest wiele podawanych definicji, które opisują to zjawisko. Bardzo dużo zależy też od interpretacji oraz poziomu rozumienia tego pojęcia przez konsumentów. Ta interpretacja może być zależna nie tylko od poziomu wykształcenia i wiedzy żywieniowej, ale także elementów geograficznych, demograficznych, religijnych bądź rasowych. Pojęcie „clean label” jest dość złożone i trudne do zrozumienia, bowiem w zależności od grupy docelowej, której to pojęcie jest dedykowane odpowiedź może być różna. Konsumenci bardzo różnie interpretują to pojęcie. Dla niektórych „clean label” to produkty naturalne lub organiczne. Dla innych mogą to być produkty naturalne, ale o bardziej korzystnym profilu żywieniowym tj. jogurty naturalne, pełnoziarniste pieczywo lub płatki. Patrząc oczami konsumenta, „clean label” to także produkty bez substancji, których klient nie chce widzieć na etykiecie. Należą do tej grupy m.in. wszelkiego rodzaju substancje chemiczne lub brzmiące dla klientów jako sztuczne.

Z kolei jeśli popatrzymy na to ze strony producentów to okazuje się, że dla tej grupy definiujących produkty z tzw. czystą etykietą są one wykonane z surowców znanych klientowi (wg Leatherhead Food Research, Leatherhead, Surrey). Czysta etykieta powinna zatem być dla przeciętnego konsumenta zrozumiała oraz dostarczać klarownego pakietu informacji pozwalających na komfortową i świadomą decyzję.

Przykładowe dodatki stosowane w mleczarstwie:

  • substancje, które są uzupełnieniem naturalnych składników mleka, tj. odtłuszczone mleko w proszku, izolaty białek mleka, białka serwatkowe czy tłuszcz mleczny
  • dodatki wywołujące i wspomagające proces technologiczny, tj. kultury bakterii, szlachetnych pleśni, enzymy
  • dodatki budujące teksturę i stabilność produktu tj. stabilizujące, emulgujące, konserwujące
  • dodatki nadające produktowi wartości sensoryczne, tj. smak, zapach, barwę (wsady owocowe (pulpy, syropy, cząstki owoców), waniliowe, kakaowe i czekoladowe, aromaty, barwniki, przyprawy warzywne lub ziołowe.

Niemniej jednak przyjęło się, że produkty z tzw. czystą etykietą to synonim naturalnych produktów o relatywnie krótkiej liście składnikowej, pozbawionej syntetycznych dodatków do żywności najczęściej oznaczonych literą E oraz – co podkreśla się coraz częściej – zredukowanej ilości soli, cukru lub tłuszczu. Celem jest stworzenie produktów i relatywnie prostej listy składników, która zawiera surowce postrzegane, jako „naturalne”, z których w konsekwencji tworzone są produkty o zdrowszym profilu odżywczym.

Strona 2 z 5