Sery do zapiekania: Gorąca odsłona serów

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 5/2013 (60)


Francuski ser Bleu d’Auvergne z miąższem przerośniętym nierównomiernie żyłkami niebieskozielonej pleśni jest stosowany do dań makaronowych na ciepło, a także do sosów i do sałatek z cykorią. Inny francuski przysmak w tej kategorii to półtwardy, wytwarzany z krowiego mleka ser Morbier pochodzący z regionu Franche-Comté, idealny do sosów i zapiekanek, a także do polewania ziemniaków lub tostów. Nie można tu też nie wspomnieć o nazywanym we Francji królem serów owczym serze Roquefort, który przerośnięty jest nitkami błękitnej pleśni i chętnie stosowany do sufletów, zapiekanek albo ostrzejszych sosów. Bardzo dobrze sprawdza się w takich rolach również inny francuski ser – Reblochon, do którego wytwarzania używa się jedynie mleka krów trzech ras: Abondance, Montbéliard i Tarine. Ser ma posmak orzechów i świeżo skoszonej trawy, cienką, żółtopomarańczową skórkę oraz kremową konsystencję, dzięki czemu bardzo dobrze rozpuszcza się w czasie obróbki termicznej.

Wielu zwolenników ma także stosowanie do zapiekanek sera camembert, lubianego np. w połączeniu z boczkiem, kurczakiem albo żurawiną. Ten wyrabiany z surowego mleka krowiego najbardziej znany reprezentant białych serów pleśniowych jest chętnie używany m.in. do zapiekanek z mięsem bądź rybami, np. solą, ponieważ zaostrza ich smak i nadaje im aromat.

W ostatnich latach, które stoją pod znakiem rosnącego zainteresowania serami kozimi i owczymi, także i one coraz częściej kończą nie na kanapce, lecz na patelni czy w piekarniku. Wart uwagi jest m.in. wywodzący się z włoskiej Toskanii ser Pecorino Toscano, który ze względu na swój ziołowy aromat i słony smak jest dobrym uzupełnieniem zapiekanek makaronowych lub sosów do makaronów. Z kolei uzyskiwany z surowego mleka owczego hiszpański twardy ser Zamorano o ciemnej – z racji dojrzewania w grocie – skórce i orzechowym, lekko pikantnym aromacie jest doskonałym dodatkiem do pieczonego lub grillowanego mięsa. Wśród zagranicznych przysmaków uznaniem cieszy się też wytwarzany w Galicji i cechujący się półtwardym miąższem hiszpański ser San Simon, produkowany z pasteryzowanego krowiego mleka i wędzony przy użyciu drewna brzozowego. Ser mający posmak przypominający migdały jest często uzupełnieniem dań mięsnych. Grecki przysmak to saganaki – charakterystyczny produkt regionu Tesalia: ser wytwarzany z koziego lub krowiego mleka jest pieczony na małej patelni z dwoma uszkami. Także nasi południowi sąsiedzi mają wiele do powiedzenia w temacie serów w ciepłym wydaniu słynąc z potrawy nazywanej po prostu smaženy syr, do której najczęściej używają sera edamskiego oraz pleśniowego sera Hermelin.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Sery do zastosowań kulinarnych są coraz bardziej popularne i to głównie ze względu na to, że moda na gotowanie ciągle rozwija się. Widać to już niemalże wszędzie, na popularności zyskują coraz bardziej różnorodne telewizyjne programy kulinarne propagujące sztukę dobrego, ale często też unikalnego gotowania. Moda na gotowanie jest dużą inspiracją dla wszystkich potencjalnych konsumentów serów. Już kilka lat temu zauważyliśmy ten trend i powołaliśmy do życia serwis internetowy seromaniacy. pl, w ramach którego udało się nam zgromadzić bazę najróżnorodniejszych przepisów kulinarnych właśnie z wykorzystaniem serów. Hochland Polska stawia na specjalizacje, oferuje sery ze wszystkich ważnych segmentów rynku, skupiając się na oferowaniu istotnej wartości dodanej dla handlu i konsumentów – za rozsądną cenę. Nasza strategia oferowania wysokiej jakości za przystępną cenę została zaakceptowana przez rynek.

Zainteresowanie serami panierowanymi oraz klasycznymi serami do roztapiania jest w dużej części sezonowe, w okresie jesienno-zimowym z pewnością większe niż w pozostałych porach roku. Samo zapiekanie potraw spotyka się z większym zainteresowaniem konsumentów w miesiącach bardziej chłodnych, chociaż i tu nie ma reguły. Rośnie grupa konsumentów, którzy cenią zdrowy styl życia i związane z nim zdrowe odżywianie. Zwracają uwagę na skład i pochodzenie artykułów spożywczych.

Trudno szacować chłonność placówek cash&carry oraz hurtowni tradycyjnych vs placówek detalicznych pod kątem zakupu serów do zapiekania, każdy z nich kierowany jest do innego odbiorcy. Przykładowo rynek HoReCa zaopatrujący się często w placówkach cash&carry charakteryzuje się zupełnie innymi oczekiwaniami odbiorców niż rynek detaliczny. Potencjał mają jednak wszystkie placówki.

Zdecydowanie za większy wolumen sprzedaży serów do zapiekania będą odpowiadać duże placówki, głównie ze względu na większą powierzchnię lady chłodniczej.

Trend do zakupów serów twardych z przeznaczeniem kulinarnym będzie z pewnością pozytywny. Podczas tegorocznych warsztatów kulinarnych, zorganizowanych dla dziennikarzy, z dużym powodzeniem udało nam się zachęcić do propagowania naszych nowych serów żółtych w blokach do wykorzystania w kuchni i zapiekania. Goście mogli spróbować łagodnie orzechowego Emmentalera Classic, delikatnie pikantnego Maasdamera Caracter oraz aromatycznie owocowego Kaaslandera Premium. Szef kuchni Tomasz Jakubiak zaprezentował wyjątkowe danie z jednym z serów żółtych Hochland Premium. Quesadilla z duszoną wieprzowiną i serem żółtym Premium Emmentaler Classic zrobiła furorę. Przewidujemy także dalszy wzrost kategorii serów kremowych oraz, z innego poziomu oczywiście, solankowych. Dla naszej tegorocznej nowości serów solankowych Piato – szef kuchni Tomasz Jakubiak przygotował bardzo inspirujący pomysł na „Pitę z pikantną wołowiną, serkiem Piato w jogurcie z ogórkiem i kolendrą” – palce lizać. Gorąco polecam eksperymentowanie kulinarne w kuchni z produktami znajdującymi się w naszej ofercie! Nasze produkty od konkurencji odróżnia brand. Hochland i Almette to dwie najsilniejsze marki serowe w Polsce, a Valbon jest mocny w segmencie serów pleśniowych. Te brandy są naszym źródłem przewagi konkurencyjnej. W dobie malejących różnic między produktami, to właśnie marka decyduje o sukcesie. Od lat stawiamy na jakość i smak wyrobów, a od tego roku budujemy również silniejsze więzi emocjonalne z konsumentami. Inspiracje kulinarne o których wspominałem są dostępne na naszych stronach internetowych: seromaniacy. pl; hochland. pl, almette. pl, valbon. pl, zapraszam!

Strona 2 z 3