Masło: Przepraszam, czy to jest masło?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2013 (59)

Innowacje w maśle

Jeżeli chodzi o innowacje w przypadku masła raczej trudno zauważyć szczególne działania producentów. Na pewno wprowadzenie wersji smakowych dało impuls do rozwoju kategorii, ale jak na razie masła te stanowią niszę rynkową.

O pewną formę innowacji w tej kategorii można by pokusić się z produktami pod marką Turek, które w swojej ofercie posiadają Masło Miękkie w owalnych, eleganckich przypominających maselniczkę pojemniczkach. W ofercie Mleczarni Turek można znaleźć obecnie masło miękkie naturalne, solone, figura (masło niskotłuszczowe – 2x mniej tłuszczu) oraz 6 x mniej cholesterolu (masło niskotłuszczowe o obniżonej zawartości cholesterolu). To na pewno jest spójne z informacjami uzyskanymi z badania dr Magdaleny Hartman1, która potwierdza w oparciu o przeprowadzone badania, iż jedną z najważniejszych cech jakie są istotne dla konsumentów oprócz smaku i czytelności informacji – jest właśnie łatwość rozsmarowywania.

Ciekawy produkt

Coraz większa grupa dostawców pamięta o potrzebach sektora gastronomicznego. Grupa Polmlek proponuje masło w praktycznych opakowaniach jednorazowych 10 g. Produkt dedykowany do kanału HoReCa (hotele, restauracje, żywienie zbiorowe, catering itp.), a także konsumentów poszukujących jednorazowych opakowań.

Postrzeganie masła przez klientów

Masła należą do kategorii podstawowych produktów do smarowania pieczywa. Jak podaje w swoim opracowaniu dr n. med. Magdalena Hartman1, większość respondentów uważa, iż najzdrowszym produktem do smarowania jest masło, a najmniej korzystnym dla zdrowia jest margaryna. Opinia ta jest bardziej rozpowszechniona wśród kobiet niż wśród mężczyzn. Jednakże poglądy na temat wpływu na zdrowie tłuszczów do smarowania pieczywa nie są decydujące w wyborze spożywanych produktów, a częstość stosowania maseł i margaryn jest zbliżona. Bardzo często jest tak, iż mimo przekonania o wyższości masła nad miksem lub margaryną nieraz kupujemy właśnie te ostatnie.



Tłuszcz barbarzyńców

Pierwsze informacje o maśle pojawiły się dwa tysiące lat przed naszą erą. Uważa się, iż prawdopodobnie pierwszymi, którzy zaczęli wyrabiać masło, byli koczownicy mongolscy. W Europie masło początkowo produkowano na północy kontynentu, gdzie na żyznych, wilgotnych, zielonych łąkach hodowano krowy. W starożytnej Grecji i Rzymie stosowano oliwę z oliwek, a Grecy i Rzymianie uważali masło za tłuszcz barbarzyński. Bez względu na postrzeganie w Europie od czasów starożytnych utrzymuje się wręcz geograficzny podział spożywania masła i oliwy. Masło stosuje się do przygotowywania potraw w rejonach o klimacie umiarkowanym i zimnym – gdzie wykorzystywane są głównie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, a oliwę w regionie śródziemnomorskim.

Klient nasz Pan i chroni go prawo

Wydaje się więc, że z marketingowego punktu widzenia dla klienta ważne byłoby zawsze wyraźne wskazanie marki masła i wkomponowanie jej w unikatową szatę graficzną, charakterystyczną dla danej linii i danego producenta, dalej precyzyjne określenie co to za produkt: masło tłuste (o zawartości tłuszczu mlecznego w granicach od 80-90%), masło o zmniejszonej zawartości tłuszczu (¾), czy produkt półtłusty.

Na pewno przy analizie opakowań i wprowadzaniu korekt na opakowaniu konieczne jest monitorowanie aktów prawnych: Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. W powyższym dokumencie zwraca się szczególną uwagę na czytelność opakowań, umieszczanie informacji obowiązkowych tj. prawidłowa nazwa żywności, wykaz składników, informacje o wartości odżywczej, składniki i substancje pomocnicze, ilość określonych substancji, ilość netto, data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia, wszelkie specjalne warunki przechowywania, nazwa lub firma i adres podmiotu wypuszczającego produkt, kraj i miejsce pochodzenia.

Miejmy nadzieję, że z czasem kategoria masła znów odzyska swoje miejsce. Niemniej jednak, aby do tego doszło potrzebna jest kompleksowa praca nie tylko działów marketingu, ale też bliższa współpraca sieci handlowych i producentów, aby półka sklepowa nie tylko była zbiorem różnych produktów o nucie masła, ale metodycznie rozplanowaną kategorią produktową.

Literatura:

  1. Produkty do smarowania pieczywa cz. I Cechy produktów cenione przez konsumentów a częstość spożywania określonych produktów – M. Hartman i wsp. Probl Hig Epidemiol 2012,93 (4): 876-882
  2. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007
Strona 3 z 3