Segmentacja rynku mleczarskiego: Celowanie w klienta

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2012 (54)

Strategia STP w mleczarstwie

Generalnie produkty dostarczane na rynek przez przemysł mleczarski można podzielić na następujące segmenty: mleko, śmietanę, masło i tłuszcze do smarowania, napoje mleczne (w tym produkty fermentowane), desery mleczne, sery oraz produkty funkcjonalne.

W ramach poszczególnych segmentów pomału widać rysujący się podział na grupy docelowe w ramach każdego z segmentów. Na naszym rynku można spotkać produkty specjalnie skierowane do dzieci, kobiet, osób odchudzających się i dbających o zdrowie, mężczyzn, kibiców, konserów. Oferta produktowa rośnie z dnia na dzień.

W segmencie mleka wyróżnić można produkty skierowane do dzieci, oraz osób dbających o swoją sylwetkę oraz nietolerujących laktozy. Produkty skierowane są do różnych grup docelowych w zależności od zasobu kieszeni. W segmencie masła i tłuszcze do smarowania można już wskazać produkty kierowane do osób chcących obniżyć poziom cholesterolu (Flora pro. activ, Benecol) jak również tych, które mają prawidłowy poziom cholesterolu we krwi i chcą go utrzymać (Flora Original – Omega 3 i 6). W kategorii tej pojawiają się też droższe masła smakowe (Arla-Lurpak, Mlekovita-Polskie, Temar-Kerrygold oraz Polmlek-Warmia) dedykowane osobom o większej zamożności.



W segmencie napojów mlecznych królują napoje o obniżonej zawartości tłuszczu skierowane do osób walczących ze zbędnymi kilogramami, z dodatkiem probiotyków skierowane do tych, co chcą mieć kontrolę nad własnym zdrowiem i stać ich na dodatkowe wydatki oraz specyficznie targetowane do kobiet, mężczyzn i dzieci poprzez stylistykę opakowań bądź unikalne właściwości.

W segmencie serów produkty targetowane pojawiają się w zasadzie w każdym podsegmencie. W kategorii tej pojawiają się produkty skierowane do osób dbających o linię, dla dzieci, dla osób posiadających rodzinę oraz pierwsze produkty funkcjonalne z probiotykami.

Na razie trudno dostrzec na polskim rynku mleczarskim produkty specjalnie skierowane do rosnącej grupy seniorów, nastolatków, kobiet w ciąży, karmiących mam lub kobiet w okresie menopauzy. Bardzo nieśmiało pojawiają się produkty dedykowane mężczyznom, co zaczyna być już popularne za granicą. Miejmy nadzieję, że nasi mleczarze wykreują także coś dla tych grup docelowych, bo przypominam… te grupy też mają swoje potrzeby. A potrzeba rynku jest często bezcenna wskazówką. Quo vadis? Jest o co zawalczyć. Czekamy na ochotników.

Strona 6 z 6