Mleko: Płynne złoto

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Uchate mleko to dowcipne i trafne rozwinięcie nazwy technologii produkcji (UHT). Produkowane przez Grupę Polmlek mleko ma uczestniczyć w budowie pozycji firmy, której ambicją jest być nr 1 w branży. Drugą, znaczącą pozycją w asortymencie mleka jest mleko Łagodne przeznaczone dla osób mających problem z trawieniem cukru mlecznego laktazy. Jako że około 17% polskiej populacji cierpi na problemy żołądkowe po spożyciu mleka, produkt ten niewątpliwie ma przed sobą przyszłość.

Omawiając rynek mleka nie sposób nie wspomieć o marce Mu!, której produkty wytwarza mleczarnia Wart-Milk (OSM). Odświeżona szata graficzna wyraźnie świadczy o poszukiwaniu nowych impulsów sprzedażowych i próbie zwrócenia uwagi skierowanej wobec konsumentów. Niewątpliwie w rywalizacji o względy konsumentów ostatnia zmiana powinna przynieść zwiększenie wolumenu sprzedażowego.

Gostyń (SM) to producent od dawna koncentrujący swoją aktywność na mlekach skondensowanych, a od niedawna na mlekach funkcjonalnych, czego dowodem jest wprowadzenie mlek wzbogaconych w magnez, błonnik, a teraz również w wapń i witaminy A+D (marka Supermleko). W ofercie zwraca uwagę również mleko UHT Gostyń i ESL Gostyńskie o terminie spożycia 21 dni z wizerunkiem tradycyjnej krówki.

Kolejną spółdzielnią, która dzięki nowym inwestycjom zdecydowała się wprowadzić mleko ESL zamiast wcześniej produkowanego mleka pasteryzowanego jest Jana (ŚSM). Wraz z tą zmianą spółdzielnia wprowadziła również nowy typ opakowania Pure-Pak firmy Elopak z dużą zakrętką typu XE. Spółdzielnia zdecydowała się również na odświeżenie grafiki opakowania.

Mleko wzbogacone to niewielki fragment rynku, ale bardzo znaczący dla sprzedaży w mleczarni Sudowia (SM). Warto podkreślić, że Sudowia (SM) należy do firm najdłużej oferujących żywność funkcjonalną w Polsce i jest to inicjator innowacji w zakresie dodawania kwasów Omega 3 do mleka.


Piotr Leowski

Manager Market Unit w Elopak SA

Produkty oferowane pod marką własną są coraz częściej kupowane przez konsumentów i szerzej oferowane przez sieci handlowe. Marki własne rosną dynamicznie w prawie wszystkich kategoriach produktów nabiałowych, w tym również w mleku oraz maślankach.

Mleko ESL to głównie odpowiedź na oczekiwania handlu oraz gospodarstw domowych. Coraz bardziej świadomi konsumenci chcą pić mleko o walorach tzw. świeżego, jednak o wydłużonym terminie przydatności do spożycia. Realizowane wśród przetwórców inwestycje zapewnią moce produkcyjne, które w najbliższych latach pozwolą na całkowite zastąpienie mleka pasteryzowanego mlekiem ESL. Czy tak się stanie? W dużym stopniu zapewne tak, ale z pewnością zostanie też grupa konsumentów ceniących sobie walory mleka pasteryzowanego.

Czynnikiem, który sprzyja odreagowaniu wieloletnich spadków w obszarze konsumpcji mleka jest wzrost świadomości konsumentów na temat zdrowego odżywiania się, w tym walorów mleka. Niewątpliwie swój wielki udział ma w tym program „Szklanka mleka”, dzięki któremu ogromna rzesza dzieci i młodzieży szkolnej pije dziś mleko w szkołach. Większość z nich przynosi dobre nawyki również do domu.

Rola opakowania była, jest i będzie bardzo ważna w kreowaniu sprzedaży mleka i jego przetworów. Dzięki niemu konsument rozpoznaje i wybiera konkretny produkt. W obecnych czasach przed opakowaniem stoi wiele wymagań – nie tylko ma chronić produkt, ale musi być bardzo atrakcyjne, innowacyjne, użyteczne i wyróżniać konkretne brandy wśród innych, czasem bardzo podobnych na półce. Musi ewoluować razem z potrzebami handlu, konsumentów, ale też innych, mniej już oczywistych uwarunkowań, jak np.: prawne. Ważnym trendem, na razie widocznym przede wszystkim w zachodniej Europie, jest coraz większa dbałość o środowisko naturalne, która nie pochodzi jedynie od konsumentów, ale w coraz większym stopniu również od zakładów produkujących żywność i sieci handlowych. To właśnie sieci handlowe i producenci żywności w coraz większym stopniu oczekują również od dostawców opakowań innowacyjnych rozwiązań pozwalających na zmniejszanie emisji CO2 w całym łańcuchu wartości (produkcja + logistyka). Odpowiedzią na ten trend jest m.in. „odchudzanie” opakowań. Proces ten dzięki zastosowaniu nowych materiałów oraz technologii nie wpływa jednak na zmianę jakości opakowania.

W ostatnich latach bezdyskusyjnym atrybutem opakowania do mleka stały się zakrętki. Elopak dostarcza różnej wielkości zakrętki, w tym również zakrętki typu „light”, które są odpowiedzią na trend związany z ochroną środowiska oraz ograniczaniem kosztów. W ostatnich latach Elopak wprowadził również transparentne zakrętki. Innowacja ta wygrała w czasie rozdania nagród Beverage Innovation (Innowacje w Napojach) w kategorii „Najlepsza (nowa) Zakrętka lub Zamknięcie”.

Strona 4 z 5