Mleko: Płynne złoto

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)
Mleko jest źródłem wszystkich podstawowych składników pokarmowych. Jest bogate w białko, wysokiej wartości tłuszcze, mikroelementy, a także witaminy (A, D, E, K, C, B12 oraz B6). Szklanka mleka o średniej zawartości tłuszczu pokrywa 5% dziennego zapotrzebowania na energię, 10% zapotrzebowania na białko, 6% na wit. A, 20% na wit. B2, 25% na wapń i fosfor, 10% na magnez, 6% na cynk. Bogactwo składników idzie w parze z biodostępnością dla organizmu, która jest wzorcowa i absolutnie niedościgła dla preparatów wytworzonych sztucznie w laboratoriach.

Ostatnie impulsy wzrostowe obserwowane przez ostatnie trzy lata są już wystarczająco długie, by móc myśleć o odwróceniu niekorzystnego trendu obserwowanego w ciągu ostatnich 20 lat. Swój wkład mają w tym kampanie społeczne „Pij Mleko! Będziesz Wielki”, „Stawiam na mleko i produkty mleczne”. Ostatnie działania Polskiej Izby Mleka (jesienna kampania „Mam kota na punkcie mleka” będzie trwała trzy lata i zostanie sfinansowana ze środków UE, budżetu państwa oraz Funduszu Promocji Mleka. Budżet kampanii ma wynieść 2,4 mln €, a kampania ma dotrzeć głównie do dzieci w wieku 8-13 lat, matek i opiekunów dzieci. Ma edukować i bawić.

Wśród licznych i bardzo ważnych działań na rzecz zwiększenia konsumpcji mleka jest „Doskonałe Mleko w Szkole” i „Mleko z Klasą”, będące programami spożycia mleka w szkołach w ramach tak zwanej „Szklanki Mleka”. Pierwszy program związany jest z Fundacją Mleko dla Szkół. Mleko dla zdrowia. Natomiast drugi – Mleko z klasą – jest inicjatywą producentów mleka oraz producenta opakowań: Tetra Pak. Zarówno „Doskonałe Mleko w Szkole” jak i „Mleko z Klasą” nie są finansowane ze środków unijnych ani z budżetu państwa. Każdy z tych programów jest wsparciem „Szklanki Mleka” (w zakresie m.in. edukacji prozdrowotnej, działań aktywizujących), programy te finansują się ze środków własnych.

Tomasz Barski

Wiceprezes Zarządu ds. Handlu w ZPM Mlecz Sp. z.o.o. w Wolsztynie (Grupa Lacpol)

Nasze mleko marki Hula Krasula ma atrakcyjne opakowanie o nowoczesnej i ciekawej szacie graficznej, zwracającej uwagę konsumenta, szczególnie tego najmłodszego. Zachowuje świeżość przez 21 dni od dnia produkcji, przy jednoczesnym utrzymaniu atutów mleka świeżego. Uważamy, że dzięki tej metodzie produkcji możemy zwiększyć wolumen sprzedaży, dotyczy to zwłaszcza konsumentów, którzy nie akceptują mleka UHT. Te cechy w połączeniu z nowoczesnym designem opakowania powodują, że nasze mleko jest atrakcyjne zwłaszcza dla młodej i świadomej klienteli. W naszej ofercie posiadamy mleko z 2% i 3,2% zawartością tłuszczu, a wychodząc naprzeciw oczekiwaniom handlowców produkujemy je w ergonomicznych jednolitrowych kartonikach z aplikatorem firmy Tetra Pak. Z naszych obserwacji wynika, że z miesiąca na miesiąc zwiększa się zainteresowanie klientów naszymi produktami, a to z kolei potwierdza słuszność obranej przez nas strategii.

Strona 5 z 5