0%: Biznes bez grama tłuszczu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Uroda, kariera, zamożność

Niestety w czasach, w których żyjemy panuje moda na atrakcyjność fizyczną. Liczne badania wskazują, iż uroda może być istotnym czynnikiem wpływającym na budowanie kariery i zamożności ludzi. Należy jednak pamiętać, że w różnych społeczeństwach postrzeganie urody jest różne. Dla ciekawości w społeczeństwach ubogich, gdzie większość ludzi jest bardzo szczupła, ideałem piękna jest obfita – puszysta „dobrze odżywiona” sylwetka, która jest symbolem bogactwa i ogólnego dobrobytu. Dla kontrastu w krajach bogatszych – tj. Europa lub USA – niekwestionowanym modelem piękna jest szczupła i wysportowana figura.

I tak, osoba szczupła odbierana jest, jako zdrowa, energiczna, atrakcyjna, szczęśliwa, seksowna, która łatwiej znajduje przyjaciół, pracę, odnosi sukces w życiu towarzyskim i zawodowym. Osoby z nadwagą lub otyłe są zaś odbierane, jako ktoś gorszy, nieatrakcyjny, schorowany, leniwy i niemający kontroli nad sobą i swoim życiem. W wielu sytuacjach takie osoby przegrywają już na samym starcie.

Na temat osób z nadwagą przez lata narosło mnóstwo stereotypów. Pracownicy z nadwagą w krajach zachodnich postrzegani są, jako osoby: leniwe („bo nie podejmują wysiłków by schudnąć), niestabilne emocjonalnie („zajadają swoje problemy), trudne w komunikacji („trzeba uważać by nie urazić otyłego pracownika”), nieodpowiedzialne („jak można było się tak spaść!”). Wprawdzie w 2008 roku, naukowcy z Michigan State University obalili te krzywdzące otyłych stereotypy mówiące o mniejszej efektywności zawodowej osób z nadwagą, to fakt jest jednoznaczny – grubsi mają większe problemy na rynku pracy (za portalem rynekzdrowia.pl).

Producenci mleka 0% lub niskotłuszczowego:

Mlekovita (GK)

  • Menu B Mleko 0%
  • Mleko UHT 0,5%
  • Mleko UHT Twój Kubek 0,5% tł.

Mlekpol (SM)

  • Łaciate z nakrętką 0,5%
  • Białe 0,5%
  • Zambrowskie

Łowicz (OSM)

  • Mleko Łowickie UHT 0,5%

ROTR (SM)

  • Delik Slim UHT 0%

Polacy a wygląd zewnętrzny

Również w Polsce uważa się, że to jak wyglądamy, przekłada się na nasz sukces w życiu. W 2010 roku przeprowadzono sondę wśród użytkowników portalu rynekpracy.pl. Na pytanie: Jaki wpływ na sukces zawodowy ma wygląd zewnętrzny? – blisko 90% osób odpowiedziało pozytywnie (66,4% – duży, a 23,8% ogromny).

Do podobnych wniosków doszli także analitycy CBOS, którzy przeprowadzili sondaż na zlecenie Wirtualnej Polski. Według ich sondażu w opinii Polaków – atrakcyjniejszy wygląd przesądza o sukcesie w życiu osobistym i zawodowym. Istnieją silnie zakorzenione w naszym narodzie kanony piękna. A zatem prawdziwy przystojniak musi być wysoki (76% ankietowanych), muskularny, szczupły, mieć zdrową cerę i ładne włosy. Zgrabne ciało jest synonimem zdrowia i sukcesu. Z kolei piękna kobieta kojarzy się z osobą zgrabną (63%) oraz szczupłą (53%). Powinna być wysoka, mieć zgrabne nogi, ładne włosy i zdrową cerę. Jak się okazuje – przynajmniej w sondażu – prawie każdy dorosły człowiek przywiązuje dużą wagę do swojego wyglądu. Szczupłe osoby postrzegamy, jako inteligentniejsze i bardziej zaradne. Prawie połowa ankietowanych (45%) jest zdania, że dbałość o wygląd, czyli ubranie, fryzurę, makijaż itp., ma duże znaczenie dla możliwości osiągnięcia życiowego sukcesu. Według oceny tej grupy respondentów, człowiek zadbany jest lepiej postrzegany przez otoczenie i łatwiej mu osiągnąć swoje cele.



Strona 2 z 6