Euro 2012: Euro 2012 na półce

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Inicjatywy społeczne a Euro 2012

Jedną z ciekawszych form włączenia danej marki do wydarzeń sportowych jest organizcja eventów społecznych tj. zawody i turnieje dla dzieci. Do akcji włączyły się m.in. Danone, sieć hipermarketów Real, marki Tymbark, Vizir, Nivea, Coca-Cola czy Nike Poland. Firmy te tworząc specjalne programy – Danone National Cups, Real Junior Clubs, Z podwórka na stadion, Viziriada, Szkółki Nivea, Coca-Cola Cup oraz Nike Football Poland – pozwalają przyszłym potencjalnym gwiazdom piłki nożnej rozwijać swoje umiejętności, a jednocześnie budują pozytywną świadomość marki w umysłach dzieci i rodziców.

„Z podwórka na stadion” to wspólna inicjatywa firmy Tymbark oraz PZPN-u. W zawodach wzięli udział zarówno chłopcy, jak i dziewczęta do dziesiątego roku życia. Turniej, będący oficjalnymi rozgrywkami o Mistrzostwo Polski U-10, to dla młodych piłkarzy i piłkarek przepustka do finałowego meczu Mistrzostw Europy 2012, organizowanych w Polsce i na Ukrainie. Zachętą były niewątpliwie bardzo atrakcyjne nagrody nie tylko rzeczowe (stroje piłkarskie, dyplomy, medale itp.), ale przede wszystkim możliwość poznania atmosfery największych stadionów Europy. Dotąd mali mistrzowie mogli podziwiać w akcji swoich piłkarskich idoli z FC Barcelony, AC Milanu, Realu Madryt oraz Ajaksu Amsterdam.

Firma Nike Poland skupiła się na piłkarzach amatorach w wieku 16-20 lat. Akcja The Chance ma charakter ogólnoświatowy. Z każdego kraju wybieranych będzie 2 zawodników, przejawiających największy talent do gry. Stawką w tej grze jest przelot do Barcelony, gdzie będzie można wykazać się posiadanym talentem i zgarnąć kontrakt w Nike Academy. Polski oddział Nike umożliwia wzięcie udziału w akcji na dwa sposoby: Nike Football League (czyli poprzez ligę ogólnopolską) oraz Elite Training Tour, czyli indywidualne testy sprawnościowe.

Ciekawą inicjatywę społeczną skierowaną do dzieci podjął także koncern Danone, który jest organizatorem turnieju Danone Nations Cup Polska 2012 – Międzynarodowy Puchar Dzieci, będący jednym z największych turniejów piłkarskich dla dzieci w Polsce. Turniej ma już swoją 13-letnią tradycję na świecie, będąc integralną częścią międzynarodowych rozgrywek organizowanych przez Danone w 40 państwach, w których bierze udział ponad 2 miliony zawodniczek i zawodników. Ambasadorem i przyjacielem Danone Nations Cup jest Zinedine Zidane. Rozgrywki odbywają się zgodnie z regułami światowej federacji piłkarskiej – FIFA. Turnieje eliminacyjne są rozgrywane od połowy kwietnia w 16 województwach. Finał turnieju odbędzie się w czerwcu w Warszawie. Zwycięska drużyna polskiej edycji zagra podczas Finału Światowego Danone Nations Cup, który odbędzie się w Warszawie.

Podobne działania podjęła sieć handlowa Real – organizując Real Junior Club pod hasłem: Trzeba grać by mistrzem się stać. W konkursie wzięły udział dziewczęta i chłopcy z klas II-VI. Turniej składa się z III etapów – 40 turniejów eliminacyjnych, 6 półfinałowych 1 finałowego. Główną nagrodą był Puchar Real Junior Cup 2012 oraz bilety na mecz UEFA Euro 2012.

Euro 2012 – siła napędowa zysków

Jakie finalne wyniki działań promocyjnych przyniosą Mistrzostwa Europy w Polsce i na Ukrainie zobaczymy pewnie już w lipcu. Nie da się jednak ukryć, że wszelkiego rodzaju działania promocyjne szczególnie skorelowane z wielkimi wydarzeniami sportowymi – zawsze korzystnie wpływają na wizerunkek firm i marek. Oprócz bowiem pozytywnego wyniku finansowego, wszelkiego rodzaju aktywności typu ATL i BTL sprzyjają wzrostowi świadomości marek, budowaniu ich pozytywnego wizerunku na rynku oraz skutecznie wyróżniają nasz produkt od konkurencji. Przygotowywanie specjalnych opakowań promocyjnych, konkursów, loterii lub programów społecznych to inwestycja w budowanie bliższych relacji z klientem, niejako ukłon w jego stronę, by zapewnić mu najlepszą jakość i jednocześnie fajną rozrywkę podczas tego gorącego okresu jakim jest Euro 2012. Jest to niezwykle istotna sprawa we wszystkich planowanych działaniach marketingowych, bowiem daje nam szanse nie tylko na pozytywny odbiór wśród obecnych klientów, ale także zwrócenie uwagi na nasze produkty przez nowych – potencjalnych klientów. Czasami budżet wydany w jednej akcji zwraca się w dłuższym okresie czasu.

Strona 6 z 6