Handel międzynarodowy: Bułgaria: Handel po bułgarsku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)
Należy pamiętać, iż Bułgaria (z 7,3 mln ludnością) należy do mniejszych krajów UE i jednocześnie jest najuboższym krajem członkowskim. Niemniej jednak wraz ze spodziewanym wychodzeniem Bułgarii z kryzysu i rozwojem gospodarki bułgarskiej, należy oczekiwać, że wartościowo eksport polskich towarów do Bułgarii będzie się zwiększać. Pod względem największych możliwości wzrostu wartości polskiego eksportu do perspektywicznych branż należy m. in branża spożywcza. Dla polskich mleczarzy szansą na współprace mogą też być też ciągłe problemy surowce z mlekiem w Bułgarii.

W roku 2010 dwie nowe sieci typu cash&carry otworzyły sklepy dyskontowe w Bułgarii. Pierwszym była Roda Megamarket słoweńskiego Merkatora, która rozpoczęła działalność pod koniec października, a obecnie posiada 4 obiekty handlowe – jeden w Sofii, dwa w Starej Zagorze i jeden w Warnie. Ogółem Merkator zainwestowała już w sieci dyskontowe 10 mln euro, a do 2012 roku planuje zainwestować 80 mln euro i zapewnić sobie 3% udziału w rynku. W Bułgarii działa także hipermarket Tempo serbskiej firmy Delta Holding, który otworzył pierwsze placówki w Sofii na początku grudnia 2009. W następnych latach oczekiwana jest dalsza ekspansja tej sieci. Obie sieci oferują sprzedaż hurtową dla małych firm, a także detaliczną dla gospodarstw domowych.


Sieć handlowa Kaufland postawiła swoją stopę w Bułgarii w marcu 2006 roku. Swój pierwszy hipermarket sieć Kaufland otworzyła w Plovdiv – drugim co do wielkości mieście Bułgarii. Oprócz żywności Kaufland sprzedaje towary gospodarstwa domowego, tekstylia domowe, urządzenia elektryczne, zabawki. W lutym 2007 r. firma otworzyła swoją dziesiątą już placówke w mieście Shumen w północno-wschodniej Bułgarii. Do końca tego samego roku powiększył swoją sieć do 15 hipermarketów. Kaufland posiada 35 placówek.

Główne sieci dyskontowe w Bułgarii

  • Kaufland
  • Lidl
  • Plus (wykupiony przez Lidl)
  • Penny (część grupy Rewe).

Kolejnym zagranicznym graczem jest Carrefour. Pierwszy francuski Carrefour otwarto w CH Burgas Plaza w marcu 2009 r. W 2010 roku firma otworzyła kolejne placówki w Warnie, Sofii, Płowdiwie i Ruse. Szósty sklep Carrefour w Bułgarii został otwarty jesienią 2011 roku w mieście Stara Zagora.


Wśród lokalnych sieci handlowych na wyróżnienie zasługuje Fantastico. Sieć sklepów Fantastico powstała w 1991 roku, otwierając pierwszy supermarket w Oborischte. Dziś działa 35 supermarketów, w tym sklep materiałów budowlanych „Zrób to sam”. Wszystkie supermarkety zbudowane są zgodnie z trendami światowymi, ale z uwzględnieniem lokalnych wymagań normatywnych. Wyróżnia je współczesna wizja nowoczesnych wnętrz. Hipermarkety oferują bogaty wybór,  ponad 20 000 typów produktów, w tym biożywności i napojów, produktów dietycznych i o obniżonej ilości cukru. Supermarkety wyposażone są w kulinarne stoiska do serwowania gotowych potraw, piekarnie chleba i ciast oraz delikatesy mięsne. Wiele supermarketów oferuje szeroki wachlarz usług dodatkowych tj. apteki, place zabaw dla dzieci, usługi fotograficzne, pralnie czy kawiarnie. Fantastico zatrudnia ponad 2400 osób. Firma znana jest z działalności charytatywnej i sponsoringowej, wspiera fundacje, domy dziecka, imprezy sportowe, otwarte turnieje gry w kręgle itp. Co 7 dni wydaje specjalną broszurę promocyjną „Fantastico postu”, który prezentuje różne produkty po atrakcyjnych cenach. Od sierpnia 2004 roku firma z powodzeniem oferuje zestaw marek własnych marek, dla wybranych produktów spożywczych, gospodarstwa domowego czy żywności dla zwierząt.

Strona 4 z 4