Handel międzynarodowy: Bułgaria: Handel po bułgarsku
W roku 2010 dwie nowe sieci typu cash&carry otworzyły sklepy dyskontowe w Bułgarii. Pierwszym była Roda Megamarket słoweńskiego Merkatora, która rozpoczęła działalność pod koniec października, a obecnie posiada 4 obiekty handlowe – jeden w Sofii, dwa w Starej Zagorze i jeden w Warnie. Ogółem Merkator zainwestowała już w sieci dyskontowe 10 mln euro, a do 2012 roku planuje zainwestować 80 mln euro i zapewnić sobie 3% udziału w rynku. W Bułgarii działa także hipermarket Tempo serbskiej firmy Delta Holding, który otworzył pierwsze placówki w Sofii na początku grudnia 2009. W następnych latach oczekiwana jest dalsza ekspansja tej sieci. Obie sieci oferują sprzedaż hurtową dla małych firm, a także detaliczną dla gospodarstw domowych.
Sieć handlowa Kaufland postawiła swoją stopę w Bułgarii w marcu 2006 roku. Swój pierwszy hipermarket sieć Kaufland otworzyła w Plovdiv – drugim co do wielkości mieście Bułgarii. Oprócz żywności Kaufland sprzedaje towary gospodarstwa domowego, tekstylia domowe, urządzenia elektryczne, zabawki. W lutym 2007 r. firma otworzyła swoją dziesiątą już placówke w mieście Shumen w północno-wschodniej Bułgarii. Do końca tego samego roku powiększył swoją sieć do 15 hipermarketów. Kaufland posiada 35 placówek.
Główne sieci dyskontowe w Bułgarii
- Kaufland
- Lidl
- Plus (wykupiony przez Lidl)
- Penny (część grupy Rewe).
Kolejnym zagranicznym graczem jest Carrefour. Pierwszy francuski Carrefour otwarto w CH Burgas Plaza w marcu 2009 r. W 2010 roku firma otworzyła kolejne placówki w Warnie, Sofii, Płowdiwie i Ruse. Szósty sklep Carrefour w Bułgarii został otwarty jesienią 2011 roku w mieście Stara Zagora.
Wśród lokalnych sieci handlowych na wyróżnienie zasługuje Fantastico. Sieć sklepów Fantastico powstała w 1991 roku, otwierając pierwszy supermarket w Oborischte. Dziś działa 35 supermarketów, w tym sklep materiałów budowlanych „Zrób to sam”. Wszystkie supermarkety zbudowane są zgodnie z trendami światowymi, ale z uwzględnieniem lokalnych wymagań normatywnych. Wyróżnia je współczesna wizja nowoczesnych wnętrz. Hipermarkety oferują bogaty wybór, ponad 20 000 typów produktów, w tym biożywności i napojów, produktów dietycznych i o obniżonej ilości cukru. Supermarkety wyposażone są w kulinarne stoiska do serwowania gotowych potraw, piekarnie chleba i ciast oraz delikatesy mięsne. Wiele supermarketów oferuje szeroki wachlarz usług dodatkowych tj. apteki, place zabaw dla dzieci, usługi fotograficzne, pralnie czy kawiarnie. Fantastico zatrudnia ponad 2400 osób. Firma znana jest z działalności charytatywnej i sponsoringowej, wspiera fundacje, domy dziecka, imprezy sportowe, otwarte turnieje gry w kręgle itp. Co 7 dni wydaje specjalną broszurę promocyjną „Fantastico postu”, który prezentuje różne produkty po atrakcyjnych cenach. Od sierpnia 2004 roku firma z powodzeniem oferuje zestaw marek własnych marek, dla wybranych produktów spożywczych, gospodarstwa domowego czy żywności dla zwierząt.