Handel międzynarodowy: Bułgaria: Handel po bułgarsku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)


Placówki formatu hipermarket:

  • Billa
  • CBA
  • Kaufland
  • T-market
  • Mercator
  • Tempo
  • Lidl
  • Penny Market
  • Ena
  • Carrefour

Dzięki przejęciu serbskiej firmy, Delhaize Group zajmie miejsce wśród największych sieci detalicznych w Europie Południowo-Wschodniej i stała się pierwszą zachodnią siecią sprzedaży detalicznej, która nabyła obiekty zapewniające obecność na tak dużą skalę na rynku regionalnym. Delhaize Group planuje do końca 2013 r. inwestycje na ponad 16 mln euro skierowane głównie w udoskonalenie zamówień elektronicznych, zarządzanie towarami i procesami realizacji dostaw. Źródło: Progressive, marzec 2011 r.

Kolejną siecią jest CBA-Bułgaria założona 23 czerwca 2003 roku. CBA-Bułgaria posiada obecnie ponad 200 sklepów, które zlokalizowane są w 8 ośrodkach regionalnych: w Sofii, Montanie, Weliko Tyrnowo, Szumen, Warnie, Burgas i Stara Zagora. Każdy ośrodek regionalny ma swoje własne zaplecze logistyczne. Firma posiada 4 marki własne: Una, CBA, Pesco oraz Carsko.

Kolejną siecią jest Grupa Metro, która otworzyła już 500. mały sklep pod marką Mojat magazin (Mój sklep), na zasadach franczyzy. W samej stolicy – Sofii – jest już ich około 40. Metro Bułgaria zakłada, że w 2012 roku sieć rozrośnie się do ponad 1000 sklepów. Na terenie Bułgarii w dalszym ciągu funkcjonuje marka sklepów Aro, bowiem pod logo Mojat magazin przeszło zaledwie 30% sklepów tej sieci. Głównym tego powodem jest to, że w Aro znajdują się towary z wyższego poziomu cenowego co dywersyfikuje portfolio. Część sklepów Aro została jednak zamknięta z powodu kryzysu gospodarczego.

Kolejnym graczem jest niemiecka firma Lidl, która pojawiła się w Bułgarii w listopadzie 2010 roku. Lidl otworzyła jednocześnie 14 obiektów w 11 miastach Bułgarii. Firma przejęła także od firmy Tengelmann 20 sklepów dyskontowych Plus. Otwarcie sklepów Lidl poprzedziła duża kampania reklamowa we wszystkich kanałach TV. Najbardziej spektakularne okazało się lokowanie produktu w najpopularniejszym bułgarskim serialu telewizyjnym. Bułgarzy mogli także znaleźć broszury promocyjne w swoich skrzynkach pocztowych. Reklamy Lidla pojawiły się nawet na lotnisku w Sofii. Te działania spowodowały, że zaraz po otwarciu, przed świętami Bożego Narodzenia, sklepy Lidl były dosłownie oblegane przez tłumy niecierpliwych klientów, zachęconych obietnicami niskich cen i dobrą jakością produktów. Obecnie Lidl posiada 52 sklepy, a w 2012 r. planuje otworzyć kolejnych 60-65.

Kolejną siecią jest Billa. Pod własność Billi, przeszły dwa obiekty należące do sieci Penny Market – w Montanie i Botewgradzie. Obie sieci należą do spółki Rewe. Wcześniej Penny Market miała 50 sklepów w całym kraju. Rewe planuje też w niedalekiej przyszłości otworzyć pierwszy sklep pod marką Billa light, gdzie asortyment będzie nieco mniejszy, a ich cena będzie wyższa od dyskontowej, a niższa od tych w supermarketach. Pod koniec grudnia 2010 r. Billa miała 84 obiektów handlowych w całym kraju, 20 z nich w Sofii. Większość nowych sklepów ma mniejszy format i są ulokowane w centralnych częściach miast.



Strona 3 z 4