Wspólna Polityka Rolna: WPR na rynku mleka

Grzegorz Rykaczewski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2012 (12)

Mechanizm interwencyjnego zakupu wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem w sytuacji spadku ceny rynkowej poniżej ceny interwencyjnej. Jednak przedsiębiorca musi mieć świadomość pewnych ograniczeń, które mogą wpłynąć na opłacalność uczestnictwa w programie. Po pierwsze, zakład musi już na etapie składania wniosków o zakup masła wpłacić zabezpieczenie, które wynosi 50 EUR na każdą oferowaną tonę masła. Wymaga to zaangażowania własnych środków finansowych lub wykupienia gwarancji na cały okres realizacji umowy i jej rozliczenia. Po drugie, niedostarczenie całej ilości masła będącego przedmiotem umowy w terminie spowoduje, że zabezpieczenie za niedostarczony towar zostanie przejęte. Po trzecie, należy zwrócić uwagę na długi czas oczekiwania na zapłatę za masło. Termin płatności wynosi 65 dni od przyjęcia masła na zapasy interwencyjne.

Z uwagi na utrzymywanie się cen rynkowych powyżej ceny interwencyjnej w latach 2010-2011 przedsiębiorcy w Polsce nie byli zainteresowani sprzedażą produktu na zapasy interwencyjne. Jednakże warto wspomnieć, że pod koniec 2010 roku autoryzację do uczestnictwa w mechanizmie posiadało w kraju 28 zakładów produkcyjnych i 32 chłodnie.



Zakup interwencyjny OMP

Interwencyjny zakup OMP, tak jak masła, prowadzony jest od początku marca do końca sierpnia. Cena interwencyjna jest równa cenie referencyjnej i wynosi 169,8 EUR za 100 kg. Analogicznie jak w przypadku masła Komisja ustala limit OMP, jaki może być zakupiony po stałej cenie oraz po wyczerpaniu limitu decyduje o uruchomieniu zakupu, ale już w drodze przetargu. Również w przypadku OMP przepisy ściśle określają wymagania dotyczące produkcji i jakości towaru przeznaczonego na zapasy interwencyjne. Zakłady, które decydują się zaoferować OMP do interwencyjnego zakupu muszą uzyskać autoryzację. Aby to zrobić muszą być spełnione dwa warunki: zakład musi posiadać urządzenia do produkcji OMP oraz znajdować się na aktualnej liście zakładów, zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 853/2004.

Analizując ten program WPR pod kątem producenta OMP napotykamy na te same problemy jak opisane wcześniej przy maśle: wysokość zabezpieczenia, przepadek jego części w sytuacji niedostarczenie pełnej ilości towaru oraz termin płatności.

W latach 2010-2011 w związku z korzystnymi relacjami cen rynkowych do ceny interwencyjnej producenci OMP nie byli zainteresowani sprzedażą produktu na zapasy interwencyjne. Pod koniec 2010 roku autoryzację posiadało w Polsce 35 zakładów produkcyjnych i 28 magazynów.

Strona 2 z 5