Segmentacja: Single: Od brzydkiego kaczątka do łabędzia

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2011 (49)

Singiel spełniony to Konsument Idealny

W raporcie MB SMG/KRC Raport „Wielkomiejski singiel” opublikowanym na łamach Polityki wskazano tezy, dlaczego rynek tak bardzo interesuje się singlami.



Rynek singli to przede wszystkim rynek ludzi wykształconych, znających języki obce oraz zajmujących dobrze płatne kierownicze stanowiska lub będących przedstawicielami tzw. wolnych zawodów. Bardzo dbają o siebie, systematycznie chodzą do fitness clubów, szczegółowo dobierają kosmetyki, środki higieny, ubrania. Nie mając żadnych rodzinnych zobowiązań lubią życie pełne adrenaliny, wyzwań, nowości i zmian. Pracują głównie dla kariery, a ilość posiadanych środków finansowych jest miarą ich sukcesu zawodowego i statusu społecznego. Otaczają się markowymi produktami, uważają się za osoby twórcze, wyzwolone intelektualnie, interesujące się kulturą i sztuką. Są często tzw. trendsetterami w swojej grupie wiekowej. Uwielbiają wyróżniać się z tłumu. Kochają wyjazdy weekendowe i są namiętnymi miłośnikami Internetu. Mimo ogólnie przyjętego zadowolenia ze swojego statusu doceniają związki z drugą osobą.

Polski singiel wolny, ale samotny

Z przeprowadzonych badań z jesieni 2010 w ramach społecznego projektu „Pokolenie singli”, organizowanego przez serwis randkowy Sympatia. pl. wynika, iż w Polsce do grupy singli zalicza się m.in. osoby powyżej 25. roku życia żyjące w pojedynkę, rodziców samotnie wychowujących dzieci, wdowców, rozwodników oraz osoby starsze. Polska definicja wieku singla odbiega trochę od światowej i nie zamyka się na magicznych 40. urodzinach, stąd może wynikają pewne różnice w wyznawanych wartościach.

Wiek: od 25 do około 40. roku życia.
Zamieszkanie: mieszkanie samotne w wielkich miastach
Wykształcenie: ponad przeciętne
Znajomość języków: duża
Wynagrodzenie: 3 tysiące +
Wygląd: atrakcyjni, zadbani, wysportowani, dobrze ubrani
Zatrudnienie: przedstawiciele wolnych zawodów, pracownicy reklamy lub public relation, właściciele niedużych firm, reprezentanci wyższej klasy menadżerskiej.

Badania wskazują, iż 60% tej grupy stanowią kobiety; przeważają też osoby w wieku dojrzałym (około 54 lat). W Polsce także jest to grupa bardzo zróżnicowana pod względem wyznawanych poglądów, stylu życia, podejścia do bycia singlem oraz statusu finansowego. Ponad 50% polskich singli nie szuka obecnie partnera, bowiem nie czują potrzeby nawiązywania bliższych relacji z innymi osobami oraz obawiają się ponownego zranienia lub rozczarowania.

Badanie zburzyło też powszechnie obowiązującą teorię, że dla naszych singli najważniejsza jest praca i kariera zawodowa. Według badań najcenniejszą wartością dla polskich singli jest rodzicielstwo i posiadanie potomstwa. Większość singli traktuje swój stan jako przejściowy i myślą o założeniu rodziny, choć paradoksalnie nie podejmują ku temu żadnych wiążących działań. Jako największą zaletę życia w pojedynkę single wskazują wolność (41% respondentów), a najważniejszą wadą układu bycia singlem – okazuje się samotność i brak towarzystwa (47%). Badana grupa osób stwierdziła, że singlom żyje się dużo gorzej niż osobom w związkach, bowiem mają więcej pracy i obowiązków, problemy z adopcją dzieci, żyją pod presją bliskich, mają utrudniony dostęp do kredytów, są wykluczani z życia towarzyskiego. Single oceniają swoją sytuację życiową zdecydowanie lepiej, choć powyższe problemy uznają za dość uciążliwe i wymagające zmian.

Strona 4 z 6