Handel międzynarodowy: Handel po niemiecku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Jeśli ktoś chce kupować w Aldi musi pamiętać, że liczba produktów nie przekroczy tam 700 pozycji asortymentowych i nie będziemy mieli tylu możliwości wyboru. Dostępne są bowiem produkty najbardziej podstawowe. Jeśli nie liczyć kilku wyjątków, wszystkie produkty są wyrobami marki własnej.



Dzięki ogromnej skali działania Aldi negocjuje bardzo korzystne warunki zakupu u dostawców, ale jednocześnie ma opinię bezwzględnego detalisty. Choć Aldi należy do największych graczy rynku niemieckiego, to znajdujemy tu wielu innych operatorów detalicznych działających tu jako na rynku macierzystym. Do największych należy Edeka z obrotami rocznymi w wysokości 42,06 mld euro (2009). W jej skład wchodzą:

  • Hipermarkety: Marktauf, E center, Aktiv Discount
  • supermarkety E aktiv markt (Neukauf, Comet, Reichelt, Edeka, Kupsch
  • dyskonty: Netto, NP, Diska, Treff, Plus, Treff 3000
  • placówki cash & carry: EC+C Grossmarkt.

Kolejnym graczem jest Rewe Group z obrotami 34,89 mld euro posiadająca marki:

  • hipermarkety: Toom, Rewe Center, Akzenta
  • supermarkety: Rewe, Vierliden, Rewe City, Standa Perfetto, Kaufpark, Karstadt
  • dyskonty: Penny, Netto
  • placówki cash&carry: Fegro, Selgros, C-Gro, SB-Handelshof
  • agencje podróży, sieci DIY i sieci z elektroniką.

Metro Group osiąga roczne obroty w wysokości 26,51 mld euro i włada następującymi sieciami:

  • hipermarkety: Real
  • domy towarowe: Galeria Kaufhof
  • placówki cash&carry: Metro Cash&Carry, C+C Schaper • sklepy z elektroniką.

Schwarz Group osiąga roczne dochody w wysokości 24,66 mld euro. Posiada nastęujące formaty i placówki:

  • hipermarkety: Kaufland, KaufMarkt, Handelshof
  • sklepy dyskontowe Lidl.

Wśród mniejszych detalistów (ale których skala działania i tak musi działać na wyobraźnię) jest sieć Lekkerland osiągająca poziom 6,72 mld euro rocznie (hurtownie), Tengelmann Group 6,29 mld euro (supermarkety Kaiser’s i Tengelmann, sieci DIY oraz sklepy z tekstyliami) oraz Schlecker 4,12 mld euro (hipermarkety Schlecker i sieci z chemią).

Według statystyk BVE każdy Niemiec przeznaczy w 2011 roku na konsumpcję i utrzymanie średnio 19700 euro. Jest to o 500 więcej niż w roku 2010. Wynika to z prognoz wzrostu gospodarczego na rok 2011, który ma pozytywny wpływ na rynek pracy, wzrost płac netto oraz wzrost rent i emerytur. Siła nabywcza w Europie wynosi średnio około 12000 euro per capita rocznie.

Strona 4 z 7