Tłuszcze do smarowania: Margaryna zmienia wizerunek

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 6/2010 (43)

Wyścig producentów margaryn po względy konsumenta nabiera różnych barw. Superniania, Dorota Zawadzka zachęca „Codziennie Rama. Codziennie rośnij”, a przed Dniem Dziecka radzi jakie zabawki edukacyjne wybierać dla dzieci. Nie sposób odmówić tym działaniom finezji, ale i też kontrowersyjności podobnej do tej z przekazów cukierków z sokiem zawierającym witaminy.

Kiedy Unilever Polska i Kruszwica (ZT) rywalizują o bycie nr 1, nr 3 pozostaje Bielmar (ZT), firma która oferuje konsumentom – jako zachętę do zakupu – dodatek margaryny gratis. Sztandarowymi markami są tu Śniadaniowa i Miss Kromeczki. Szczególnie ciekawie prezentuje się Śniadaniowa z masłem oraz Miss Kromeczki w nowym opakowaniu. Na rynku liczą się także ZPT w Szczecinku, najbardziej znany z produktów Extra Pomorski na maśle, Extra Pomorski na śmietance, Extra Pomorski Śmietankowy Smak oraz Dobry Mazowiecki.

Mlekovita (GK) to aktywny gracz rynku maślanego, ale posiadający w swojej ofercie również margaryny. W ten sposób niezależnie od koniunktury i mody na masło lub margarynę, czerpie ona korzyści ze sprzedaży każdego tłuszczu, o którego zakupie zadecyduje konsument. Ostatnią nowością firmy jest Wyśmienity mix masła z tłuszczem roślinnym o zawartości 40% masła. Ofertę zamykają margaryny Daria i Miss Figura.

Tomasz Krajanowski

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Ostrołęka (SMl)

Już od dłuższego czasu obserwuje się nierówną walkę Miksów (margaryn) z masłami. Niemniej jednak do tej pory nie jest wskazany zwycięzca. Po jednej stronie stoi siła oddziaływania reklamy i niskiej ceny margaryn po drugiej jakość i wartość masła. Masło jako produkt czysto mleczny, niosący za sobą wiele wartości już przekonało dużą grupę konsumentów, ceniących jakość, smak i zdrowie. Do tego dochodzi nasze masło Milandia pro-zdrowotne z dodatkiem kwasów Omega które stawia kropkę nad „i”.

Nasze produkty pro-zdrowotne z dodatkiem Omegi 3 i 6 zdobywają coraz większą rzeszę lojalnych konsumentów, w tym także masła. Konsumenci spożywający na co dzień masło, coraz częściej sięgają po te wzbogacone w Omegę, ponieważ daje ono dodatkowo wiele dobroczynnych właściwości dla organizmu.

Nowe opakowania masła to czytelna informacja dla konsumentów. Stare opakowanie ze „skopkiem” przestaje być kodem do właściwego produktu jakim jest masło. Fałszowanie masła jest dalej nagminne, a odmienne, wyróżniające opakowanie (często opatentowane) i czytelna informacja na nim daje pewność konsumentowi, że kupi to czego oczekuje za każdym razem kiedykolwiek po nie sięgnie.

Klient nie lubi monotonii i co jakiś czas trzeba mu podsunąć coś nowego, odmiennego, chociaż tradycja nie pozostaje bez znaczenia.

Miks czy nie miks?

O ile konsumenci mogą sobie zadawać pytanie, co kupić tym razem, o tyle wybór nie jest w pełni jasny. Miks nie jest miksowi równy. Mleczarnie propagują naturalność masła i w tym sensie ich miksy zawierają dużo masła, podczas gdy propagujące tłuszcze roślinne koncerny tłuszczowe dodają go tylko symbolicznie.

Przykładem miksów wysokiej jakości może być Kaergarden, produkt oferowany przez firmę Arla Foods. Choć jego jedyną wadą jest trudna do wymówienia nazwa, sam produkt obronił się na polskim rynku. Zawiera on 75% tłuszczu, z czego 75% to tłuszcz mleczny, a 25% stanowi olej rzepakowy. Firma oferuje Kaergarden klasyczny oraz solony. Dla lubiących eksperymenty w kuchni, Kaergarden jest szczególnie wielofunkcyjny, można na nim także smażyć i piec.

Mlekpol (SM) proponuje popularny od lat Milksełko Łaciate, Mlemix Zambrowski, Masmak Mrągowski oraz Masmak Extra Mrągowski. Mlekovita (GK) proponuje oprócz Wyśmienitego miksu również Stołowy Śmietankowy.

Klasyczne, smaczne i uznane przez konsumentów miksy wytwarza mleczarnia Ostrołęka (SMl). Do najistotniejszych i cenionych przez odbiorców należy Ostrołęckie Śmietankowe 74%, nabiałowy tłuszcz do smarowania. Drugim cenionym produktem jest Primo Ostrołęckie Delikatne, miks tłuszczowy do smarowania 67% (52% tłuszcz mleczny i 15% tłuszcz roślinny). Kolejna pozycją jest Primo Ostrołęckie Jogurtowe będące miksem masła z jogurtem. Wśród oferowanych znajduje się także Primo Ostrołęckie Śniadaniowe.

Koncerny tłuszczowe, ich aktywność i ich produkty to druga strona medalu tego rynku. W 2010 roku byliśmy świadkiem aktywnej promocji realizowanej przez Bunge dla marki Masmix. Letnia promocja „Wygraj kuchnię marzeń”, która mimo zakończenia w połowie lipca pozostawia po sobie wspomnienie dużego zainteresowania klientów.

Strona 3 z 4