Produkty niskolaktozowe: Na bakier z laktozą

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 2/2010 (08)

Jak Valio zdobyło rynek

Firma Valio zdobyła rynki Finlandii, Szwecji, państw bałtyckich i Belgii poprzez inwestowanie w edukację konsumentów oraz marketing. Najważniejszy dla firmy stał się kontakt ze społecznością lekarzy oraz specjalistów ds. żywienia poprzez bezpośredni mailing, media specjalistyczne i eventy. Oprócz tego uruchomiono reklamę telewizyjną, serwisy internetowe zapoznające mniej świadomych konsumentów z wagą zagadnienia. Popularność zdobywa pokazywanie jak przygotować smaczne i wartościowe posiłki nie narażając się na problem z laktozą. Oprócz tego każdy karton mleka bezlaktozowego na jednej ze stron zawiera informację o produktach bezlaktozowych Valio i ich reklamę.

Valio w USA zatrudniła 500 ambasadorów marki, aby popularyzować radość ze spożywania produktów mlecznych bezlaktozowych. Do dietetyków i lekarzy wysyła się próbki i organizuje konferencje. Valio Real Goodness obecne jest w serwisach społecznościowych, tj. facebook, Linked iN oraz Twitter.

W Wielkiej Brytanii z powodzeniem sprzedaje się mleko UHT i pasteryzowane marki Lactofree firmy Arla Foods. Na półkach w Austrii obecny jest zaś ser topiony emmental bez laktozy firmy Rupp. Szczególnie znaczący jest wzrost zainteresowania produktami niskolaktozowymi w USA. Tu od 1997 roku obserwuje się wzrost sprzedaży, rzędu 20% rocznie. Najważniejszą marką produktów niskolaktozowych jest Lactaid wytworzony przez Lehigh Valley Dairies, a będący obecnie własnością Johnson&Johnson i produkowany przez 17 zakładów mleczarskich w USA i Kanadzie. Wytwarzają je m.in.: Saputo w Kanadzie oraz Kroger (marka Enjoy) i Ready Food Products (marka Glen Farms) w USA. Sprzedaż produktu wspiera także specjalna gorąca linia telefoniczna, dzięki której każdy Amerykanin, niezależnie od tego czy mieszka na wschodnim czy zachodnim wybrzeżu, uzyska wsparcie i wyjaśnienia. Najpopularniejsze są mleka smakowe niskolaktozowe z wapniem oraz serki wiejskie.

Podejście producentów amerykańskich dobrze pokazuje przykład firmy Bravo! Foods. W jej ofercie znajduje się Bravo! Breakfast Blenders, mleko smakowe bezlaktozowe wzbogacane w witaminy i składniki mineralne, a nawet w białko (+50%). Mleko czekoladowo-malinowe wzbogacone zostało w antyoksydanty, a waniliowo-brzoskwiniowe zawiera dodatek błonnika.

Jak to robią w USA

W 1990 roku gigant mleczarski w USA, firma Dean Foods, wprowadził do sprzedaży jogurt Easy 2%, pierwszy w historii produkt niskolaktozowy, który okrzyknięto najważniejszą nowością firmy. Koncepcja działu marketingu w Dean Foods przewidywała, że produkt ten powinien się znaleźć na średniej półce cenowej i być postrzegany jako jogurt dla całej rodziny. Wizja marketingowców musiała uwzględniać mozaikę etniczną Ameryki z ich zróżnicowaną nietolerancją laktozy. O ile biała ludność USA cechuje się dość niskim wskaźnikiem nietolerancji laktozy, o tyle jest on wysoki wśród Afroamerykanów i Latynosów. Co więcej: wraz z wiekiem obniża się poziom wydzielanej laktozy we wszystkich grupach. Co gorsza najbardziej atrakcyjna dla firmy grupa klientów o czarnym kolorze skóry oraz Latynosi wcale nie była amatorem produktów mleczarskich.

Aby dotrzeć do potencjalnych odbiorców firma rozpoczęła zakrojoną na szeroką skalę akcję edukacyjną i promocyjną. Do tysięcy dietetyków i lekarzy (pediatrów) oraz specjalistów ds. żywienia rozesłała informacje na temat problemów nietolerancji laktozy i produktu Easy 2%. Informacje wysłano w językach angielskim i hiszpańskim. Już po roku inwestycja w nowe technologie się zwróciła, a plany zostały zrealizowane, mimo że produkt dystrybuowano jedynie w trzech stanach: Illinois, Wisconsin i Indiana.

Dostawcy

Produkty niskolaktozowe to wyroby wytworzone według technologii enzymatycznych. Znajdują się one w ofercie firmy: DSM (preparat MaxiLac). Jest on proponowany do następujących typów produktów: mleka, jogurtów, lodów, deserów mlecznych, mozzarelli, serków typu cottage, śmietan, twarogów i napojów mlecznych. W ofercie firmy znajduje się także wprowadzony na rynek w 2009 roku enzym Tolerase, który jeszcze lepiej godzi wysoką jakość z ekonomiką produkcji. Atrakcyjną cechą enzymu Tolerase jest współistnienie z dodatkami funkcjonalnymi takimi jak witaminy.

Dwie metody uzyskiwania:

Produkcja wyrobów niskolaktozowych przebiega dwoma sposobami. W pierwszym wariancie laktoza poddawana jest procesowi hydrolizy za pomocą enzymu rozkładającego ten dwucukier do glukozy i galaktozy. W taki sposób uzyskuje się mleko marki Hyla (Valio), najdłużej obecne na rynku. Z uwagi na specyfikę procesu produkcyjnego takie mleko może być nieco słodsze od zwykłego mleka.

W 2001 roku firma Valio opracowała drugą metodę wytwarzania mleka bezlaktozowego, według której część laktozy jest odciągana metodą chromatograficzną. Smak mleka nie różni się wtedy od smaku mleka zwykłego. Produkty wytwarzane tą techniką znane są pod marką Zero Lactose.


Strona 2 z 3