Jogurty: Bogactwo smaku i zdrowia

Paulina Łuszczak
Forum Mleczarskie Handel 3/2010 (40)

„Nie wyobrażam sobie dnia bez jogurtu. Codziennie rano kupuję swój ulubiony jogurt naturalny i świeże pieczywo, co jest podstawą mojego śniadania. Czasem skuszę się na te owocowe, ale preferuję niskokaloryczne i niesłodzone jogurty naturalne”. Tak pisze 28-letnia Kasia, uczestniczka jednego z forów internetowych poświęconych tematyce zdrowego odżywiania się. Dla Patryka, studenta jednej z poznańskich uczelni wyższych to nie tylko dobry pomysł na lekki posiłek między kolejnymi zajęciami, ale również element zdrowej diety. Podobnych opinii jest więcej.

Skąd się wzięło tak wielkie zamiłowanie do jogurtów? Jakie walory posiada ów produkt, że zjednuje sobie coraz większe rzesze zadowolonych konsumentów, którzy zaznajomiwszy się z jego właściwościami i zaletami, wkładają go do swojego koszyka zakupowego?

Jogurt wczoraj i dziś

Korzenie jogurtu wywodzą się prawdopodobnie z Indii, skąd rozprzestrzenił się na obszary Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki. Źródła podają, że produkt z kwaśnego mleka pili Egipcjanie już ponad 4 tysiące lat temu. Do Europy jogurt trafił przez Turcję na Bałkany, których mieszkańcy systematycznie zwiększali jego spożycie, wierząc, że zapewni im długowieczność.

Ewa Gromadzka

Kierownik Działu Marketingu w Mlekpol (SM)

Jogurty stanowią zdrową przekąskę i dają wiele przyjemności naszym konsumentom. Ze względu na bogactwo smaków i dodatków są szczególnie atrakcyjne dla dzieci. Od lat najbardziej popularnym smakiem wśród jogurtów jest truskawka. Jednak nie możemy ograniczać się do podstawowych, owocowych dodatków. Dlatego też dla poszukujących konsumentów na tegoroczne lato Mlekpol (SM) zaproponował innowacyjne smaki pitnych jogurtów Milko o pojemności 250 ml: tiramisu, stracciatella, czekoladowy oraz waniliowy. Należy podkreślić, że niesłabnącą popularnością cieszą się nadal jogurty Milko: żurawinowy oraz czerwona pomarańcza. A jest to zasługą wysokiej jakości produktów, wygodnego opakowania oraz konsekwentnych kampanii reklamowych.

Etymologia słowa jogurt wywodzi się od tureckiego „ja-urt”, co oznacza kwaśne mleko. Podobnie nazywali go mieszkańcy krajów bałkańskich, którzy przygotowywali go z mleka bawolego, koziego, a w późniejszym okresie z krowiego, poddając je procesowi długotrwałego gotowania. Przygotowywany w ten sposób jogurt był bardzo gęsty i miał silnie kwaśny smak, więc rozcieńczano go wodą. W XX wieku popularność tego produktu wzrosła za sprawą Szwajcarów, którzy w latach 60. dodali owoce do jogurtu naturalnego. Od tego czasu jego spożycie rosło w całej Europie. Zaczęły powstawać coraz liczniejsze nowe zakłady zajmujące się produkcją jogurtów (wcześniej jogurty sprzedawane były w aptekach).

Katarzyna Grabowska

Pełnomocnik Zarządu ds. Handlu i Marketingu w Polmlek Olsztyn

W minionym roku najlepiej sprzedającą się grupą jogurtów były jogurty pitne wzbogacone w dodatki funkcjonalne. Segment ten znalazł szerokie grono odbiorców, zwłaszcza wśród osób młodych, które starają się prowadzić zdrowy i aktywny tryb życia. Są produktami, które z łatwością gaszą pragnienie i zaspokajają uczucie głodu a zakręcana butelka zwiększa możliwość ich spożywania w każdym miejscu.

W związku z dużym zainteresowaniem jogurty pitne mają największe szanse rozwoju. Dlatego w odpowiedzi na zapotrzebowanie konsumentów cały czas rozwijamy naszą ofertę asortymentową. Na początku tego roku wprowadziliśmy następną grupę jogurtów z dodatkiem funkcjonalnym jak kolagen, a w czerwcu wchodzi na rynek linia jogurtów dla dzieci – połączenie marchwi z owocami, wzbogacone w wapń i wit. A.

Marki własne stanowią konkurencję, dlatego najlepiej jest współpracować z sieciami produkując również pod ich marką własną.

Dużą i wierną grupę klientów i konsumentów ze względu na stałe zapotrzebowanie ma jogurt naturalny.

Najbardziej preferowanym opakowaniem jest butelka, ze względu na praktyczność w każdej sytuacji.

W 1919 roku Hiszpan Isaac Carasso, wykorzystując właściwości bakterii mlekowych i proces fermentacji stworzył produkt, który od imienia swojego syna Daniela nazwał Danone. Dziś sklepowe półki uginają się pod ciężarem różnorodności produktów z wielu różnych firm zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Do wyboru mamy nie tylko jogurty naturalne lub owocowe, ale także te do picia, z ziarnami zbóż i płatkami będą kolorowymi cukierkami. Są jogurty dla dzieci i dla starszych. Z ekranów telewizorów każdego dnia kolorowe reklamy zachęcają do zakupu nowego produktu danej firmy, który cechuje się wspaniałymi właściwościami odżywczymi i zdrowotnymi.

Strona 1 z 4