Sery twarde kozie: Dlaczego i jak eksponować produkty kozie

Paulina Łuszczak
Forum Mleczarskie Praktyka 2/2010 (02)

Oferta serowa

Produkowane w Europie sery kozie otrzymywane są najczęściej z surowego mleka. Do najpopularniejszych wyrobów w Polsce należą sery świeże kozie. Dopiero drugą ważną grupą kozich serów są sery twarde. Pochodzą głównie z regionów górzystych, Pirenejów, Sabaudii, Korsyki a także – jak hiszpański zucheros – z Andaluzji. Dojrzewają one znacznie dłużej niż sery miękkie. Jednak obecne na polskim rynku firmy Eurial Polska, Temar (PPH), Jansen oraz Agro-Danmis – posiadają już coraz bogatszą ofertę serów kozich twardych. W ladach sklepowych często też znajdujemy sery twarde dostarczane przez firmę EuroSer. Firma ta proponuje także ser twardy kozi wędzony. Do lady warto także wstawić sery Uniekaas (krą) importowane przez firmę Candia Polska.

Piotr Borkowski

Dyrektor Handlowy w Eurial Polska

Sery kozie znajdują w Polsce coraz więcej konsumentów. Są to ludzie, którzy nie boją się spróbować czegoś nowego, ciekawego, albo zmusza ich do tego alergia, czy dbałość o zdrowie. Po skosztowaniu naszych serów odkrywają, że ta „koza” wcale nie jest taka straszna jak się wydaje, a nawet smakuje. Produkt kozi ma zastosowanie do wielu potraw i nadaje daniom nowy smak.

Marka Soignon jest już rozpoznawalną na tyle, że stała się marką prawie równoznaczną z produktem; Soignon = Ser Kozi. Nasze produkty wyróżniają się na tle innych swoim opakowaniem przywodzącym na myśl Francję, jakością, która od wielu już wieków jest przypisana serom z Francji, a ponadto mają już renomę, gdyż od ponad 10 lat towarzyszymy polskim klientom w zakupach.

Stoisko wagowe jest kolebką w każdej sieci. Zawsze, są tam tłumy ludzi, którzy spokojnie chcą i mogą pooglądać produkty i poradzić się pracowników. Sery, które najlepiej znoszą widownie to przede wszystkim sery świeże czy pleśniowe (np. Soignon Rolada Pleśniowa, Rolada Świeża Naturalna), rolady w opakowaniach plastikowych pozwalające konsumentom na obejrzenie produktu i jego ocenę. Również sery żółte kozie (np. Gouda Kozia Tomme de Chevre, Queso de la Sierra) o konsystencji bardziej zbitej wpisują się w koncepcje stoiska tradycyjnego.

Polski konsument nadal szuka przede wszystkim już pokrojonego sera żółtego, który w danym czasie jest na promocji. Ale są też tacy klienci, którzy proszą o konkretny typ sera, bo go znają i cenią, to bardzo cieszy. Dużo łatwiej dotrzeć do klienta, jeśli oprócz sera proponuje mu się sposób jego wykorzystania, podpowiada się przepisy, dania z użyciem właśnie tego produktu. Nieznajomość zastosowania niekiedy powoduje, że produkt jest skazany na porażkę.

Cały czas trzymamy kciuki za rozwój marek dobrych, które wnoszą na półki oprócz ceny również swoją jakość. Rynek przyjmuje wszystko, ale to od konsumenta zależy czy nasyci się markami z wartością dodaną, czy tylko zapełniającymi półkę lub stoisko.

Delektowanie się serami kozimi

Klientowi warto doradzić, że kozie sery bardzo dobrze łączą się z winami białymi. Dobrym wyborem okazuje się również wino różowe, zwłaszcza bardziej wytrawne. Do kozich serów z Pirenejów proponuje się często tamtejsze słodkie wino białe z Jurançon. Szefowie kuchni obecnie nie nakazują jednak do serów konkretnych win. Konsument sam może decydować z którym winem konkretny ser lepiej mu smakuje.

Chevrette – oryginalny ser kozi twardy to oczywiście przysmak na deskę serową. Jednak coraz częściej z powodzeniem stosuje się go z pieczywem, do pizzy, zapiekanek lub tostów. Komponuje się także w sałatkach czy dressingach.


W skali całego świata mleko kozie pije więcej ludzi niż pochodzącego od jakiegokolwiek innego zwierzęcia. A na całym świecie jest ponad 4 mln kóz, które przeciętnie produkują ok. 4,8 mln ton mleka. Mleko kozie ma taką samą ilość protein, witaminy C i D jak mleko od krowy. Jednak zawiera ono więcej wit. A oraz witamin z grupy B. Jest także bogatsze w minerały, tj. wapń, potas, magnez, żelazo, fosfor. Ser kozi jest także bardziej lekkostrawny i mniej kaloryczny od swego krowiego odpowiednika.

Choć smak serów kozich jest dość nowy dla polskich konsumentów i nasze podniebienia muszą się jeszcze do niego przyzwyczaić, to Polacy coraz chętniej próbują nowych gatunków serów. Czynią to tym chętniej, jeśli sery te oferują im korzyści prozdrowotne. Aby ich o tym uświadomić, warto widząc wahanie klienta zarekomendować mu kozi ser. Poprzez dbałość o ich ładny wygląd na stoisku tradycyjnym, czystość używanych narzędzi, i zabezpieczenie przed obeschnięciem możemy zwiększyć obroty swojego stoiska. Klient, który zostanie profesjonalnie poinformowany o zaletach proponowanego mu sera wysoko nas oceni i chętniej będzie tu kupował.

Strona 2 z 2