Sery żółte typu holenderskiego: Gra o wszystko

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2010 (39)
Sery typu gouda oferują:
  • Bakoma
  • Bongrain Polska
  • Chojnice (OSM)
  • Elbląska (SM)
  • Eurial Polska
  • Giżycko (OSM)
  • Kosów Lacki (OSM)
  • Lacpol (PHZ-SM)
  • Łowicz (OSM)
  • Michowianka (SM)
  • Mlekovita (GK)
  • Mlekpol (SM)
  • Oldenburger / Candia Polska
  • Sierpc (OSM)
  • Spomlek (OSM)
  • Uniekaas / Candia Polska
  • Włoszczowa (OSM)

    Ryszard Pizior

    Kierownik Działu Handlu i Marketingu w Włoszczowa (OSM)

    Sery żółte typu holenderskiego to około 80% produkcji serów dojrzewających w Polsce. Większość zakładów mleczarskich w Polsce produkuje takie sery, co sprawia, że konkurencja pomiędzy producentami sprowadza się do walki cenowej. Wśród szerokiej oferty serów typu holenderskiego na rynku dostępnych jest kilka serów z uznanych zakładów, o których można powiedzieć, że są to pełnowartościowe produkty wysokiej jakości.

    Włoszczowa (OSM) jest jednym z wiodących zakładów w naszym kraju oferujących sery dojrzewające zarówno typu holenderskiego jak i szwajcarskiego. Sery typu holenderskiego stanowią około 50% produkcji i są to głównie Gouda, Edamski, Podlaski, Morski, zaś sery typu szwajcarskiego to przede wszystkim jeden z najlepszych i najbardziej znanych serów na rynku – Ser Włoszczowski, dostępny w blokach około 3,7 kg i 5,5 kg oraz Senior i Alpener dostępne w blokach około 3,7 kg. Ser Alpener jest sprzedawany głównie na rynkach Europy południowej, gdzie cieszy się bardzo dużą popularnością. W większości produkowane we Włoszczowie sery dostępne są w blokach, plastrach oraz porcjach.

    Główną karta przetargową dla serów ze spółdzielni Włoszczowa (OSM) jest uznana marka producencka, która kojarzona jest z wysoką jakością produktów oznaczonych logo Włoszczowa. Pomimo faktu, iż cena produkowanych tutaj serów jest wyższa w porównaniu z cenami wielu producentów, handlowcy chętnie poszerzają swoją ofertę sprzedaży by mieć w niej sery z logo Włoszczowa.

    Włoszczowa (OSM) jako jedna z pierwszych w kraju wprowadziła do swojej oferty sery typu szwajcarskiego. W ostatnim czasie daje się zauważyć większe zainteresowanie tego typu serami, zaś ich sprzedaż systematycznie rośnie wraz z rozwojem możliwości produkcyjnych oraz rozwojem nowych rynków sprzedaży.

    W ostatnich dwóch latach bardzo dynamicznie rozwija się sprzedaż serów wędzonych. Wśród nich najbardziej popularne to: Gouda wędzona oraz Włoszczowski wędzony.

    Rynek detaliczny serów podpuszczkowych w Polsce wyniósł 144 tys. ton; 68% z nich to sery typu holenderskiego.

    Choć producenci uwielbiają narzekać na handel dyktujący niskie ceny, to z drugiej strony kochają wysokie wolumeny sprzedaży. Kto wie, czy to nie dzięki tym niskim cenom wciąż mamy trend wzrostowy w sprzedaży serów. Rynek serowy ma bowiem ograniczoną chłonność, a popularność substytutów takich jak wędliny, nie ułatwia podnoszenia chłonności rynku. Wielu konsumentów po prostu kupuje ser, bez zastanawiania się nad istotą jego smaku lub wartości odżywczej. Inna sprawa, że wielu Polaków nie zna smaku dobrego sera, bo przywykło do dość przeciętnej oferty. Marka sera jest przy tym czynnikiem, który dopiero zaczyna odgrywać pewną rolę. Jest przy tym wątpliwe, na ile asortyment najtańszy, a do takich należą sery gouda lub edamski, może być żyznym gruntem do budowania marki. W tym miejscu można byłoby zapytać, jaki mają wpływ liczne promocje na preferencje konsumenckie? Otóż żaden. Kupujemy taki ser chętniej jako drugi do wyboru.

    Strona 3 z 5