Sery żółte typu holenderskiego: Gra o wszystko

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2010 (39)

Danuta Podlaszuk

Kierownik Działu Sprzedaży w Ostrołęka (SML)

Sery są to dość trwałe produkty mleczarskie, bogate szczególnie w białko i tłuszcz. Otrzymywane są przez odpowiednią obróbkę skrzepu mleka. Sery podpuszczkowe dzielą się na dwie zasadnicze grupy, tj. na sery miękkie i sery twarde wśród, których w zależności od zastosowanej technologii wyróżniamy między innymi sery typu holenderskiego, z takimi gatunkami jak edamski lub gouda.

Sery typu holenderskiego cieszą się wśród klientów niesłabnącym zainteresowaniem i popularnością. Są to sery, które stanowią znaczący segment w rynku, a odważyłabym się stwierdzić, że największy w ofercie wszystkich serów.

W ofercie naszej Spółdzielni posiadamy sery typu holenderskiego o takich nazwach jak nidzicki, edamski czy najbardziej popularny – Gouda ostrołęcka, która charakteryzuje się zarówno doskonałymi walorami smakowymi jak i poszukiwanym na rynku oczkowanym przekroju.

Sery twarde z oferty Ostrołęka (SML) takie jak wspomniana Gouda ostrołęcka (typu holenderskiego) lub sery typu szwajcarskiego (Łyński, Milander), są wyrobami bardzo popularnymi, cieszącymi się wielkim popytem wśród klientów. Z pewnością powodem tej popularności jest ich bardzo wysoka jakość, a także walory wizualno-smakowe.

W związku z powyższym w przypadku naszej oferty serowej odnotowujemy systematyczny wzrost zapotrzebowania na sery typu szwajcarskiego tzw. dziurawców (Łyński, Milander) bądź ostatni nasz produkt z kwasami Omega.

Sery twarde typu holenderskiego należą do obszaru o najniższej lojalności konsumentów wobec marki.

Najwięksi dostawcy serów typu holenderskiego, tacy jak Mlekpol (SM), Mlekovita (GK), Grupa Polmlek, Arla Foods, Łowicz (OSM), Spomlek (SM), Włoszczowa (OSM) czy Bongrain Polska albo Giżycko (OSM), dzięki skali działania są w stanie porozumieć się z sieciami w aspekcie finansowym. Są bardziej elastyczni z racji skali działania i jednocześnie gwarantują sieciom wysokie obroty. Tego nie mogą zaoferować dostawcy mało znani, oferujący zwykle szeroką gamę mało znanych produktów, niespecjalizujący się w sprzedaży serów. Dlatego Ci ostatni konkurują z powodzeniem z gigantami rynkowymi tylko w regionalnym handlu hurtowym i detalicznym. Tam też wciąż silne jest przywiązanie do lokalnych wyrobów. Taka taktyka pozostaje skuteczna tak długo, dopóki handel dyskontowy i supermarketowy nie wyeliminuje mniejszych i skrajnie droższych dla klienta placówek. Statystyki pozostają przy tym nieubłagane: ponad 70% obrotów ze sprzedaży serów twardych generują hiper- i supermarkety oraz sklepy dyskontowe (źródło: Nielsen, 2009). Tymczasem Polacy kochają niskie ceny. Dzieje się tak zwłaszcza tam, gdzie produkt jest uznawany za podstawowy i nie niesie ze sobą żadnej wartości dodanej. Do takich zaś należą sery podpuszczkowe typu holenderskiego. Z tego względu sery twarde typu holenderskiego należą do obszaru o najniższej lojalności konsumentów wobec marki. Narzekania producentów w tym względzie są powszechne, ale winni są tu sami producenci bez wahania manipulujący czasem dojrzewania i jakością produktów finalnych. Oczywiście odbywa się to w odpowiedzi na niekorzystne oferty płynące z handlu, ale nie brakuje też producentów liczących na szybkie wzbogacenie się. Liczne promocje serów typu gouda lub edamskiego, przy średniej ich jakości, nie sprzyjają budowaniu nawyków lojalności. Brak zrozumienia występowania związku między ceną a jakością w handlu tworzy sytuację patową.

Ewa Gromadzka

Kierownik Działu Marketingu w Mlekpol (SM)

Sery typu holenderskiego są w naszym kraju bardzo popularne. Najczęściej wybieranym przez konsumentów serem jest Gouda i ma go w swojej ofercie praktycznie każdy producent sera. Mlekpol (SM) należy do krajowych liderów w produkcji sera. Cały czas odnotowujemy dynamiczny wzrost sprzedaży serów typu holenderskiego. W swojej ofercie mamy sery Gouda, Edamski, Morski, Złoty Mazur, Mrągowski, Podlaski i Zamojski. Najwyższa jakość naszych serów, doskonały smak oraz szeroka oferta serów konfekcjonowanych sprawiają, że są chętnie wybierane przez konsumentów. Co ważne, obserwujemy, że klienci coraz bardziej świadomie dokonują zakupu sera – nie kierują się tylko nazwą, ale wiedzą, od jakiego producenta ser im smakuje i takiego poszukują na półce. Dlatego też wspieramy handel dbałością o ekspozycję, akcjami promocyjnymi oraz szerokim asortymentem. Ponieważ konsumenci coraz chętniej sięgają po produkt łatwy do spożycia, to wzrasta zapotrzebowanie na sery konfekcjonowane, głównie plasterkowane, w wygodnym opakowaniu z zamknięciem typu otwórz-zamknij. Taki produkt właśnie oferujemy. Naszą nowością w tym zakresie jest ser plasterkowany gouda z pieprzem oraz z przyprawami (o gramaturze 150 g), w wygodnym opakowaniu z funkcją otwórz-zamknij. Opakowania zbiorcze to displaye o zawartości 12 sztuk.

Strona 2 z 5