Innowacje: Witaminy i minerały do nabiału

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2010 (07)

Giganci doceniają rynek

W napoje mleczne wzbogacane witaminami i mikroelementami inwestuje również koncern Coca-Cola. Napój Yokuasa Purun z rynku azjatyckiego zawiera wit. C, H, kwas hialuronowy, ceramidy i cysteinę (kwalifikujące ten produkt do żywności poprawiającej wygląd). Również Rosjanie z najlepiej znanej na świecie firmy napojowo-mleczarskiej Wimm-Bill-Dann zdecydowali się w 2007 roku wejść w ten segment rynku. Napój mleczny Neo Beauty, zawiera minerały i witaminy w unikalnej formule 3D Regeneo.

Wprowadzenie wyrobu tego typu wiąże się z faktem, że zapotrzebowanie na produkty funkcjonalne w Rosji z zawartością witamin i mikroelementów rośnie w tempie 40-50% rocznie (dane firmy Wimm-Bill-Dann). W produkty mleczarskie zawierające witaminy i mikroelementy inwestuje z przekonaniem także firma Danone. Essensis to marka wyrobu zawierającego m.in.: wit. E (zwaną także witaminą młodości). O osoby, które chcą regenerować swe ciało, dba także włoska Grupa Parmalat, której mleko Jeunesse zawiera wit. E, antyoksydanty i koenzym Q10. Na innowacyjnym hiszpańskim rynku mleczarskim działa mleczarnia Leche Pascual, której mleko UHT Essentials Pascual wzbogacono również w wit. E. Także szwajcarska mleczarnia Emmi zaproponowała swoim klientom mleko smakowe z wit. B1, B2, B6, E.

Magnez – siła spokoju

Tylko w 2004 roku na rynku spożywczym pojawiło się 220 nowych produktów zawierających dodatek magnezu. Idea wzbogacania wyrobów mleczarskich w magnez realizowana jest przez najpoważniejsze firmy; francuski gigant Danone na początku dekady wypuścił rynek napój fermentowany Zen, który trafił na rynki Belgii i Irlandii. Kierowany był on do konsumentów ze wszystkich grup wiekowych zainteresowanych relaksem i odpoczynkiem. Ciekawy napój serwatkowy stworzono pod parasolem marki Pro X w Niemczech. Zawiera on dodatek magnezu i wapnia.

Na rynku amerykańskim firma NBI Juiceworks wprowadziłą do sklepów jogurt Sun Shower Fruit ‘N Yogurt Smoothies o smakach pomarańczy, jagody, pina colada oraz truskawki i banana. Produkt został wzbogacony w wit. A, B3, B5, B6, B12, C, D, magnez i kwas foliowy; ma zdolność regeneracji mięśni. Także firma Dutch Lady Milk Industries w mleku smakowym zawarła dodatek magnezu. Dodatek magnezu stosuje również FrieslandCampina w mleku UHT Friesche Verlag Slaap Lekker. Szwajcarska mleczarnia Emmi wprowadziła na rynki Szwajcarii, Austrii, Francji, Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Portugalii i Wielkiej Brytanii w 2006 roku napój LactoTab w wersji Mineral (wzbogacony w magnez i wapń) oraz Vitamin Plus (wzbogacony w kompleks witamin i mikroelementów).

Kto dostarcza?

Witaminy i składniki mineralne oferują m.in.: Fortitech (poprzez firmę KUK), LycoRed (żelazo, wit. A, B, C, D, E, K, kwas foliowy), Arnaud (wit. C), Hortimex (wit. C) i DSM Food Specialities (wit. B6).

Strona 3 z 3