Innowacje: Witaminy i minerały do nabiału

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2010 (07)

Artykuły mleczarskie wzbogacane witaminami i mikroelementami są profilowane pod wyraźnie określone grupy odbiorców w różnym wieku, często narażone na określony typ schorzeń. Profesjonalna machina marketingowa idąc w parze z zaawansowaną technologią wspiera już od kilkunastu lat udaną sprzedaż produktów wzbogacanych w takie składniki.

Wzbogacanie artykułów mleczarskich jest jedną z najlepiej rozwiniętych dziedzin innowacji w przemyśle spożywczym. Już bowiem w latach 30. ubiegłego wieku naukowcy amerykańscy zgodnie orzekli, że mleko i jego przetwory nadają się do tego idealnie.

Produkty mleczarskie wzbogacane w mikroelementy to najczęściej wyroby z dodatkiem wapnia, fosforu, ale także magnezu, żelaza, cynku, miedzi, manganu, selenu, jodu, chromu, molibdenu, kobaltu. W przypadku witamin obserwuje się najczęściej dodatek wit. A, C, D, E, K, rzadziej wit. H (biotyny), kwasu pantotenowego lub foliowego. Przykładów wprowadzania na rynek takich profilowanych wyrobów nie brakuje. W Polsce żywność funkcjonalna z witaminami i składnikami mineralnymi uważana jest jeszcze za „pieśń przyszłości”, ale warto wiedzieć nad czym pracuje konkurencja. Za przyczyny tego wyczekiwania należy uznać niedofinansowanie działów badań i rozwoju w krajowych mleczarniach, brak budżetów marketingowych na budowanie świadomości u konsumentów oraz obawa decydentów o nader skromny wolumen sprzedaży takich nowych produktów.

Spróbujmy się przyjrzeć temu, co mają do zaoferowania mleczarze na całym świecie w obszarze produktów mleczarskich wzbogacanych witaminami i mikroelementami. Mleczarnia Tara Dairy przy współpracy z LycoRed, obie z Izraela, wprowadziły na tamtejszy rynek linię produktów You, które dedykowane są do segmentu kobiet w wieku 30-40 lat. Linia You obejmuje mleko 2%, sery cottage oraz napoje jogurtowe. Wyroby te zawierają dodatek formuły złożonej z mikroelementów i witamin; występujące w jednym opakowaniu produktu zapewniają 25% pokrycie dziennego, rekomendowanego zapotrzebowania.

Japońscy producenci mleka od kilku lat wzbogacają mleko kierowane do dzieci. Podstawowym używanym mikroelementem jest żelazo. Producenci ci pokonali bariery jakie stawiała dotąd wciąż niedoskonała technologia. Dodatek żelaza jest bowiem często kłopotliwy ze względu kolor i smak produktu finalnego oraz nieprzyjazny odruch układu trawiennego. Podobne próby mają za sobą amerykańscy mleczarze, którzy od kilku lat również eksperymentują ze wzbogacaniem w żelazo jogurtów, serów havarti, cheddar, serów twarogowych i cottage oraz mleka czekoladowego.

Implementacja substancji dodatkowych oraz uzyskanie atrakcyjnego produktu wymagają wielu testów laboratoryjnych. I tak, Carl Brothersen, Dyrektor Western Dairy Center współpracujący z Utah State University odkrył, że sery cheddar i mozzarella można wzbogacać w wit. D, B6 oraz kwas foliowy bez wpływu na smak i zapach. Jest to istotne, albowiem to właśnie wit. D, a także wapń mają newralgiczne znaczenie dla wzrostu kości. Choć mleko i produkty mleczarskie same z siebie są doskonałym źródłem wysoko biodostępnego wapnia, podaż ich wciąż jest obiektem troski. Jednym z proponowanych rozwiązań jest stałe promowanie spożywania nabiału oraz... wzbogacanie produktów nabiałowych w dodatkową porcję mikropierwiastków i witamin.

Wychodząc z podobnego założenia hiszpańska mleczarnia Central Lechera Asturiana zaproponowała mleko 0% Natur Calcio Plenitud, wzbogacone w wapń i fosfor oraz wit. A, D i E, które dedykuje kobietom w wieku przekwitania. Inna hiszpańska mleczarnia Puleva Food promuje mleko UHT Puleva caccio mama również z wapniem. Z kolei firma Mastellone Hnos należąca do argentyńskiej czołówki innowacyjnej wypuściła na rynek mleko UHT LaSerenisima Active z wapniem i witaminami A, D. Do idei żywności funkcjonalnej z wapniem wielką wagę przywiązuje także Parmalat z mlekiem UHT PhysiCal zawierającym wapń i wit. D. Glanbia Consumer Foods zainwestowała znaczne kwoty w wypromowanie swojego flagowego mleka funkcjonalnego Avonmore z wapniem, kwasem foliowym, wit. A, B2, B12, D, E. Także giganci światowi, pokroju firmy Fonterra Group, nie odpuszczają: mleko UHT Anlene z wit. A i D3 oraz mleko pasteryzowane Brownes Calcium Plus z wapniem, cynkiem, wit. D, B12 zyskują zaufanie swoich odbiorców.

Strona 1 z 3