Tłuszcze do smarowania: Masło zmienia szaty

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2009 (35)

Uczynić masło atrakcyjnym

Najwcześniej na właściwy pomysł wpadła Mlekpol (SM). Dzięki markowaniu masło Łaciate stało się faworytem handlowców, a dzięki swej konsekwentnie budowanej marce i bardzo stabilnej jakości jest też obiektem wyboru wielu konsumentów. Marka jako gwarancja jakości traktowana przez Mlekpol (SM) rygorystycznie opłaciła się i mleczarni i handlowcom. Tuż potem do gry przystąpiła firma Lactalis Polska z masłem President, które zyskało miano produktu wysokiej jakości z wyższej półki.

Proces markowania masła rozpoczęty przez markę Łaciate został na wiele lat zarzucony przez krajowe mleczarstwo. Wejście na rynek masła Milandia (Ostrołęka SML), a zwłaszcza Masła Polskiego (Mlekovita GK) to zmiana, która świadczy o wejściu segmentu w fazę dojrzewania. Co to oznacza dla handlowców? Ciężar obrotów będzie się przesuwał z kilkunastu produktów w stronę kilku faworytów. Od tego tylko krok do zawężenia asortymentu wskutek rezygnacji sklepów z tych SKU, które przestają generować oczekiwane wolumeny. Lista liczących się dostawców zacznie się zawężać.

W 2007 roku wyczuwając barierę popytu na margaryny firma Raisio Polska Foods wprowadziła na rynek masło Fińskie, co musiało być dość nieprzyjemne dla krajowych mleczarzy i zatrzęsło niejednym gabinetem w krajowych mleczarniach. Masło Fińskie dość szybko mimo zaporowej ceny zostało dostrzeżone jako produkt wysokiej jakości. Choć nigdy nie stało się liderem sprzedaży, to było jak szklanka zimnej wody na głowy tradycyjnie nastawionych prezesów, którzy opakowań masła nie zmieniali przez 20 lat.

Kilku dyrektorów handlu i marketingu uzyskało wreszcie margines manewru, by się wykazać. Jak pokazuje przykład kolejnych firm, które intensywnie poszły w tym kierunku, zmiana kierunku opłaciła się. W nowe szaty dla masła zainwestowały Kosów Lacki (OSM) oraz Ostrołęka (SML) z masłem Milandia. W ubiegłym roku wraz z całym swoim potencjałem marketingowym i sprzedażowym nadciągnął potentat krajowego rynku mleczarskiego, firma Mlekovita (GK) z masłem Polskie. Wprowadzenie go na rynek było dużym wydarzeniem, gdyż bardzo atrakcyjna cena i wysoka jakość udowodniona przez certyfikowane laboratoria IJHARS działają na jego korzyść. Fakt, że podobne noty otrzymały także masło Łaciate, Milandia i masło ekstra z mleczarni Gostyń (SM), pokazuje, kto jest tu jakościową ekstraklasą.

Ciekawy produkt

Masło Polskie z mleczarni Mlekovita (GK) to nowy impuls na rynku masła. Jest to czyste masło ekstra 82%, wyprodukowane ze świeżej śmietanki. Zawiera wyłącznie tłuszcz mleczny. Cechuje się bardzo dobrą smarownością, co wynika z doskonałej technologii i wieloletniego doświadczenia producenta. Marka Mlekovita jest gwarantem czystości masła.

Tradycja produktu + nacisk na jakość + wsparcie marketingowe + dopracowana dystrybucja przyświecają także innym firmom. Warto tu podkreślić wysiłki firmy Arla Foods, która wprowadziła na polski rynek hit z rynków Niemiec i Anglii (produkt Kaergarden) i która przystąpiła do promowania swego koronnego wyrobu, masła Lurpak 200 g. Lurpak to marka globalna, której masło dostępne jest w 80 krajach na świecie. Każde srebrne opakowanie Lurpak kryje w sobie jedno z najwyżej cenionych w Europie maseł, które jest nieodzownym dodatkiem do pieczywa w wielu krajach Europy. W Danii i Wielkiej Brytanii jest ono też jednym z liderów rynkowych.

Lurpak to najstarsza (ponad 100-letnia) marka masła na świecie. Jego jakości strzeże rozbudowany system kontroli wewnętrznej, a ocenę jakości prowadzi niezależna instytucja. Wysoki poziom dystrybucji numerycznej wsparty widoczną dbałością o pełny facing to właśnie dodatkowe walory Lurpaku.

Strona 2 z 4