Tłuszcze do smarowania: Masło zmienia szaty

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2009 (35)

Walka między koncernami

Na bazie wyników analiz i ocen sensorycznych przeprowadzonych przez laboratoria badawcze na podstawie o akredytowanych metod oraz opinii wydanej w dn. 30 czerwca 2009 r. przez 6-osobową Kapitułę Superarbitrów (złożoną z profesorów z ośrodków akademickich w Olsztynie, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu), podsumowującą XIV Krajową Ocenę Masła, ogólnokrajowe organizacje branżowe: Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny (KZSM ZR), Związek Prywatnych Przetwórców Mleka, Krajowe Stowarzyszenie Mleczarzy, ze względu na wysokie parametry jakościowe oraz zachowanie standardów produktów rekomendują polskiemu konsumentowi:

  1. Mlekpol (SM) – Masło ekstra Łaciate
  2. Mlekovita (GK) – Masło extra Polskie
  3. Ostrołęka (SML) – Masło extra Milandia
  4. Gostyń (SM) – Masło extra
  5. Radomsko (OSM) – Masło extra Dobre!
  6. Spomlek (SM) – Masło extra Polesie
  7. Łowicz (OSM) – Masło extra łowickie
  8. Krasnystaw (OSM) – Masło extra
  9. Koło (OSM) – Masło extra
  10. Mlecz ZPM w Wolsztynie – Masło extra Staropolskie
  11. Proszkownia Mleka w Piotrkowie Kujawskim – Masło extra Staropolskie
  12. Mońki (MSM) – Masło extra.

Wchłonięcie przez koncern Bunge (właściciela firmy Kruszwica ZT) zakładów ZPT Warszawa oraz planowany zakup działu tłuszczowego Raisio, to wejście rynku w fazę pełnej dojrzałości, w której osiąganie dalszych udziałów rynkowych możliwe jest tylko dzięki dystrybucji i mądremu marketingowi. Zbliżamy się do otwartej i wyczerpującej konfrontacji dwóch koncernów, przy których inni producenci margaryn pełnią już tylko rolę statystów. Unilever, to dotychczasowy nr 1 posiadający najcenniejsze marki w segmencie tłuszczów. Ma przećwiczoną i sprawdzoną przez lata dystrybucję i doświadczenie tak niezbędne z budowaniu marek margaryn. Dodajmy, że walory marketingowe – jak na każdym dojrzałym rynku – mają tu siłę decydującą. Trudno byłoby znaleźć dystrybutora, hurtownię lub market, które z obrotów czynionych na margarynach firmy Unilever, którzy nie byliby zadowoleni.

Rynek margaryn jest niezwykle trudny do przebicia się i zyskania lojalnych konsumentów. Wiąże się to z kosztownymi i długimi nakładami. Przykład marki Manuel i wskrzeszonej przez firmę Kruszwica (ZT) Kamy wymownie o tym świadczy. Ich łączny udział w rynku margaryn nie przekracza zdaniem Forum Mleczarskiego Handel 2,5% rynku margaryn i miksów, tj. tyle ile wynoszą łączne udziały mleczarni Mlekpol (SM) i Mlekovita (GK) w tym segmencie.

Strona 3 z 4