Transport: Nowe auto w trudnych czasach
Media straszą kryzysem, a ekonomiści przekonują do zaciśnięcia pasa. Co w takiej sytuacji ma zrobić firma, która dysponuje wyeksploatowaną flotą aut dostawczych i powinna dokonać wymiany pojazdów? Czy jeśli posiada wolne środki ma przeznaczyć je na zakup samochodów, a może powinna zaciągnąć na ten cel kredyt lub skorzystać z oferty leasingu bądź wynajmu długoterminowego? Postaramy się pomóc Państwu w rozwiązaniu tego problemu.

Duże firmy – szczególnie o zasięgu ogólnopolskim czy nawet międzynarodowym – przekazały własną działalność transportową w ręce wyspecjalizowanych operatorów logistycznych. Większość niewielkich przedsiębiorstw produkcyjnych i importerów z branży spożywczej korzysta wciąż z własnego zaplecza transportowego. Jednak trudno jednoznacznie określić, które z rozwiązań jest lepsze. Istotne jest natomiast, na ile dobrze wybrane rozwiązanie pasuje do specyfiki i potrzeb firmy oraz, czy pozwala na utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Przy podejmowaniu decyzji należy przygotować analizę ekonomiczną, która uwzględnia zarówno korzyści wynikające z outsourcingu, jak też jego koszty. Outsourcing usług jest zgodny z nowoczesną strategią zarządzania, która proponuje oddanie zadań niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy partnerowi zewnętrznemu – outsourcerowi. Dzięki temu producenci z branży spożywczej czy też firmy handlowe mogą skupić swoje zasoby i środki finansowe na obszarach stanowiących podstawę ich działalności.
Jeśli jednak firma sama zajmuje się dostawami produktów i utrzymuje przeznaczoną do tego celu flotę pojazdów to wciąż może dokonać wyboru między zakupem pojazdów a ich leasingiem lub wynajmem.
Zakup

Według danych z badania rynku Car Fleet Management, przygotowanego przez Instytut Flota Monitor w 2008 r. drugą po leasingu, najpopularniejszą formą finansowania samochodów firmowych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw był zakup za gotówkę – deklarowany przez ponad 40% firm. Kupujący decydowali się na zakup gotówkowy traktując go jako najbardziej ekonomiczny sposób finansowania. Unikali ponoszenia kosztów kredytu, stawali się właścicielami pojazdu, który jako aktywa podnosił wartość firmy, oraz nie musieli wiązać się umowami długoterminowymi.
Decydując się na zakup pojazdów angażujemy zwykle duże środki finansowe i dlatego należy takiego zakupu dokonywać rozważnie, biorąc pod uwagę nie tylko cenę nowego auta, ale także koszty jego serwisu i szacowaną wartość w momencie odsprzedaży. W pierwszej kolejności, powinniśmy dokładnie przeanalizować nasze potrzeby – określić ile i jakich pojazdów potrzebujemy chcąc zapewnić ciągłość dostaw oraz niezbędną mobilność pracowników, przy jednoczesnym zachowaniu rozsądnych kosztów. Po drugie, należy przeprowadzić kalkulację przed wyborem najodpowiedniejszej formy finansowania – czy lepiej zainwestować posiadaną gotówkę, czy może skorzystać z kredytu. W każdym przypadku pomaga znajomość rynku samochodowego, wiedza na temat cen usług związanych z eksploatacją pojazdów (ubezpieczenia, serwis, paliwo) oraz znajomość rynku aut używanych. Znając koszty eksploatacji samochodów różnych marek, poziom utraty wartości oraz ich atrakcyjność na rynku wtórnym możemy świadomie wybrać jakie samochody warto kupić, aby jak najmniej stracić.
Nie dysponując wolnymi środkami można zakupić pojazd na własność biorąc kredyt. Kredyty nie są jednak popularną formą finansowania pojazdów – według wspomnianego raportu wybrała ją co dziesiąta firma. Kredyty dają możliwość amortyzacji pojazdów, których firma jest właścicielem, jednak wymagają wielu formalności. Wadą kredytu z punktu widzenia finansów firmy jest to, że w koszty działalności można wpisać jedynie wartość odsetek, a nie sam kredyt.