Transport: Nowe auto w trudnych czasach

Janusz Małek
Menedżer CharterWay w Mercedes-Benz Polska
Wymagania klientów są zróżnicowane i podyktowane wymogami danej branży, dlatego też ofertę wynajmu dostosowujemy do potrzeb klienta, tworząc rozwiązania „szyte na miarę”. Dotyczy to również doboru pojazdów Mercedes-Benz spośród bardzo szerokiej palety typów.
Klienci wybierają wynajem pojazdów z naszej firmy ze względu na zaufanie do jakości marki Mercedes-Benz oraz do pewności finansowania pochodzącego z koncernu Daimler AG. Od wielu dziesięcioleci Mercedes-Benz jest synonimem jakości i niezawodności. Te cechy mają również szczególne znaczenie w przypadku produktu, jakim jest wynajem, gdzie oprócz jakości pojazdu deklarujemy również wysoki standard usług świadczonych na rzecz naszych klientów.
Podczas negocjacji bardzo ważne jest przede wszystkim elastyczne podejście uwzględniające wymagania klienta. Oczywiście cena jest również ważna, jednakże wynajem to nie tylko sprzedaż pojazdu. To zobowiązanie wobec klienta, co do jakości i zakresu świadczonych usług. Istotne jest również to, że wszystkie formalności można załatwić z jednym partnerem biznesowym.
Pojazdy ciężarowe Mercedes-Benz to tradycja, jakość i wszechstronność. Wynajem długoterminowy to produkt minimalizujący ryzyko po stronie klienta i pozwalający skoncentrować się na własnej działalności. Produkt zdejmujący z klienta większość obowiązków związanych z eksploatacją. Z finansowego punktu widzenia nie wymaga to inwestowania własnego kapitału, ponieważ nie ma wpłaty wstępnej. Klient nie jest zobligowany do wykupu pojazdu, więc nie musi borykać się ze sprzedażą wyeksploatowanego pojazdu. Rata wynajmu jest traktowana jako koszt uzyskania przychodu i obniża zobowiązania podatkowe firmy. Rata jest stała niezależnie od liczby napraw pojazdu. Zgodnie z hasłem „Wynajmij zamiast kupować” do efektywnego prowadzenia własnej działalności niekoniecznie musimy być właścicielem pojazdu. Z finansowego punktu widzenia środki, jakie przeznaczamy na zakup pojazdów możemy przeznaczyć na rozwój swojego biznesu.
Leasing
Można stwierdzić, że co drugie auto firmowe w Polsce jest leasingowane. O popularności tego sposobu finansowanie decyduje jego prostota i wygoda. Raty leasingowe można wliczać do kosztów działalności, a po okresie leasingowania samochód i tak można wykupić. Ponadto jest to często jedyne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy nie mają zdolności kredytowej.
W Polskim ustawodawstwie można wyróżnić dwa rodzaje leasingu:

- Leasing operacyjny; polega na czasowym przekazaniu w użytkowanie dobra inwestycyjnego. Czas ten jest z reguły krótszy niż okres normatywnego zużycia leasingowanej rzeczy. W praktyce umowy leasingu operacyjnego zawierają zapis o wykupie przez korzystającego po jej zakończeniu, za określoną z góry wartość końcową powiększoną o podatek od towarów i usług (VAT). Korzystający może mieć zagwarantowane w umowie leasingu prawo do sprzedaży na jego rzecz przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy. Koszt finansowania poprzez ten rodzaj leasingu jest niższy niż finansowanie ze środków własnych czy kredytu bankowego, między innymi ze względu na korzyści podatkowe. W odróżnieniu od kredytu bankowego, przy uwzględnieniu korzyści podatkowych koszt pozyskania kapitału przy leasingu jest niższy, płatności leasingowe dopasowywane są do założeń budżetowych korzystającego. Leasing operacyjny jest również szczególnie atrakcyjny ze względu na preferencje podatkowe, które pozwalają korzystającemu zaliczyć raty leasingowe w poczet kosztów uzyskania przychodu.
- Leasing finansowy (kapitałowy); polega na oddaniu rzeczy w użytkowanie, w zamian za raty leasingowe. Przedmiot leasingu jest własnością finansującego, amortyzuje go korzystający, natomiast przeniesienie tytułu własności może być zagwarantowane w umowie. Firma zwiększa więc wartość swojego majątku nie ponosząc dodatkowych kosztów po zakończeniu umowy, a zwiększona forma amortyzacji pozwala regulować jej koszty i dochody. Koszt uzyskania przychodu dla leasingobiorcy stanowi tylko część odsetkową raty. VAT płatny jest w całości z góry przy pierwszej racie leasingowej, po dokonaniu odbioru przedmiotu.
W praktyce finansowania floty pojazdów najczęściej wybierany przez firmy jest leasing operacyjny – decydują o tym zwykle niższe koszty początkowe i ograniczone angażowanie własnych środków.