Sery pleśniowe białe: Sery pleśniowe w rozpędzie
Polaryzacja
W Polsce spożycie serów pleśniowych białych ma charakter dość symboliczny w porównaniu do spożycia w innych krajach UE o rozbudowanej kulturze konsumpcji serów. I choć Polacy polubili sery pleśniowe, to nie na tyle, aby jeść ich tak wiele, ile Niemcy lub Francuzi. Mimo to, wszyscy uczestnicy rynku i analitycy są przekonani, że w perspektywie długoterminowej należy oczekiwać zbliżania się polskiego spożycia do wielkości spożycia w Europie Zachodniej.
Rynek serów białych z porostem pleśni jest całkowicie spolaryzowany. Firmy Bongrain Polska, Hochland Polska i Lactalis Polska mają ponad 80% rynku serów pleśniowych białych. Pozostały udział dzielą między sobą importerzy: Temar (PPH) z markami Champignon, MaBelle, Mirabo, Rougette, Brie le Maubert, Brie Ermitage, Camembert Erival, Camembert Grand Terroir, Camembert Pere Andre, Tomme Blanche Miramont, Eurial Polska (produkty La Galette i Brie marki Paysan Breton), Candia Polska (produkty le Rustique, Reverend, La Belle Laitierie Reverend do grillowania), EuroSer – wyroby niemieckie Bergader, Bonifaz, FrankenRolle, Pami – camemberty bio (produkty ekologiczne z mleczarni Kaesehof).
Granice zanikają
Dojrzewający rynek serów pleśniowych białych stale wykazuje tendencję do poszerzania poprzez konstruowanie oferty produktów przeznaczonych do nowych celów oraz serów zbliżonych lub zawierających sery pleśniowe. W pierwszym przypadku możemy mówić o serach pleśniowych do zapiekania, które obecne są w ofercie krajowych zagranicznych producentów działających na polskim rynku (produkty Alpenhain: MiniBack Camembert, Back-Camembert, Back-Camembert Prestige z portfolio m.in. Temar (PPH). W ten trend wpisuje się także firma Pami z ofertą serów pleśniowych bio.
W drugim przypadku mamy do czynienia z budowaniem oferty serów zbliżonych do serów pleśniowych: stąd nazwa á la camembert, á la brie (produkty Hochland Polska). W trzeciej grupie wyróżnić należy innowację na polskim rynku wprowadzoną przez Lactalis Polska – sery pleśniowe do smarowania: Creme de Camembert, Creme de Brie oraz Creme de Bleu. Są to produkty z pogranicza serów pleśniowych i topionych. Forma i konsystencja umożliwiają wykorzystanie serów jako serów do smarowania, przygotowywania sosów oraz jako świetny dodatek do zup. Z drugiej strony zaś 3 sery pleśniowe (delikatny Camembert, bardziej wyrazisty Brie oraz typowy dla serów z niebieską pleśnią Bleu) zapewnią konsumentom prawdziwy, tak przez nich lubiany, smak serów pleśniowych.