Sery pleśniowe białe: Sery pleśniowe w rozpędzie

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2009 (32)

Polaryzacja

W Polsce spożycie serów pleśniowych białych ma charakter dość symboliczny w porównaniu do spożycia w innych krajach UE o rozbudowanej kulturze konsumpcji serów. I choć Polacy polubili sery pleśniowe, to nie na tyle, aby jeść ich tak wiele, ile Niemcy lub Francuzi. Mimo to, wszyscy uczestnicy rynku i analitycy są przekonani, że w perspektywie długoterminowej należy oczekiwać zbliżania się polskiego spożycia do wielkości spożycia w Europie Zachodniej.

Rynek serów białych z porostem pleśni jest całkowicie spolaryzowany. Firmy Bongrain Polska, Hochland Polska i Lactalis Polska mają ponad 80% rynku serów pleśniowych białych. Pozostały udział dzielą między sobą importerzy: Temar (PPH) z markami Champignon, MaBelle, Mirabo, Rougette, Brie le Maubert, Brie Ermitage, Camembert Erival, Camembert Grand Terroir, Camembert Pere Andre, Tomme Blanche Miramont, Eurial Polska (produkty La Galette i Brie marki Paysan Breton), Candia Polska (produkty le Rustique, Reverend, La Belle Laitierie Reverend do grillowania), EuroSer – wyroby niemieckie Bergader, Bonifaz, FrankenRolle, Pami – camemberty bio (produkty ekologiczne z mleczarni Kaesehof).

Granice zanikają

Wolumen sprzedaży najpopularniejszych w Polsce serów camembert to 3610 ton, o wartości 109,5 mln zł. Ta grupa rośnie, w przeciwieństwie do grupy serów brie, których sprzedaje się nieco ponad 2000 ton

Dojrzewający rynek serów pleśniowych białych stale wykazuje tendencję do poszerzania poprzez konstruowanie oferty produktów przeznaczonych do nowych celów oraz serów zbliżonych lub zawierających sery pleśniowe. W pierwszym przypadku możemy mówić o serach pleśniowych do zapiekania, które obecne są w ofercie krajowych zagranicznych producentów działających na polskim rynku (produkty Alpenhain: MiniBack Camembert, Back-Camembert, Back-Camembert Prestige z portfolio m.in. Temar (PPH). W ten trend wpisuje się także firma Pami z ofertą serów pleśniowych bio.

Polski rynek serów pleśniowych cechuje dominacja serów z mleka krowiego (około 96%). W strukturze całego rynku dominują sery z białą pleśnią (82-83%), znacznie mniej sprzedaje się serów niebieskich (17-18%). Czynnikiem charakterystycznym dla polskiego rynku jest wrażliwość segmentu serów białych (i odporność segmentu serów niebieskich) na wahania koniunktury. Wyższa półka cenowa to około 7% rynku; występują tu zarówno sery z mleka krowiego jak i koziego i owczego. Także i tutaj przewagę mają sery z mleka krowiego.

W drugim przypadku mamy do czynienia z budowaniem oferty serów zbliżonych do serów pleśniowych: stąd nazwa á la camembert, á la brie (produkty Hochland Polska). W trzeciej grupie wyróżnić należy innowację na polskim rynku wprowadzoną przez Lactalis Polska – sery pleśniowe do smarowania: Creme de Camembert, Creme de Brie oraz Creme de Bleu. Są to produkty z pogranicza serów pleśniowych i topionych. Forma i konsystencja umożliwiają wykorzystanie serów jako serów do smarowania, przygotowywania sosów oraz jako świetny dodatek do zup. Z drugiej strony zaś 3 sery pleśniowe (delikatny Camembert, bardziej wyrazisty Brie oraz typowy dla serów z niebieską pleśnią Bleu) zapewnią konsumentom prawdziwy, tak przez nich lubiany, smak serów pleśniowych.

Strona 2 z 3