Produkty kozie: Kozie przysmaki
Grzegorz Mech
Business Development Manager, YouGov Poland
O serach kozich mówi się i pisze generalnie bardzo pozytywnie. Że „charakteryzują się wysoką wartością odżywczą”, że „zawierają białka o wysokiej wartości biologicznej, łatwo przyswajalne przez organizm ludzki” bo „mleko kozie jest bogate w witaminy i minerały”. Spożywanie serów z mleka koziego niesie ze sobą wiele korzyści. Wynika to m.in. z tego, że „mleko kozie zawiera mniej laktozy niż krowie, a to sprawia, że kozie sery są lepiej tolerowane przez osoby z nadwrażliwością na ten cukier. Badania wykazują również, że regularne spożycie serów kozich może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu oraz poprawy funkcjonowania ukłaadu krążenia”.
Sery kozie w okresie pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku znalazły się w koszyku nieco ponad 6% polskich gospodarstw domowych. W tym czasie każde z kupujących gospodarstw wydało na zakup kategorii prawie 28 zł i kupiło bez mała 0,5 kg sera z mleka koziego. Średnia cena serów kozich to ponad 60 zł/kg – okazuje się więc zdecydowanie wyższa niż średnia cena dla całej kategorii serów, która wynosi nieco ponad 22 zł (wszystkie rodzaje serów i serków, tzn. sery twarde, białe, pleśniowe, twarogi, serki do smarowania pieczywa).
Sery kozie stanowią jedynie ok. 0,2% wolumenu i 0,4% wartości zakupów całej kategorii serów.
W segmencie serów kozich najważniejszym rodzajem produktów są serki do smarowania pieczywa, w drugiej zaś kolejności – sery białe. Serki kozie do smarowania stanowią bez mała połowę wolumenu i wartości zakupów segmentu. Sery kozie białe pokrywają ok. 1/3 zakupów serów kozich dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe.
Pierwsze pięć miesięcy bieżącego roku okazało się niekorzystne dla segmentu serów kozich w porównaniu do ogólnej kategorii serów. Odnotowano spadek zarówno wolumenu, jak i wartości zakupów w tym segmencie, a także nieznaczny spadek liczby nabywców. Średnia cena serów kozich w analizowanym okresie była wyraźnie wyższa niż średnia cena dla całej kategorii serów. Dodatkowo ceny produktów z mleka koziego rosły szybciej niż przeciętne ceny w kategorii. Analiza średnich cen potwierdza, że sery kozie należą do grupy produktów droższych.
Ważną i dobrą informacją dla producentów jest fakt, że segment serów kozich jest zdecydowanie zdominowany przez produkty markowe. Marki własne stanowią w zakupach kategorii jedynie nieco ponad 20% rynku. „Jedynie” biorąc pod uwagę wagę produktów marek własnych detalistów w innych kategoriach spożywczych.
Najczęściej do zakupów dochodzi w hipermarketach i dyskontach – sklepy te na zakupy kategorii wybiera nieco ponad 2% polskich gospodarstw domowych. Udział rynkowy obu formatów sklepów w zakupach kategorii wynosi po ok. 27% w ujęciu wolumenowym.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na znaczącą rolę sklepów małego formatu, które odpowiadają za ok. 1/5 rynku, choć jako miejsce zakupu wybiera je jedynie nieco ponad 1% nabywców.
Podsumowując: wydaje się, że kategoria serów kozich przeżywa aktualnie nieco gorszy okres, gdyż odnotowuje niewielki odpływ nabywców oraz mniejszy wolumen zakupów. Niemniej jednak wydaje się, że istnieje znaczny potencjał wzrostu – zwłaszcza w kontekście liczby nabywców. Sery w ogólności są kupowane chętnie i przez dużą liczbę konsumentów. Wyzwaniem dla producentów na pewno jest przekonanie konsumentów do serów kozich oraz przyjrzenie się kwestiom związanym z pozycjonowaniem cenowym i dystrybucją produktów.
zakupy dokonywane przez gospodarstwa domowe na swoje potrzeby – przynoszone do domu).
