Skyr: Skyr – kultowy produkt z Islandii

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2023 (116)

Wspiera budowanie odporności

Nie od dzisiaj wiadomo, że produkty fermentacji mlekowej zawierają korzystną dla naszego organizmu mikroflorę jelitową. Wzrost spożycia napojów fermentowanych pozytywnie wpływa na zdrowie całego organizmu. Skyr wpisuje się w ten trend i podobnie jak inne produkty fermentowane dostarcza naszemu organizmowi korzystną dla zdrowia mikroflorę. Dzięki temu nasze jelita pracują lepiej, poprawia się przyswajanie składników odżywczych. Tym samym nasz organizm lepiej funkcjonuje, przybywa nam sił, wygaszają się stany zapalne w naszym organizmie oraz budowana jest odporność.

Redukuje kilogramy

skyr mlekovitaSkyr jest produktem lekkostrawnym i nie powoduje dużego obciążenia żołądka. Jego spożywanie zapewnia długotrwałe uczucie sytości. Nie powoduje gwałtownych zmian w poziomie glukozy we krwi i tym samym pomaga ograniczyć podjadanie słodyczy między posiłkami.

Skyr poprawia perystaltykę jelit oraz wspomaga zachodzące w organizmie procesy metaboliczne. Ponieważ zawiera dużo białka i mało tłuszczu może sprzyjać utracie masy ciała, gdyż szybko redukuje uczucie głodu. Skyr jest szczególnie popularnym produktem pośród osób, które regularnie trenują siłowo i włączają go do pierwszego posiłku po zakończeniu ćwiczeń, aby poprawić regenerację organizmu i pobudzić rozwój muskulatury.

Skyr – nie dla wszystkich

skyr udział rynkowyW przypadku skyru istnieje kilka powodów, dla których jego spożycie powinno być pod kontrolą. Po pierwsze skyr jest rodzajem jogurtu na bazie mleka krowiego, dlatego też może zawierać laktozę. W procesie wytwarzania skyru znaczna część tego cukru ulega wprawdzie usunięciu z produktu, mimo to osoby cierpiące na nietolerancję laktozy powinny ostrożnie sięgać po ten produkt, bowiem jego spożycie może negatywnie odbić się na ich zdrowiu. Dlatego też lepszym wyborem będą wersje bezlaktozowe.

Warto pamiętać, że skyr jest produktem wysokobiałkowym. Nie powinien być spożywany przez osoby uczulone na białko mleka krowiego oraz mające problemy z nerkami. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że 100 g skyru dostarcza około 12 g białka, to jedno 150-gramowe opakowanie może już wnieść znaczącą ilość białka do diety. Jeżeli doliczymy jeszcze inne spożywane źródła białka z mięsa i jego przetworów, ryb, zbóż i roślin strączkowych, to dla osób z problemami nerek może to być duże wyzwanie i prowadzić do perturbacji zdrowotnych. Dlatego też produktów o wysokiej zawartości białka nie poleca się osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze krwi oraz mającym problemy z nerkami. 

Kulinarne wykorzystanie skyru

Jak wspomniano powyżej, skyr ma szereg cennych właściwości prozdrowotnych. Z tego powodu produkt ten warto włączyć do swojej diety, o ile nie ma przeciwwskazań. Skyr można spożywać w formie bazy do sycących śniadań samodzielnie lub z dodatkiem płatków zbożowych i suszonych owoców, orzechów, jako szybką przekąskę do świeżych owoców, warzyw i ziół, lekkostrawnych kolacji czy jako dodatek do placków, naleśników i deserów. Skyr sprawdzi się także jako doskonała alternatywna przekąska do pracy, szkoły czy na wycieczkę. Jogurt islandzki może stanowić lekkostrawną, samodzielną, płynną przekąskę, będącą doskonałą alternatywą dla napojów fermentowanych. Ze skyru można przyrządzić sos czosnkowy, ziołowo-czosnkowy oraz musztardowy oraz dodawać go do sałat i sałatek zamiast śmietany czy majonezu.

W domowych kulinariach jogurt islandzki polecany jest jako alternatywny składnik do omletów, placków lub sosów do naleśników, pierogów z owocami czy deserów. Dla osób aktywnie uprawiających sport może być bazą do rozprowadzania odżywek białkowych.

Działania marketingowe Islandczyków 

Skyr to tradycyjny produkt islandzki w przeszłości traktowany bardziej jako sposób na zagospodarowanie mleka na trudny czas zimowy. Na początku XXI wieku Islandczycy przystąpili do działań mających na celu zainteresowanie rodzimym produktem także innych nacji. Pierwszy eksport skyru nastąpił w 2005 r. do Stanów Zjednoczonych. W kolejnym roku sprzedano licencje na produkcję tego typu produktów do Danii i Szkocji. Mjólkursamsalan – największa islandzka spółdzielnia mleczarska – próbowała nawet zarejestrować nazwę „skyr” jako znak handlowy. Później prawo do tego znaku zostało unieważnione i nazwa skyr została uznana za nazwę generyczną – jak jogurt czy mleko.

Mimo wielu działań marketingowych zainteresowanie produktem jest różne. Według Nielsen (EU Market Scanning Data z 2019 r.) w Wielkiej Brytanii skyr przejął blisko 24% rynku jogurtów, w Danii 20%, w Szwecji 7%, a w Niemczech 2%. A zatem producentów czeka duże wyzwanie. Zdaniem analityków rozwojowi rynku będzie sprzyjało systematyczne wdrażanie nowości i silne kampanie marketingowe wskazujące bezdyskusyjne zalety produktu.

Grzegorz MechGrzegorz Mech

Business Development Manager GfK Polonia Consumer Panels & Services

Na nasze zwyczaje konsumpcyjne i zakupowe ma wpływ wiele czynników. Na pewno jednym z nich są doświadczenia zdobyte w czasie wyjazdów zagranicznych. Widać to choćby po zmianach zachodzących na mapie lokali gastronomicznych – powstaje coraz więcej pizzerii, barów orientalnych, kebabów, sushi-barów czy restauracji serwujących dania kuchni z innych krajów.

Zainteresowanie tradycyjnymi produktami z innych państw widać także w ofercie producentów i sklepów detalicznych – dobrym przykładem może być w tym kontekście nabiał. Od dawna „oczywistą oczywistością” jest, że bez problemu znajdziemy w większości sklepów ser feta czy halloumi, turecki ajran, a także jogurt grecki czy bałkański. Od pewnego czasu polski rynek jogurtów wzbogacił swoją obecnością pochodzący z Islandii skyr – gęsty jogurt o wysokiej zawartości białka.

Kategoria jogurtów w roku 2022 była warta niemal 2,1 mld PLN (wartość zakupów kategorii dokonanych przez polskie gospodarstwa domowe na swoje potrzeby, tzn. przyniesionych do domu). Przeciętnie polskie gospodarstwo domowe kupiło w ciągu roku 80 opakowań jogurtu i wydało na tę kategorię prawie 160 złotych. Jogurt znalazł się w koszyku zakupowym średnio 29 razy w ciągu 12 miesięcy, co oznacza, że jest kupowany częściej niż 2 razy tygodniowo. Porównując rok 2022 z rokiem 2021 obserwujemy niewielki spadek wolumenu zakupów kategorii przy równoczesnym wzroście wartości zakupów, co jest związane ze wzrostem cen. Liczba nabywców utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie – kategoria jest kupowana przez 96,5% gospodarstw domowych w Polsce. Jak na tym tle wypada skyr?

Jogurt skyr w roku 2022 kupiło prawie 41% gospodarstw domowych w Polsce. W porównaniu z rokiem wcześniejszym liczba nabywców wzrosła o 7 p.p., co oznacza, że ten rodzaj jogurtu pozyskał w ciągu 12 miesięcy prawie 950 tys. nowych nabywców. Inaczej niż cała kategoria, skyr urósł rok do roku zarówno w ujęciu wolumenowym, jak też wartościowo. To pokazuje, że udziały tego segmentu produktowego rosną w zakupach kategorii jogurtów przez polskie gospodarstwa domowe – z niecałych 5,5% do 8% w ujęciu wolumenowym oraz z 6,5% do 10% wartościowo.

Warto przyjrzeć się, jak zmieniły się wolumen i wartość zakupów skyru w porównaniu z zakupami całej kategorii jogurtów oraz jaki wpływ miała na to zmiana średniej ceny.

Segment skyr w całej kategorii jogurtów rośnie zdecydowanie najdynamiczniej, zarówno w ujęciu wartościowym, jak też wolumenowym – tutaj warto podkreślić, że dzieje się to w sytuacji, gdy wolumen zakupów całej kategorii nieco zmalał. Średnia cena opakowania skyru wzrosła nieco bardziej niż w całej kategorii, ale nie miało to negatywnego wpływu na zakupy tego produktu.

W kategorii jogurtów dominują produkty marek producenckich, zarówno wolumenowo, jak też wartościowo – stanowią one ok. 60% rynku. Zdecydowanym liderem w segmencie skyru jest OSM Piątnica, której produkty odpowiadają za ponad 50% w ujęciu wolumenowym i niemal 60% wartościowo. Można wręcz mówić o zagospodarowaniu tej kategorii/segmentu przez Piątnicę. Drugim ważnym graczem jest sieć Biedronka.

Sklepy wielkopowierzchniowe są najważniejszym kanałem zakupowym dla skyru. Ponad 50% wartości zakupów skyru dokonywane jest przez polskie gospodarstwa domowe w dyskontach, a dalsze 33% w super- i hipermarketach.

Skyr to obecnie przede wszystkim jogurty owocowe, które stanowią prawie 80% wolumenu zakupów tego segmentu.

Wszystko wskazuje na to, że skyjest segmentem perspektywicznym i w najbliższej przyszłości należy spodziewać się dalszych jego wzrostów, zarówno w ujęciu wartościowym, jak też wolumenowym.

Dane zakupowe z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia (zakupy dokonywane przez gospodarstwa domowe na swoje potrzeby, tzn. przynoszone do domu).

Sytuacja na rynku skyru

Komercyjna dystrybucja skyru poza Islandię rozpoczęła się na większą skalę w 2010 r. Wówczas promowano kategorię, wykorzystując charakterystyczne cechy, tj. brak dodatku cukru, nisko- lub beztłuszczowość, wysoka zawartość białka – produkt doskonały jako pożywna przekąska. Obecnie do przekazów marketingowych dodaje się wskazanie o bezglutenowości produktu oraz „rekomendowany dla wegetarian”.

W 2012 r. 80% eksportu islandzkiego było kierowane głównie do Finlandii, a 20% do USA. W 2016 r. wartość rynku skyru szacowna była na 8 mld USD rocznie. 

jogurty udział rynkowy

Opakowanie 

Podstawowymi opakowaniami dla skyru są kubki. W nie pakowane są skyry deserowe z dodatkami owocowymi i płatkami zbożowymi. W portfolio niektórych producentów znajdziemy też kubeczki ze skyrem i warstwą konfitury oraz z dodatkowym topperem z płatkami zbóż (Arla Foods Polska). Skyry produkowane są także w wersji półpłynnej w saszetkach (Bakoma, Graham’s, Isey) oraz w wersji do picia w butelkach (Arla UK, Isey, B’More Organic, Siggi’s).

Skyr w Polsce

W Polsce skyr pojawił się w 2017 r. i pomału zdobywa serca polskich klientów. Cenią go przede wszystkim osoby lubiące eksperymentować ze smakami, poszukujące zdrowych alternatyw do tradycyjnych produktów oraz chcące poprawić swoją masę mięśniową, odporność lub walczące z nadmiarem kilogramów. Wciąż jednak jest to produkt z wyższej półki cenowej. 

W Polsce dystrybutorami są Arla Foods Polska, Temar (PPH) z marką Andechser oraz Ehrmann Polska. Firmami, które przystąpiły do jego rodzimej produkcji, są: Bakoma, Grupa Mlekovita i Piątnica (OSM).

skyr asortyment

 

Strona 2 z 2