Twarożki: Dodatek kluczem wyboru

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2022 (112)

Podział

Serki do smarowania dzielą się na tzw. gładkie oraz puszyste, spulchniane azotem. Pierwsza kategoria to serki o kremowo-twarożkowej konsystencji. Produkty te są dostępne w portfolio m.in. firm Arla Foods, Bieluch (SM), Hochland Polska, Lactalis Polska, Mlekpol (SM), Grupa Mlekovita, Piątnica (OSM), Włoszczowa (OSM). Produkty te są delikatne w smaku, lekkie w strukturze, smarowne i w swojej konsystencji zbliżone do masła. 

serek wypasiony mlekovitaSerki spulchniane azotem są wyjątkowo delikatne i puszyste, przez co mogą być łatwo rozprowadzane na pieczywie lub toście. Produkty te znajdują się w ofercie firm takich jak Hochland Polska, Piątnica (OSM), Mlekpol (SM).

W ramach kategorii serków do smarowania wyróżnić należy także produkty typu light o obniżonej ilości tłuszczu. Skierowane są one do osób, które nie chcą rezygnować z atrakcyjnego smaku serków do smarowania, ale oczekują produktów o niższej kaloryczności. Tego typu produkty znajdują się w ofercie mleczarni Bieluch (SM), Wieluń (SDM).

Kolejną grupą produktów są serki do smarowania bez laktozy, które kierowane są do osób borykających się z nietolerancją laktozy. W tej kategorii aktywne są firmy: Hochland Polska (pod marką Almette), Bieluch (SM).

Na rynku polskim serki do smarowania produkowane są lokalnie z mleka krowiego (m.in. Hochland Polska, Grupa Mlekovita, Mlekpol SM, Włoszczowa OSM) i mleka koziego (Hochland Polska), a importowane z mleka owczego (Temar PPH). 

podział serków do smarowania

Szata wybiera produkt 

serek fromaga do chlebaRodzaj serków do smarowania determinuje zastosowane opakowanie, które jednocześnie jest dość charakterystyczne dla tej kategorii. Serki kremowe pakowane są w okrągłe lub prostokątne płaskie pudełka. Opakowania te najczęściej chronione są plastikową pokrywką. Ich gramatura waha się w granicach od 100 do 300 g. Serki puszyste pakowane są w charakterystyczne wysokie kubeczki wzorowane na tradycyjnych góralskich skopkach. Opakowania te są miniaturowymi wersjami tradycyjnych wiejskich wiaderek w oryginale wykonanych z drewnianych klepek, używanych jako opakowania na mleko, śmietanę lub inny tłuszcz. Opakowania typu skopki zawierają od 140 do 150 g produktu. 

Cechą charakterystyczną twarożków jest bogata i atrakcyjna szata graficzna bazująca na ilustracji głównego dodatku. Najpopularniejszymi dodatkami są: rzodkiewki, szczypiorek, cebulka, papryka, pomidory, zioła, łosoś i koperek. Od czasu do czasu pojawiają się bardziej wyrafinowane dodatki, tj. czarne oliwki, ser dojrzewający i pomidory, papryczki harissa, jalapeño, papaja i curry, pomidory z chilli, kurki, borowiki, zioła prowansalskie, kolorowy pieprz. Do najbardziej oryginalnych dodatków należą m.in. pesto i rukola, grillowane warzywa, barbecue z konopiami, smak indyjski czy meksykański. 

W wersjach słodkich króluje wanilia, czekolada, jabłko z rodzynkami oraz pomarańcza. Oczywiście klasyczną wersją jest serek naturalny, śmietankowy lub jogurtowy. 

serki do smarowania
© fm


Marketingowy raj 

serek puszysty polmlekSerki do smarowania charakteryzują się wysokim stopniem wykrystalizowania marek. Jest to kategoria rynku, którą cechują nowoczesność i innowacyjny wizerunek. Pozytywne opinie o tej kategorii produktowej wynikają ze strategii pozycjonowania poszczególnych marek. Do najbardziej rozpoznawalnych należą marki Hochland, Président (Lactalis Polska), Mlekovita i Mlekpol.

Serki do smarowania to niezwykle udany obiekt działań marketingowych. Strategie marketingowe bazują na symbiozie pozytywnego wizerunku marek i cech charakterystycznych produktu. Sam produkt jest postrzegany jako nowoczesny i pozwalający na rozwinięcie inwencji koncepcyjnej. Konsumenci zaskakiwani są nie tylko delikatną konsystencją i smakiem, ale i szeroką gamą dodatków. Kategoria jest dobrze rozpoznawalna ze względu na dopracowany merchandising i charakterystyczne opakowania, które skutecznie budują półkę. 

Serki do smarowania to jeden z najczęściej reklamowanych produktów nabiałowych. Stały się też wdzięcznym obiektem pozytywnego przekazu marketingowego. Jednymi z pierwszych reklam były przekazy charakterze prorodzinnym od Almette firmy Hochland Polska oraz od Lactalis Polska.

tabela 2.jpg

Strona 2 z 3