Twarożki: Dodatek kluczem wyboru
Podział
Serki do smarowania dzielą się na tzw. gładkie oraz puszyste, spulchniane azotem. Pierwsza kategoria to serki o kremowo-twarożkowej konsystencji. Produkty te są dostępne w portfolio m.in. firm Arla Foods, Bieluch (SM), Hochland Polska, Lactalis Polska, Mlekpol (SM), Grupa Mlekovita, Piątnica (OSM), Włoszczowa (OSM). Produkty te są delikatne w smaku, lekkie w strukturze, smarowne i w swojej konsystencji zbliżone do masła.
Serki spulchniane azotem są wyjątkowo delikatne i puszyste, przez co mogą być łatwo rozprowadzane na pieczywie lub toście. Produkty te znajdują się w ofercie firm takich jak Hochland Polska, Piątnica (OSM), Mlekpol (SM).
W ramach kategorii serków do smarowania wyróżnić należy także produkty typu light o obniżonej ilości tłuszczu. Skierowane są one do osób, które nie chcą rezygnować z atrakcyjnego smaku serków do smarowania, ale oczekują produktów o niższej kaloryczności. Tego typu produkty znajdują się w ofercie mleczarni Bieluch (SM), Wieluń (SDM).
Kolejną grupą produktów są serki do smarowania bez laktozy, które kierowane są do osób borykających się z nietolerancją laktozy. W tej kategorii aktywne są firmy: Hochland Polska (pod marką Almette), Bieluch (SM).
Na rynku polskim serki do smarowania produkowane są lokalnie z mleka krowiego (m.in. Hochland Polska, Grupa Mlekovita, Mlekpol SM, Włoszczowa OSM) i mleka koziego (Hochland Polska), a importowane z mleka owczego (Temar PPH).
Szata wybiera produkt
Rodzaj serków do smarowania determinuje zastosowane opakowanie, które jednocześnie jest dość charakterystyczne dla tej kategorii. Serki kremowe pakowane są w okrągłe lub prostokątne płaskie pudełka. Opakowania te najczęściej chronione są plastikową pokrywką. Ich gramatura waha się w granicach od 100 do 300 g. Serki puszyste pakowane są w charakterystyczne wysokie kubeczki wzorowane na tradycyjnych góralskich skopkach. Opakowania te są miniaturowymi wersjami tradycyjnych wiejskich wiaderek w oryginale wykonanych z drewnianych klepek, używanych jako opakowania na mleko, śmietanę lub inny tłuszcz. Opakowania typu skopki zawierają od 140 do 150 g produktu.
Cechą charakterystyczną twarożków jest bogata i atrakcyjna szata graficzna bazująca na ilustracji głównego dodatku. Najpopularniejszymi dodatkami są: rzodkiewki, szczypiorek, cebulka, papryka, pomidory, zioła, łosoś i koperek. Od czasu do czasu pojawiają się bardziej wyrafinowane dodatki, tj. czarne oliwki, ser dojrzewający i pomidory, papryczki harissa, jalapeño, papaja i curry, pomidory z chilli, kurki, borowiki, zioła prowansalskie, kolorowy pieprz. Do najbardziej oryginalnych dodatków należą m.in. pesto i rukola, grillowane warzywa, barbecue z konopiami, smak indyjski czy meksykański.
W wersjach słodkich króluje wanilia, czekolada, jabłko z rodzynkami oraz pomarańcza. Oczywiście klasyczną wersją jest serek naturalny, śmietankowy lub jogurtowy.
Marketingowy raj
Serki do smarowania charakteryzują się wysokim stopniem wykrystalizowania marek. Jest to kategoria rynku, którą cechują nowoczesność i innowacyjny wizerunek. Pozytywne opinie o tej kategorii produktowej wynikają ze strategii pozycjonowania poszczególnych marek. Do najbardziej rozpoznawalnych należą marki Hochland, Président (Lactalis Polska), Mlekovita i Mlekpol.
Serki do smarowania to niezwykle udany obiekt działań marketingowych. Strategie marketingowe bazują na symbiozie pozytywnego wizerunku marek i cech charakterystycznych produktu. Sam produkt jest postrzegany jako nowoczesny i pozwalający na rozwinięcie inwencji koncepcyjnej. Konsumenci zaskakiwani są nie tylko delikatną konsystencją i smakiem, ale i szeroką gamą dodatków. Kategoria jest dobrze rozpoznawalna ze względu na dopracowany merchandising i charakterystyczne opakowania, które skutecznie budują półkę.
Serki do smarowania to jeden z najczęściej reklamowanych produktów nabiałowych. Stały się też wdzięcznym obiektem pozytywnego przekazu marketingowego. Jednymi z pierwszych reklam były przekazy charakterze prorodzinnym od Almette firmy Hochland Polska oraz od Lactalis Polska.