1. Aktualności
  2. Polska
Polska

CMR: Największe przyrosty sprzedaży jogurtów w dyskontach

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© cmr

– W okresie styczeń – wrzesień 2023 wartość sprzedaży jogurtów w sklepach w Polsce wzrosła aż o 26%, przy czym największe wzrosty odnotowano w dyskontach (o 30%), najmniejsze – w sklepach małoformatowych do 300 m2 (o 14%) – powiedział Forum Mleczarskiemu Handel Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych w CMR. – Dyskonty wygenerowały w tym okresie 58% wartości sprzedaży jogurtów naturalnych w Polsce, poprawiając o 2 p.p. swój wynik względem analogicznego okresu rok wcześniej. Spada zaś znaczenie sklepów małoformatowych dla sprzedaży tej kategorii – generują one 18% obrotów. 

– Wzrosty wartości sprzedaży tej kategorii nie są spowodowane wyłącznie rosnącymi cenami, choć te mają oczywiście na nie znaczący wpływ. Jednak w okresie styczeń – wrzesień 2023 roku zwiększyła się także liczba sprzedanych opakowań jogurtów naturalnych oraz liczba transakcji z ich udziałem. Jedynie w sklepach małoformatowych we wspomnianym okresie odnotowano spadki – liczba paragonów, na których pojawiały się jogurty naturalne, zmalała w tym kanale sprzedaży o 2%, zaś liczba sprzedanych opakowań – o 3%. Pozostałe kanały sprzedaży odnotowały wzrosty od kilku do kilkunastu procent – dodał nasz rozmówca. 

– Jogurty naturalne znajdziemy w każdym supermarkecie, hipermarkecie czy dyskoncie. W przypadku sklepów małoformatowych znajdziemy je w 9 na 10 placówek tego typu. Klienci sklepów małoformatowych mogą wybierać średnio spośród 5 wariantów. Dla porównania, robiący zakupy w supermarketach mogą wybierać spośród 17 wariantów. Zdecydowanie najtańszym kanałem sprzedaży pozostają dyskonty – średnia cena za opakowanie jogurtu naturalnego wyniosła ok. 2,10 zł. W sklepach małoformatowych średnia cena wzrosła w 2023 r. o 14% względem roku 2022 i wyniosła 2,77 zł. W tym samym czasie w supermarketach średnia cena za opakowanie była niemal 30 gr niższa. W grudniu 2023 r. średnia cena za opakowanie w sklepach małego formatu wyniosła 2,74 zł i była wyższa o 4% w porównaniu do tego samego miesiąca rok wcześniej. Z kolei w supermarketach średnia cena za opakowanie jogurtu naturalnego wyniosła wtedy 2,47 zł, co oznacza wzrost o 3%. Ponieważ to dyskonty są zdecydowanie najistotniejszym kanałem sprzedaży dla jogurtów naturalnych, największe udziały w ich sprzedaży posiadają marki własne – w okresie styczeń – wrzesień 2023 r. wygenerowały one 40% wartości sprzedaży całej kategorii. Drugie miejsce na podium zajęła firma Zott z wynikiem 24%, a trzecie – Bakoma, której wynik jest już jednak wyraźnie niższy i wynosi 8%. Inaczej wygląda sytuacja w sklepach małoformatowych, gdzie zdecydowanym liderem jest Zott z udziałami na poziomie 39%. Kolejne miejsca zajmują Bakoma (15%) oraz SM Mlekovita (7%) – podsumował Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych w CMR.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania