1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Na rynku jogurtów naturalnych rośnie rola jogurtów typu greckiego i wysokobiałkowych

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© yougov

– W ostatnich trzech latach kategoria jogurtów naturalnych wykazuje trend wzrostowy – powiedział Michał Polak, konsultant w YouGov. Analizowano okresy 12-miesięczne kończące się na lutym. W tym czasie rosła penetracja, czyli odsetek polskich gospodarstw domowych, w których zakupiono jakiś produkt z tej kategorii. W ostatnim analizowanym okresie penetracja wyniosła 87,9%. W ciągu roku (MAT luty 2023 – MAT luty 2025) częstotliwość dokonywania zakupów wzrosła z 14,8 do 16,1 – to oznacza wzrost o 8,9%. Również wolumen w przeciętnym akcie zakupowym wzrósł z 560 g do 575 g (wzrost o 2,8%). Całościowy zakupiony wolumen wzrósł z 96,25 tys. ton do 110,45 tys. ton (wzrost o 14,7%).

© yougov

– Co oczywiste, rosła również wartość kategorii: z 642 mln zł do 849 mln zł (wzrost o 32,2%), acz tu oprócz rosnącego wolumenu istotny wpływ na wzrost wartości miały też rosnące ceny produktów. Średnia cena jogurtów naturalnych wzrosła w analizowanym okresie (w porównaniu do podobnego okresu 2 lata wcześniej) o 15,2%.

– Rośnie popularność jogurtów typu greckiego – o ile w okresie MAT luty 2023 ich udział wolumenowy wynosił 22,7% kategorii jogurtów naturalnych, to w ostatnim okresie wzrósł już do 27,1%. Zakupiony wolumen tego segmentu jogurtów wzrósł z 21,86 tys. ton do 29,96 tys. ton (wzrost o 37,1%, znacznie więcej niż cała kategoria) – dodał nasz rozmówca.

– Podobnie szybko rośnie zainteresowanie jogurtami wysokobiałkowymi – ich udział wolumenowy wzrósł z 4,4% do 7,9% (MAT luty 2023 – MAT luty 2025). W wartościach absolutnych jest to odpowiednio 4,1 tys. ton i 8,3 tys. ton (wzrost o niemal 101%). Podobne, a nawet jeszcze wyższe wzrosty dotyczą segmentu jogurtów naturalnych do picia. Udział wolumenowy tego segmentu wzrósł z 2,3% (2,2 tys. ton w MAT luty 2023) do 4,8% (5,35 tys. ton w MAT luty 2025), co oznacza wzrost aż o 142,8%.

– Wśród 10 największych właścicieli marek (label owners) pod względem zakupionego wolumenu znalazło się 5 producentów markowych (Zott, Mlekovita, Piątnica, Bakoma i Nowy Dwór Gdański) oraz 5 właścicieli marek własnych (Biedronka, Lidl, Kaufland, Auchan i Stokrotka). Najwyższe wzrosty zakupionego wolumenu w analizowanym okresie odnotowali: Stokrotka (+98,0%), Auchan (+79,5%) i Piątnica (+72,4%). Z kolei Bakoma i Kaufland jako jedyne w tej grupie odnotowały zmniejszenie zakupionego wolumenu – odpowiednio o 18,6% i 13,8% – zwrócił uwagę Michał Polak.

– Głównym miejscem zakupu jogurtów naturalnych niezmiennie są dyskonty, dodatkowo ich udział stale wzrasta. Na drugim miejscu znalazły się supermarkety, ich znaczenie również rośnie. Dalej plasują się hipermarkety, sklepy małoformatowe i pozostałe typy sklepów. Warto podkreślić, że udział hipermarketów i sklepów małoformatowych spada na rzecz dyskontów i supermarketów – wskazał konsultant YouGov.

– Podsumowując: kategoria jogurtów naturalnych rozwija się dynamicznie. Wszystkie podstawowe wskaźniki (penetracja, wolumen na akt zakupu, częstotliwość) wykazują jednoznacznie wzrostowy trend w ostatnich 3 analizowanych okresach. Przekłada się to na coraz wyższe zakupione całkowite wolumeny kategorii, a także jej rosnącą wartość (również za sprawą wyższych cen). Warto podkreślić zainteresowanie segmentami jogurtów greckich, do picia i wysokobiałkowych – rośnie ono szybciej niż kategoria – powiedział Michał Polak z YouGov.

© yougov

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania