Jogurt grecki liderem segmentu jogurtów naturalnych
Poprosiliśmy Grzegorza Mecha, Business Development Managera, Consumer Panel Services GfK o analizę segmentu jogurtów naturalnych dla Forum Mleczarskiego Handel. – W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 r. jogurty znalazły się w koszyku zakupowym polskich gospodarstw domowych średnio prawie 24 razy. Oznacza to, że kupowaliśmy jakiś rodzaj jogurtu mniej więcej raz na półtora tygodnia. Przeciętnie każde gospodarstwo kupiło prawie 15 kg jogurtu (ponad 62 opakowania) i wydało na zakupy kategorii ponad 144 złotych. Jogurty zostały kupione w analizowanym okresie przez ponad 96% gospodarstw domowych, które łącznie wydały na zakupy prawie 1,9 mld złotych i zakupiły na swoje potrzeby ponad 195 tys. ton produktów z badanej kategorii (prawie 830 mln opakowań).
– W całej kategorii jogurty naturalne stanowią prawie 1/3 wartości zakupów oraz ponad 41% wolumenu zakupów. Najpopularniejszym segmentem w jogurtach naturalnych jest jogurt grecki, który w ciągu trzech pierwszych kwartałów br. znalazł nabywców w ponad 80% polskich gospodarstw domowych. W drugiej kolejności są to jogurty gęste, kupione w tym czasie przez prawie 1/3 polskich gospodarstw domowych, a w trzeciej skyry, które znalazły się w koszyku prawie 18% gospodarstw domowych. Jogurt grecki stanowi ponad 23% zakupów kategorii jogurtów naturalnych, zarówno w ujęciu wartościowym, jak też wolumenowym. Kolejne miejsca w tym rankingu zajmują skyr, jogurty gęste i śmietankowe – w przypadku tych segmentów widać wyraźnie, że mają większe udziały w wartości zakupów niż w wolumenie, co wskazuje, że są to produkty droższe – podkreślił nasz rozmówca.
– Wszystkie rozpatrywane wskaźniki konsumenckie dla segmentu jogurtów naturalnych poprawiły się w okresie styczeń-wrzesień 2023 r., w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Kategoria pozyskała nabywców i odnotowała wzrost na poziomie 2,5 p.p., co oznacza ok. 340 tys. nowych konsumentów. Wzrosły także częstotliwość zakupów, wolumen na akt zakupu, wolumen na kupujące gospodarstwo, a w konsekwencji całkowity wolumen zakupów kategorii i ich wartość. A to wszystko pomimo dość istotnego wzrostu średniej ceny (+15,7%), który przewyższył wskaźnik inflacji. Można zatem powiedzieć, że kondycja kategorii jest dobra i stabilna, a kategoria rozwija się, zyskując nabywców i przywiązując ich do siebie – zwrócił uwagę Grzegorz Mech.