1. Aktualności
  2. Świat
Unia Europejska

Badanie McKinsey dla Europy Środkowo-Wschodniej wskazuje na ceny

Źródło: PLMA
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

Badanie przeprowadzone przez McKinsey wskazuje na kluczowe siły napędzające zmiany rynkowe w nadchodzącym roku. Po przeprowadzeniu ankiety wśród 4500 konsumentów w Europie Środkowej, przeprowadzeniu wywiadów z regionalnymi liderami handlu detalicznego oraz połączeniu spostrzeżeń z dodatkowymi badaniami, widać transformację w sektorze spożywczym. Ta zmiana może zmienić sposób, w jaki konsumenci robią zakupy, sposób, w jaki sklepy spożywcze budują swoje propozycje wartości, a także sposób, w jaki producenci budują swoje marki.

Konsumenci priorytetowo traktują opcje przyjazne dla budżetu, aby złagodzić napięcia finansowe, co prowadzi do mniejszej lojalności wobec marek i sklepów spożywczych, gdy są skuszeni lepszymi cenami. Dlatego w raporcie stwierdza się, że „nadszedł czas na walkę o nowego klienta”. Główne spostrzeżenia skupiają się wokół czterech kluczowych trendów: skupienia się na przystępności cenowej artykułów spożywczych, tworzenia propozycji wartości dla ograniczonych budżetowo, ale wymagających klientów, rosnącego znaczenia pokolenia Z jako nowej siły konsumenckiej oraz zaniżania marży, z którą borykają się sprzedawcy detaliczni i producenci.

Z badania wynika, że 54% konsumentów w Europie Środkowo-Wschodniej zamierza zwiększyć liczbę zakupów u niedrogich sprzedawców detalicznych, aby zaoszczędzić pieniądze w 2023 r. i później. Konsumenci planują także oszczędzać, faworyzując marki własne (53%), wybierając tańsze opcje (51%) i zmniejszając ogólny wolumen artykułów spożywczych (48%). Ponadto 58% klientów detalicznych w Europie Środkowej zaopatruje się w produkty, gdy znajdą atrakcyjne ceny.

Zalecenia badaczy ds. sklepów spożywczych są takie, aby budować przewagę dzięki marce własnej, zachęcać konsumentów do lojalności, zmieniać doświadczenia konsumentów w Internecie i stawiać na pierwszym miejscu poziom kosztów.

Warte przeczytania