Ipsos: Segment bio od dekady nie zyskuje ani nie traci na popularności
– Żywność ekologiczna, bio, organiczna jest obecna na półkach polskich sklepów od wielu lat – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Iwona Wilmowska, Senior Project Manager w Ipsos. – Przyzwyczailiśmy się już do widoku opakowań z tymi określeniami tak bardzo, że mogłoby się wydawać, że są z nami od bardzo dawna. Nic bardziej mylnego – popularność tego segmentu wzrosła gwałtownie dekadę temu. Choć z dzisiejszej perspektywy może to wydać się zaskakujące, w 2010 r. słyszał o nim zaledwie co piąty Polak! Szybko jednak zyskiwał na popularności – rok później znajomość produktów żywnościowych eko/bio deklarował już co trzeci z nas, a w 2012 r. znało je już aż 2/3 respondentów. Od tamtej pory znajomość tych produktów utrzymuje się na stałym poziomie.
– Podobnie wyglądał skok odsetka osób, które faktycznie takie produkty kupowały: w 2010 r. kupował je jedynie co dziesiąty Polak, w 2011 r. co szósty, a począwszy od 2012 kupowanie produktów eko/bio deklaruje co czwarty z nas. W przeciągu ostatniej dekady segment ten ani nie zyskiwał, ani nie tracił na popularności – mówi Senior Project Manager w Ipsos.
– W poprzedniej edycji badania Food Trends dopytaliśmy, co ludzie rozumieją pod określeniami „ekologiczna”, „bio”, „organiczna”. Okazało się, że wszystkie trzy słowa niosą dokładnie takie samo znaczenie. Taka żywność – niezależnie od użytego określenia – jest rozumiana przede wszystkim jako produkowana bez użycia chemicznych nawozów, oprysków. Drugie najpopularniejsze rozumienie – znów w przypadku każdego z tych przymiotników to żywność niezawierająca konserwantów, sztucznych barwników ani innych polepszaczy – wyjaśnia Iwona Wilmowska.
– Czy to oznacza, że nie ma znaczenia, którego z tych słów użyjemy do opisu naszego produktu? W żadnym wypadku! Wskazówka, po którą powinniśmy sięgnąć dokonując wyboru, to stopień zaznajomienia z tymi określeniami. Jeśli zależy nam, by produkt był maksymalnie swojski, niedystansujący, najlepszym wyborem będzie słowo „ekologiczny” – najlepiej ze wszystkich znane. Jeśli zależy nam na tym, by produkt był postrzegany jako propozycja premium, warto rozważyć użycie określenia „organiczny”. Słowo „bio” pomoże nam wykreować wizerunek produktu pomiędzy tymi biegunami.
Źródło danych: IPSOS, Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków Edycje 2019 i 2021. Realizacja badania: od lipca do sierpnia 2019/2021, metoda TAPI (w domach respondentów przy użyciu tabletów) na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+, reprezentatywnej ze względu na: płeć, wiek, wykształcenie, region i wielkość miejscowości; N>800; Badanie cykliczne prowadzone od 2005 r.