1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Handel wielkopowierzchniowy odpowiada za 80% sprzedaży jogurtów naturalnych

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© gfk polonia

– Jogurty naturalne cieszą się dużą popularnością wśród nabywców – w 2021 r. zakupu tej kategorii dokonało ponad 85% polskich gospodarstw domowych – mówi w najnowszym wydaniu Forum Mleczarskie Handel Grzegorz Mech, Business Development Manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – W porównaniu do 2020 r. liczba konsumentów wzrosła o 0,8 pp. co oznacza ok. 105 tys. nowych nabywców.

– Przeciętnie jogurty naturalne kupujemy nieco ponad 14 razy rocznie (niewielki spadek częstotliwości dokonywania zakupów w porównaniu z poprzednim rokiem), za każdym razem kupując ok. 1/2 l i wydając ok. 3,30 zł. Całkowity wolumen zakupów na gospodarstwo domowe w ciągu roku to nieco ponad 8 l. Wartość zakupów całej kategorii dokonanych przez polskie gospodarstwa domowe w 2021 r. wyniosła ponad 544 mln złotych i była niższa o prawie 3,5% niż rok wcześniej. Wolumen zakupów całej kategorii spadł o ponad 5%. Najważniejszym kanałem dystrybucji jogurtów są dyskonty – jako miejsce dokonywania zakupów tej kategorii wybiera je ponad 68% gospodarstw domowych (wzrost o ok. 3 pp. w porównaniu z poprzednim rokiem). Warto podkreślić, że zarówno wartość zakupów, jak i wolumen w kanale dyskontowym, wzrósł rok do roku – odpowiednio o 9% i 4%. Udziały dyskontów w wartości i wolumenie zakupów kategorii w 2021 r. wynosiły bez mała 50% (wartość) i ponad 57% (wolumen).

– Wiodącą rolę w zakupach jogurtów naturalnych odgrywa zdecydowanie handel wielkopowierzchniowy, który odpowiada za ponad 80% rynku, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym. Sklepy małoformatowe stanowią z kolei ponad 12% wolumenowo i prawie 16% wartościowo. Najpopularniejsi producenci/właściciele marek w kategorii jogurtów naturalnych (najwyższa liczba nabywców) to kolejno: Biedronka z ponad 49% penetracją, Zott, Bakoma, Lidl i Mlekovita. Najpopularniejsze marki w analogicznym ujęciu to Zott Primo – prawie 43% gospodarstw domowych kupiło produkty tej marki, Tola (marka Biedronki), Bakoma i Pilos. Jogurty naturalne oznaczone cechami dietetycznymi (bez cukru, bez laktozy, bez GMO, light) stanowią prawie 42% zakupów kategorii ujęciu wolumenowym. Spośród tych czterech wymienionych cech największe udziały mają produkty bez GMO, stanowiące 3/4 wolumenu zakupów produktów z cechami dietetycznymi – dodaje Grzegorz Mech.

– Najpopularniejszą formą opakowania pozostaje kubek plastikowy – produkty w takich opakowaniach stanowią wolumenowo ponad 99% kategorii. Bardzo tradycyjnie przedstawia się także struktura kategorii w kontekście konsystencji – 98,5% zakupów stanowią jogurty naturalne „gęste”, a tylko 1,5% oznaczone jako „do picia”. Jogurty naturalne typu greckiego stanowią ok. 21% wolumenu zakupów kategorii – wylicza nasz rozmówca.

– Podsumowując, jogurty naturalne są kategorią stabilną, kupowaną przez dużą (i utrzymującą się na podobnym poziomie) liczbę nabywców. Odnotowujemy niewielkie zmiany wolumenu zakupów oraz widzimy wzrost wartości zakupów, co jest związane z rosnącymi cenami. Dużą rolę odgrywają marki własne detalistów – jest to widoczne także w ważnej roli dyskontów w dystrybucji produktów tej kategorii – podsumowuje Grzegorz Mech, Business Development Manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Warte przeczytania