1. Aktualności
  2. Polska

Kosów Lacki (OSM): Produkty tradycyjne to wyższe koszty i ograniczona grupa odbiorców

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

– Dla klienta hurtowego istotne znaczenie nadal mają cena produktu oraz przyzwyczajenie klienta docelowego do produktu i producenta – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Andrzej Minarczuk, Prezes Zarządu w mleczarni Kosów Lacki (OSM). – Oznakowanie produktu certyfikowanym znakiem Jakość i Tradycja odgrywa rolę wtedy, gdy klient szuka produktu z udokumentowaną produkcją danego wyrobu z niezmienioną recepturą, tradycyjną metodą produkcji. I tu spółdzielnia w Kosowie Lackim się sprawdzi, gdyż posiada takie produkty, zarówno w segmencie twarogów, masła i śmietanki. Istnieją konsumenci, którzy poszukują produktu z tradycjami, pochodzącego od doświadczonego producenta regionalnego i ich grono oraz świadomość, że nie każdy może pochwalić się takim certyfikatem oraz produktem z tradycjami rośnie. Nie jest to jednak nadal wysoki wolumen odbiorców i nie każdy może sobie pozwolić na pokrycie różnicy cenowej w stosunku do produktu masowego – dodaje Prezes Andrzej Minarczuk.

– Produkty tradycyjne to nadal rynek w dużej mierze skierowany do sprzedaży regionalnej. Wielu dużych producentów nie posiada tych oznaczeń, mniejsi natomiast nie mogą działać globalnie i sprzedaż jest ograniczona obszarowo. W szerokim asortymencie sektora mleczarskiego takie produkty są coraz bardziej doceniane i coraz częściej poszukiwane, ale utrudnieniem może być tradycyjna metoda produkcji, ograniczająca dotarcie do klienta –dodaje nasz rozmówca.

– Jeśli chodzi natomiast o popularność tych produktów, to na przykładzie naszej spółdzielni możemy stwierdzić, że w przypadku twarogów nie osiągnęliśmy zamierzonego celu zwiększenia sprzedaży ręcznie robionych twarogów – krajanka. Jest to produkt o niezmienionej technologii od 50 lat. W tej grupie produktowej dominują produkty stałowagowe oraz robione w wiaderku pod akcje świąteczne w dużo niższej cenie niż twarogi ręcznie produkowane obarczone wysokim kosztem produkcji. W segmencie masła zwiększyliśmy produkcję masła Extra w 2019 r., cieszy się ono popularnością wśród odbiorców, ale jak wiemy wahania cenowe w tym produkcie nie zawsze pozwalają na pokrycie kosztów przy wysłużonej tradycyjnej masłowni jaką posiadamy. W naszej ofercie jest również śmietanka 30% (250 ml) z takim oznaczeniem, z której w 2019 r. zrezygnowaliśmy, lecz po wielu sygnałach z rynku powróciliśmy do produkcji. Produkt pakowany jest w folię, ma 6-dniowy termin przydatności, ale – jak się okazuje – jest niezbędny w kuchni niejednej gospodyni – dodaje Andrzej Minarczuk, Prezes Zarządu w mleczarni Kosów Lacki (OSM).

Ostatnie wiadomości o firmie