Ceny wsadów owocowych zależą od zmian klimatycznych, pogody i cen na giełdach
Zapytaliśmy Mirosława Michnowicza, dyrektora zarządzającego ADM Nutrition / Wild o zmiany klimatyczne w krajowym rolnictwie w kontekście dostępności i jakości oraz cen wsadów do produktów nabiałowych?
– Trzeba powiedzieć, że surowiec pozostaje głównym faktorem kosztotwórczym. Patrząc na zawartość owoców we wsadzie, która waha się między 40–50% plus cukier, to mamy przeważającą część kosztów w wyrobie gotowym. I oczywiście: to, jak kupujemy, gdzie kupujemy i za ile kupujemy ma tu decydujący wpływ. Z naszej strony staramy się trzymać w ryzach koszty swojej produkcji i pilnować, żeby z tego powodu nie musieć w drastyczny sposób podnosić cen. Jeśli chodzi o surowiec, to często jesteśmy zależni od tego, co się dzieje na świecie. Zarówno w kontekście zmian klimatycznych, pogody, jak i ruchów na światowych giełdach.
– Jedna zła decyzja albo zagubienie się w rynku owocowym może spowodować kolosalne, ujemne efekty dla takiego producenta jak my. Wystarczy, że kupimy coś drożej niż konkurencja, i będziemy mieć problem z zaoferowaniem czegokolwiek. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że zmiany klimatu obserwowane w różnych rejonach świata, mają wpływ na występowanie deficytu niektórych owoców. Zapotrzebowanie na rynkach światowych pokryte jest w 40–50%. Wtedy ceny strzelają w górę. Czasami zmienia się to bardzo regionalnie i trzeba kupować owoce w krajach oddalonych o tysiące kilometrów, co wiąże się z wysokimi kosztami transportu. Szczególnie jeśli chodzi o nasze owoce, których używamy w stanie mrożonym. Transport mrożonek na takie odległości kosztuje. Są sezony, kiedy mamy owoce blisko i jest ich pod dostatkiem. Wtedy sytuacja staje się lepsza. Są takie sezony, kiedy owoców nie ma i musimy szukać w odległych rejonach. Wtedy sytuacja jest oczywiście gorsza. Ale nie ma tu jednoznacznego scenariusza, sytuacja zmienia się i co roku wygląda inaczej.
Na zakończenie chciałbym życzyć członkom społeczności mleczarskiej i wszystkim czytelnikom „Forum Mleczarskiego” wszystkiego dobrego z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i udanego biznesowo roku 2025 -– powiedział Mirosław Michnowicz, dyrektor zarządzający ADM Nutrition / Wild.