1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Naturalność i redukcja cukru to trendy ostatnich lat

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© adm nutrition / wild

Zapytaliśmy Mirosława Michnowicza, dyrektora zarządzającego ADM Nutrition / Wild o to, jaka jest struktura produkcji owocowej i zarazem struktura popularności smaków na krajowym rynku napojów mleczarskich, serków i deserów? Czy rynek w tych kategoriach nadal się zmienia?

– Można powiedzieć, że zmiany są bardzo niewielkie. Już od ponad 27 lat w zakładzie w Mrągowie produkujemy i stąd dostarczamy dodatki owocowe różnym zakładom mleczarskim. Praktycznie od początku naszej działalności najważniejsze, najbardziej popularne smaki to: truskawka, wiśnia, brzoskwinia i owoce leśne. I w zasadzie do dnia dzisiejszego największy udział w produkcji mają właśnie te smaki. Oczywiście co jakiś czas pojawiają się nowe koncepcje i mnóstwo pomysłów – zarówno ze strony naszych klientów, jak i z naszej inicjatywy. Natomiast one nigdy nie przebiły się w takich ilościach, żeby przeskoczyć te cztery podstawowe smaki. Może poza jednostkowymi przypadkami i raczej krótkookresowo.

Jak zmieniają się oczekiwania Państwa kontrahentów względem jakości, naturalności, smaku, tekstury, wielkości owoców? 

– Wymagania jakościowe z roku na rok rosną. Nie są to jakieś ogromne zmiany, gdyż jakość dodatków od wielu lat jest wysoka i ustabilizowana. Sam kiedyś byłem odbiorcą dodatków owocowych, bo mam za sobą 10 lat doświadczenia w produkcji artykułów mleczarskich i większość tego czasu spędziłem właśnie przy produkcji tego typu wyrobów. Używaliśmy dodatków owocowych do różnych aplikacji i, szczerze mówiąc, nawet nie miałem wtedy wyobrażenia i wiedzy, jakie wymagania można stawiać dodatkom, które dziś produkujemy i dostarczamy do mleczarstwa. Od tego czasu wiele rzeczywiście się zmieniło. Wcześniej zawsze mieliśmy na magazynie aromaty, barwniki. Bardzo często, żeby zachować właściwy standard wyrobu gotowego, musieliśmy coś doaromatyzować, dobarwić, żeby produkt opuszczający zakład mleczarski był taki sam z każdej szarży. Dawne czasy… Dzisiaj oczywiście to jest zadanie dostawcy wsadów owocowych, czyli firmy Wild, i oczywiście my to zabezpieczamy, deklarujemy. Natomiast oczekiwania poszły w stronę naturalności, redukcji cukru, chociaż dodatki owocowe od początku były w większości naturalne. Zresztą w mleczarstwie dodatek do jakichkolwiek produktów jest bardzo mocno limitowany i ograniczony i niewiele rzeczy można dodawać, a jeśli już – to tylko rzeczy naturalne. W tej chwili stosujemy praktycznie tylko naturalne aromaty i naturalne barwniki. Nie ma innych dodatków. Wiadomo, że substancje zagęszczające podlegają pewnym modyfikacjom, cały czas są akceptowalne. Ale generalnie natura i redukcja cukru to są trendy ostatnich kilku lat, jeśli chodzi o nasze produkty, a co za tym idzie – również produkty mleczarskie z naszymi dodatkami.

Więcej na ten temat w Forum Mleczarskie Handel 1/25.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania