Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Janusz Górski, Forum Mleczarskie Biznes 3/2011 (11)

Rynek międzynarodowy: Dojrzale, czyli po szwedzku

 






Mleczarstwo w Szwecji jest przykładem zaawansowanej i niemal zakończonej koncentracji. Karty rozdaje tu Arla Foods, która właśnie przyłączyła swojego największego rywala, firmę Milko.


Arla Foods: Zwycięstwo na spadającym rynku

W gronie szwedzkich graczy warto zwrócić uwagę na trzy mleczarnie: Arla Foods, która jest mleczarnią szwedzko-duńską, Milko oraz Skånemejerier. Szwecja, która jest dla firmy Arla Foods rynkiem podstawowym, sama jest własnością 7178 szwedzkich i duńskich rolników. Warto tu nadmienić, że Arla została powołana w 1975 roku w celu konsolidowania szwedzkich mleczarni. Nazwę Arla Foods nosi od 2000 roku, kiedy to przeszła fuzję z duńską mleczarnią MD Foods. W 2007 roku przejęła brytyjską Express Dairies, a w2009 roku duńską mleczarnię Hirtshals Andelsmejeri. W latach 2009-2010 dokonała ogromnych inwestycji na rynku brytyjskim (w tym zakład pod Londynem o potencjale 1 mld litrów rocznie). W lutym przejęła szwedzką mleczarnię Boxholm Mejeri, oraz Fauerholt & Thrane w Danii. W Niemczech w marcu 2011 roku przejęła niemiecką mleczarnię Hansa-Milch, a we wrześniu 2011 Allgäuland Käsereien. W chwili oddawania tego numeru do druku Arla przejęła również mleczarnię Milko. W 2011 roku rozbudowała zakłady w USA oraz uzgodniła utworzenie joint-venture z niemieckim gigantem DMK (Nordmilch+Humana) w zakresie produkcji białek serwatkowych. Arla Foods to prawdziwy, światowy gigant: 8. mleczarnia świata o obrotach rzędu 6,6 mld euro rocznie. Kontroluje 95% rynku duńskiego i 65% szwedzkiego (przed przyłączeniem Milko).

Najbardziej znanymi markami Arla Foods w Szwecji są Arla Ko (mleko), Arla Köket (Arla Kuchnia), Bregott (masło) oraz znane także polskim konsumentom Castello (globalna marka serów).

Twardym orzechem do zgryzienia dla menadżerów z Arla Foods są jednak preferencje Szwedów, którzy coraz częściej wybierają wodę i soki aniżeli mleko (dane dairyreporter.com 2011 za Swedish Dairy Association).

Druga pod względem wielkości mleczarnia w Szwecji – Milko wytwarza mleko, szwedzkie mleko kwaśne, soki, jogurty, sery miękkie, sery twarde oraz mleko w proszku. Ma siedzibę w Oestersund. Najbardziej znaną marką Milko jest Milko Messmor (marka masła). Firma ma wizerunek przedsiębiorstwa innowacyjnego: w 2005 roku jako pierwsza mleczarnia wprowadziła opakowania Standard Diamond Pure-Pak Curve). Od kilku lat Milko walczy jednak o przetrwanie. Spadek spożycia mleka spożywczego w szwedzkim społeczeństwie, malejąca liczba dostawców (ostatnio nieco ponad 600) przy wyraźnym ich przechodzeniu do Arla Foods, doprowadziły do kryzysu. Aby zminimalizować koszty i wykorzystać moce produkcyjne na wiosnę 2011 roku zamknięto zakłady w Sundsvall i Karlstad. W ten sposób firma posiada już tylko dwie lokalizacje produkcyjne. W 2009 roku miała obroty rzędu 250 mln euro.



copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25