Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Maślanki: charakterystyka

Maślanka uzyskiwana jest przy wyrobie masła ze śmietanki pasteryzowanej i ukwaszana zakwasem czystych kultur maślarskich; bez dodatku wody. Ma nie mniej niż 0,2% tłuszczu. Zawiera naturalną lecytynę i łatwo przyswajalny wapń. Dzięki zawartości naturalnej lecytyny, wykazuje pozytywne działanie na procesy przemiany materii, funkcjonowanie układu nerwowego, gospodarkę cholesterolem; pełni funkcję ochronną wobec wątroby i podnosi sprawność krążenia krwi. (opis za Jagr PHU).

Detaliczny rynek maślanki liczy zaś około 135 mln zł; 52 tys. ton. To rynek jednego, niezagrożonego gracza, który zazdrośnie strzeże swojej pozycji i z widocznym przemyśleniem tematu wprowadza innowacje w warstwie opakowania. Obecne kartoniki i wprowadzone zmiany kolorystyczne wyróżniają produkt na półce. Nie ma wątpliwości, kto tu rozdaje karty. Tą mleczarnią jest Mlekpol (SM), z ponad 40% udziałem.

Poza liderem nie ma silnych graczy nr 2 i nr 3. Rynek pozostaje rozdrobniony, choć nie można nie zauważyć zmian po stronie produktowej wskazującej na wyraźne ambicje kilku producentów, zwłaszcza mleczarni Łowicz (OSM).

Segment maślanki jest rynkiem okrzepłym i dojrzalszym, o silnej pozycji maślanek smakowych (około 35%) i większym zawansowaniu w stosowaniu kartonów i butelek plastikowych. Do najbardziej popularnych smaków zalicza się naturalny, a wśród produktów smakowych: truskawkowy, brzoskwiniowy, owoce leśne. Do najbardziej innowacyjnych zaliczyć można pieczone jabłko, oraz jabłkowo-miętowy. Najczęściej stosowanymi opakowaniami są: 1 l, 500 g, 200 g, 400 g, 750 g.

Radomsko (OSM) należy do firm mogących pochwalić się dobrą pozycją rynkową pod względem sprzedaży, ale słabszą niż mleczarnia Łowicz (OSM). Radomsko (OSM) sprzedaje maślanki pod dwiema markami: Ale! i Górska. Maślanki Górskie pakowane są w opakowania kartonikowe i dostępne tylko w wersji naturalnej. Maślanki Ale! dostępne są zaś w butelkach PET (naturalna, truskawkowa 1 l) oraz kartonikach (naturalna, truskawkowa, pomarańczowa 1l).

Bardzo ciekawą ofertą może pochwalić się borykająca się z niewystarczającą dystrybucją, ale mająca liczącą się sprzedaż mleczarnia Kościan (OSM). Firma ma wspólną, bardzo nowoczesną koncepcję opakowaniową i nazewniczą z jogurtami pitnymi.

Kupcy odpowiedzialni za półkę napojów mlecznych powinni zwrócić uwagę na Maślanki Kozienickie Jovi wytwarzane przez Lactalis Polska. Marka Jovi to lider segmentu butelek 750 g, ale dostarcza także wersję wyrobów 400 g.

Novum przyciągającym klientów jak magnes do oferty kefirów Jovi jest niewątpliwie zawartość tłuszczu 0% oraz zróżnicowanie smakowe. Oprócz smaku naturalnego i truskawkowego, zwracają uwagę: żurawina, malina-czerwona porzeczka i owoce leśne.

Ciekawym elementem całej oferty mleczarskiej w Polsce są maślanki acidofilne. Produkty tego typu ma pod marką Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM). Produkty można zamawiać zarówno w kartonikach 1 l oraz kubeczkach plastikowych 400 g, zarówno w wydaniu naturalnym, jak i owocowym. Maluta jest także jedną z bardzo nielicznych marek, które utrzymały na rynku maślankę acidofilną.

Grupa Polmlek swoją pozycję w segmencie maślanek buduje praktycznie od zera, ale jej propozycja zasługuje na uwagę nie tylko z racji dużych możliwości dystrybucyjnych Grupy. W przeciwieństwie do rozbudowanej i niezwykle nowoczesnej oferty jogurtów, maślanki w ofercie Grupy Polmlek pozostają produktem tradycyjnym, ale nowocześnie zapakowanym.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25