Hochland Polska: Dla Almette łąka wiele znaczy
![jacek wyrzykiewicz](/img/articles/600x400/9/4/9416a175-574f-4b83-80d9-9a1cda35c36f.jpg)
Rozmowa z Jackiem Wyrzykiewiczem
PR & Marketing Services Manager Hochland Polska
Janusz Górski: Firma Hochland Polska po raz trzeci stanęła na podium najlepszej i najbardziej kreatywnej kampanii mleczarskiej w Polsce. Co Państwa zdaniem zadecydowało o pozytywnym odbiorze tej kampanii?
Jacek Wyrzykiewicz: Co roku staramy się zaskoczyć konsumenta kreatywnością, a jednocześnie stawiamy na takie kampanie, które pozwalają nam zaangażować jak największą liczbę odbiorców. Projekt „Almette chroni łąki” spełnia wszystkie te kryteria. Ponadto ma niezwykle istotny dla nas aspekt edukacyjny i wpisuje się w bieżące trendy, czyli działania na rzecz środowiska naturalnego. Łąka adresuje większość z najważniejszych problemów środowiska zdefiniowanych dla Polski przez naukowców: zanieczyszczenie powietrza, susza, bioróżnorodność i zmniejszająca się populacja owadów „zapylaczy”, dzięki którym jest pożywienie. Więcej łąk pełnych kwiatów, to więcej czystego powietrza, więcej upraw i lepsze nawodnienie gleb i dlatego warto zachęcać różne grupy społeczne do ich zakładania. Nam się to udaje, a miejsce na podium rankingu pokazuje, że takie kampanie mają sens i przynoszą obustronne korzyści. Warto zaznaczyć, że to projekt długofalowy. Mamy 3 główne cele programu: edukacja (o znaczeniu łąk dla ochrony środowiska), aktywacja (inspirujemy i dajemy „narzędzia” konsumentom, pracownikom, influencerom i dostawcom, aby siali łąki) i sianie (sami siejemy łąki). Kampanię wspierają m.in. zoolog i ekolog, pasjonat ptaków, znawca ekosystemów miejskich, przedstawiciel Polski w Międzyrządowym Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC) – prof. dr hab. Piotr Tryjanowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz Prezes Fundacji Łąka Maciej Podyma – absolwent Wydziału Biologii SGGW, ekolog i zawodowy zmieniacz świata, a także Janina Bąk (Janina Daily) oraz Karol Wójcicki (Z głową w gwiazdach).
![hochaland chroni łąki](/img/articles/1200x900/e/a/ea91c9eb-d2c0-49e3-b93d-0e6dc2ece550.jpg)
Skąd pomysł na tę formę kampanii?
„Almette chroni łąki” jest nie tylko kolejnym projektem, ale częścią strategicznego programu CSR marki Almette, rozpoczętego w 2021 r. Dla całej grupy Hochland Zrównoważony Rozwój stanowi integralną część wszystkich obszarów funkcjonowania. To stały element kultury organizacyjnej, spójny z misją i kluczowymi wartościami firmy. A łąki są szczególnie bliskie marce Almette, bo przecież świat Almette to piękna łąka ze szczęśliwą rodziną. Wiemy, że ginące ekosystemy łąkowe wymagają bardzo pilnej ochrony i dlatego włączyliśmy się w działania, które pomagają je przywrócić. Każdy z nas powinien wiedzieć, że łąki działają antysmogowo, oczyszczając powietrze i przeciwdziałają zmianom klimatu, wyłapując CO2 i magazynując go w glebie. A co najważniejsze, możemy tworzyć je wszędzie: w centrach miast, w naszych ogródkach i na polach. Naszym zdaniem kampania, która angażuje dosłownie wszystkich – młodszych i starszych, tych w małych miasteczkach, jak i w metropoliach, pracowników i dostawców Hochland oraz rzesze konsumentów z szerokich grup społecznych to idealna forma działań z zakresu CSR.
Jakie działania podjęli Państwo dla realizacji celu kampanii?
Celem kampanii „Almette chroni łąki” w 2022 r. było kontynuowanie budowania świadomości roli łąk kwietnych w ekosystemie i ich wpływu na naszą jakość życia. Zorganizowaliśmy akcje wysiewania łąk w Kaźmierzu pod Poznaniem (działa tam jeden z naszych nowoczesnych zakładów produkcyjnych), a także w Łodzi, Warszawie i we Wrocławiu. I rozkręcamy się – co roku siejemy więcej i edukujemy więcej, nasz program angażuje nowe grupy konsumentów i influencerów i staje się coraz bardziej popularny. Akcja „Almette chroni łąki” idealnie wpisała się również w wydarzenie Influencers Live Wrocław, które odbyło się pod hasłem „Twórca Twórczyni Przyszłości”. Przy całej akcji pomagała nam influencerka Janina Daily i ambasador marki. Najpierw edukowaliśmy 1500 blogerów, a potem zaprosiliśmy influencerów do wysiania razem z nami łąki na terenie wrocławskiego ZOO. Organizujemy również warsztaty i panele dyskusyjne, podczas których o roli łąk kwietnych w ekosystemie opowiadają nasi zaprzyjaźnieni eksperci – prof. dr hab. Piotr Tryjanowski oraz „Pan Łąka”, czyli Maciej Podyma. Nie zapomnieliśmy również o obecności w mediach społecznościowych, gdzie organizowaliśmy konkursy i motywowaliśmy konsumentów do siania łąk w swoich przydomowych ogródkach, a nawet na balkonach. Nie zapomnieliśmy także o działaniach wewnątrz firmy. Już po raz szesnasty Pracownicy Hochland Polska zaproszeni zostali do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym. Tegorocznym tematem prac było wspieranie środowiska poprzez zwiększanie powierzchni łąk kwietnych. Zgodnie z regulaminem jury wybrało 12 najlepszych prac, które zostaną wykorzystane w kalendarzu firmowym Hochland Polska 2023 „Łąki Almette”.
![hochaland kampania](/img/articles/1200x900/4/e/4e44c685-f47b-4b72-88e7-e3f14d41f59d.jpg)
Co było najważniejszym przesłaniem nagrodzonej aktywności?
Akcja „Almette chroni łąki” ma na celu podkreślenie, jak duże znaczenie ma wysiewanie łąk, których wpływ na środowisko jest wciąż niedoceniany. A przecież kwietne łąki są ostoją bioróżnorodności tak ważnej dla życia planety, domem dla milionów zapylaczy i czynnikiem wpływającym na lepsze nawodnienie gleby. I to jest właśnie najważniejsze przesłanie tej kampanii – edukacja. Przecież mało kto wie, że zaledwie 1 m2 łąki jest w stanie wyłapać tyle pyłu zawieszonego co 5-letnie drzewo, a łąka przecież rośnie szybciej. Mamy nadzieję, że udało nam się zarazić miliony Polaków modą na łąki i będzie wśród nas coraz więcej „wysiewaczy”.
Jaki był zasięg kampanii, biorąc pod uwagę użyte narzędzia? Które okazały się najbardziej efektywne?
Kampanii „Almette chroni łąki” towarzyszył szereg działań z zakresu PR, klasycznego marketingu i influencer marketingu. Zakładały one jak najszersze dotarcie do konsumentów i okazały się niezwykle efektywne. Zdecydowaliśmy się na współpracę z popularnymi influencerami, co wygenerowało wielomilionowe zasięgi akcji, nie zabrakło nas również w całej sferze digital. Byliśmy obecni na Facebooku, Instagramie i YouTube, dzięki czemu o kampanii dowiedziało się jeszcze szersze grono odbiorców. Zdecydowaliśmy się również na obecność w popularnym programie śniadaniowym o wielomilionowej widowni. Ponieważ kampania „Almette chroni łąki” to projekt wieloletni, wpisujący się z naszą filozofię Zrównoważonego Rozwoju, działania są kompleksowe, rozłożone w czasie i dostosowane do pór roku czy wydarzeń na kulturalnej mapie Polski. Wiele kanałów komunikacji i różnorodne działania, obejmujące zarówno kameralne spotkania i duże eventy, to klucz do sukcesu tej akcji. A sukces kampanii „Almette chroni łąki” to szansa na lepszą przyszłość dla każdego z nas.
Dziękuję za rozmowę
Janusz Górski