Mleko smakowe: Zdrowsza alternatywa dla słodzonych napojów

dr inż. Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 4/2017 (83)
Dzieci i nastolatki mogą poprawić jakość swojej diety poprzez spożywanie mleka smakowego, jako alternatywy dla słodzonych i gazowanych napojów bezalkoholowych. Spożywanie mleka smakowego – jak dowodzą badania – nie jest związane ze zwiększoną masą ciała ani z wynikami BMI u dzieci i młodzieży. Usunięcie mleka smakowego z diety dzieci współwystępuje natomiast z obniżoną podażą mleka ogółem.

Według badań dwóch amerykańskich naukowców E. Quann i D. Adams opublikowanych w artykule naukowym Impact on Milk Consumption and Nutrient Intakes From Eliminating Flavored Milk in Elementary Schools usunięcie lub ograniczenie mleka smakowego ze szkół (z powodu presji i obaw dotyczących dodanego cukru) doprowadziło do pogorszenia jakości diety dzieci i młodzieży. Wyniki przeprowadzonego badania nie potwierdziły poglądu, że dzieci będą wypijać tyle samo białego mleka, jeśli mleko smakowe nie będzie dostępne. Okazało się, że w razie braku mleka smakowego dzieci nabywały 26% mniej mleka ogółem, co spowodowało, średnio 37,4% spadek całkowitego spożycia mleka.

Na polskim rynku dostępne mleka smakowe to przede wszystkim: czekoladowe, waniliowe i truskawkowe. W portfolio większości producentów oferowane są właśnie trzy przywołane smaki. W Ameryce producenci proponują obok smaków znanych w Polsce (truskawka i czekolada), także innowacyjne rodzaje mleka smakowego np. mleko o smaku piwa korzennego czy karmelowe z solą morską. Na rynku amerykańskim wiodącymi markami (oparte na sprzedaży w dolarach) mleka smakowego, obok marek własnych, są TruMoo, Borden, Prairie Farms, Hiland oraz Dean’s Country. Warto byłoby przyjrzeć się amerykańskim liderom i ich pomysłom na ofertę mleka smakowego.

Ciekawy produkt

Mleko smakowe w butelce PET nie jest powszechnie spotykane w Polsce. Mimo to mleko z linii produktów dla dzieci Fiko zdecydowało się przez to na wyróżnienie się na półce. Produkt zwraca uwagę sylwetką zindywidualizowanego bohatera dziecięcego oraz dużą nakrętką. To drugie rozwiązanie jest niewątpliwie dużym atutem produktu i eliminuje kłopot z odrywanymi słomkami, co wciąż jest problemem, zwłaszcza na poziomie placówek handlowych.

Producent: Grupa Polmlek.

Na polskim rynku mleko smakowe oferują między innymi:

  • Czarnków (OSM) – mleko smakowe czekoladowe o 2% zawartości tłuszczu, w butelkach 250 ml
  • Danone – Dan`mleko o smaku czekoladowym, w plastikowych kubkach 320 g
  • Garwolin (OSM) – mleko czekoladowe i waniliowe o 2% zawartości tłuszczu, w kartonikach 250 ml
  • Jogser (SM) – mleko czekoladowe i waniliowe (2% tłuszczu), w kartonikach 250 ml
  • Łowicz (OSM) – mleko szkolne o smakach czekoladowym, truskawkowym i waniliowym oraz mleko z klasą o smaku waniliowym, wszystkie o zawartości 1,5% tłuszczu, w kartonikach 250 ml
  • Grupa Mlekovita – mleko Wypasione o smakach truskawkowym, waniliowym i czekoladowym, w kartonikach 200 ml
  • Mlekpol (SM) – Łaciate o smaku bananowym, czekoladowym, truskawkowym i waniliowym, w kartonikach 200 ml
  • Grupa Polmlek – Fiko mleko czekoladowo-orzechowe, w butelkach 240 ml
  • Radomsko (OSM) – Hej! Mleko UHT o smakach czekoladowym, waniliowym i truskawkowym (1,5% tłuszczu), w kartonikach 250 ml
  • Wart-Milk (OSM) – Mu! mleko UHT o smakach truskawkowym, waniliowym, czekoladowym (1,5% tłuszczu), w kartonikach 250 ml

Największy wachlarz smaków oferuje Müller Dairy Polska. Producent w swoim asortymencie posiada pod marką Müllermilch mleka smakowe w smakach: banan, czekolada, truskawka, kokos, pistacja-kokos, wanilia, czekolada-pistacja oraz czekoladowo-bananowe. Wszystkie mleka smakowe Müllermilch oferowane są o zawartości tłuszczu 1,4-1,6%, w butelkach 400 g.

Mleko smakowe może stanowić dobrą alternatywę dla słodkich i gazowanych napojów bezalkoholowych. Istotnym staje się jednak doprowadzenie składu mleka smakowego do zaleceń żywieniowych. Wskazane byłoby ograniczenie zawartości tłuszczu i cukru.

Sebastian Łykowski

Sales Manager w Müller Dairy Polska

Mleka smakowe na dobre zagościły na półkach polskich sklepów, bez względu na ich wielkość lub kategorię. Konsument ostateczny poszukuje tego rodzaju produktów, co wręcz wymusza na detalistach umieszczenie ich w portfolio. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się świeże mleka smakowe, które (versus warianty UHT) stanowią 65% tego rynku. Nie może to dziwić, gdyż świadomy kupujący pokłada większe zaufanie w artykułach mlecznych, które nie mają zbyt długiego okresu przydatności do spożycia. Mleko to wręcz synonim świeżości, a powoli mleko smakowe dla polskiego konsumenta to po prostu Müllermilch.

Wydawać by się mogło, że największym zainteresowaniem będą cieszyły się smaki waniliowy, czekoladowy i truskawkowy, ale mamy tutaj kilka niespodzianek. Króluje czekolada, ale już na drugim miejscu mamy wariant pistacjowy. Podium zamyka banan. Konsumenci są wymagający. Chcą różnorodności, zmiany, nowości. Dlatego też Müller oprócz stałych propozycji smakowych oferuje swoim klientom także edycje limitowane. W okresie letnim jest to smak mango, który możemy wręcz powiedzieć, że zawojował gusta polskich wyznawców Müllermilch.

Żyjemy obecnie w międzynarodowym środowisku i uważam, że dzielenie dostawców na krajowych i zagranicznych nie ma większego sensu. Rzeczywistość makroekonomiczna obejmuje nie tylko jeden, narodowy rynek. Polskie marki mają takie same szanse za granicą jak i niemieckie w Polsce. Ważne, by dostarczać konsumentom jakość, smak, wartości dodane czy też po prostu spełniać ich potrzeby. Kierując się taką filozofią osiągnęliśmy w ostatnich badaniach ponad 50% udział w rynku mlek smakowych. Nie możemy jednak na tym poprzestać, dlatego zaczęliśmy odnosić się do znacznie większej kategorii jaką są dairy drinks. Tutaj do lidera rynkowego, którym jest świetna polska marka, tracimy tylko 3,2% udziałów według AC Nielsen.

Mleko smakowe sprzedaje się znakomicie w każdym kanale dystrybucji. Różne są jednak potencjały samych kanałów. Dlatego w badaniach okazuje się, że największą siłą dysponują dyskonterzy (29%) ale na równi z rynkiem tradycyjnym (również 29%). Tuż za nimi plasują się supermarkety (25%) oraz hipermarkety (17%). Dla wielu ekspertów rynkowych taki podział udziałów rynkowych nie stanowi niespodzianki. Jako Müller Dairy Polska staramy się rozwijać równomiernie każdy z kanałów, pomimo że nasze siły w sprzedaży w Polsce to tylko 12 osób. W porównaniu do największych konkurentów to liczebnie mało, ale zawsze będziemy stawiać na jakość. Dlatego jestem pewien, że w ciągu najpóźniej dwóch kolejnych lat, z tym zespołem, Müllermilch będzie absolutnym numerem jeden w kategorii napojów mlecznych w naszym kraju.

Strona 2 z 2