Boże oszczędź brytyjskie mleko

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 2/2017 (28)

Postrzeganie produktów mleczarskich w Zjednoczonym Królestwie

Produkty mleczarskie są bardzo dobrze postrzegane przez konsumentów. Jest to produkt tradycyjnie występujący w diecie Brytyjczyków. Na rynku w Wielkiej Brytanii można znaleźć wszystkie typy produktów mleczarskich tj. mleko, sery czy napoje fermentowane. Brytyjczycy kochają produkty mleczarskie nie tylko za ich znaną i cenioną dumną brytyjską jakość i smak, ale także uważają je za cenne źródło wielu wartościowych składników odżywczych. Rynek brytyjski z roku na rok zasypywany jest licznymi innowacjami produktowymi, które obejmują zarówno nowe rozwiązania funkcjonalne jak i strukturalne.

Produkty mleczarskie są postrzegane, jako element dobrze zbilansowanej diety, które dostarczają do organizmu białek oraz szeregu witamin tj. ryboflawina, witamina B12 oraz składników mineralnych tj. wapń, jod, fosfor i potas. Produkty mleczarskie w Wielkiej Brytanii są monitorowane pod kątem ilości dodawanego cukru, soli oraz innych niekorzystnych dodatków.

Sprzedaż produktów mleczarskich

Zapotrzebowanie na produkty z tego segmentu wzrasta we wszystkich dostępnych formach sprzedaży na rynku: sprzedaży detalicznej, hurtowej, instytucjonalnej (szkoły i uczelnie, szpitale) oraz sprzedaży bezpośredniej (lokalne rynki i idea doorstep). Z badań przeprowadzonych przez The Dairy Council and DairyCo wynika, że 98% Brytyjczyków regularnie spożywa produkty mleczarskie. Świeże mleko pije 93% Brytyjczyków, a 90% je sery. Produkty mleczarskie znaleźć można w każdym sklepie, domu lub placówce szkolnej.

W przeważającej części mleko kupowane jest w placówkach detalicznych oraz w dyskontach. Dość dobrze rozwinięty jest też system dostarczycieli mleka bezpośrednio do domu, tzw. doorstep.

Do największych spożywczych placówek handlowych należą Tesco (54 433 000 funtów), Sainsbury’s (23 506 000 funtów) oraz ASDA (23 325 000 funtów) i Aldi (6 894 000 funtów) (dane za rok 2015/2016 wg Retail Economics).

Promocja wśród dzieci i młodzieży

Brytyjczycy są niezwykle wyczuleni na punkcie produktów mleczarskich. Znają ich wartości odżywcze i konieczność włączania ich do codziennej diety. Dlatego też na terenie całego kraju od lat prowadzone są wszelkiego typu akcje promocyjno-edukacyjne, mające na celu budowanie świadomości żywieniowej związanej ze spożywaniem tych produktów przez dzieci i młodzież. W brytyjskich szkołach prowadzone są różnego typu programy, tj. Food – A Fact of Life (DairyCo), które dostarczają do szkół różnego typu materiały dotyczące zasad zdrowego żywienia, gotowania, organizują lekcje tematyczne na farmach, dla dzieci w wieku od 3. do 16. roku życia, których celem jest uwypuklenie wartości odżywczych płynących z mleka i jego przetworów.

Kolejnym programem wspomaganym przez UE jest akcja pod nazwą „European School Milk Scheme”, której celem jest zachęcenie młodych Brytyjczyków do picia mleka. W ramach programu mleko jest dystrybuowane za darmo lub po przystępnych cenach do szkół. Celem program jest zachęcenie dzieci do konsumpcji mleka i wyrobienie nawyku jego picia. Programowi towarzyszy dystrybucja materiałów edukacyjnych. Wśród najbardziej znanych dostawców mleka, w tym systemie są: Cool Milk, School Milk UK czy Dairy Link UK.

Kolejną akcją jest program pod nazwą „Make Mine Milk” (The Milk Marketing Forum), który włącza do promocji znanych celebrytów. W programie uczestniczą najwięksi przetwórcy mleka, tj. Arla Foods UK, Dairy Crest Limited, First Milk, Milk Link i Müller Wiseman Dairies.

Rynek serów

Rynek serów w Wielkiej Brytanii rośnie. Największą pozytywną zmianą w zeszłym roku był wzrost w kategorii serów miękkich +12% w ujęciu ilościowym oraz +8% w ujęciu wartościowym. Na drugim miejscu są sery twarde (+ 5% ilościowo i +2% wartościowo). Zauważa się też wzrost ilościowy serów zagranicznych (+5) oraz serów topionych (+4%) Kultowy ser angielski ilościowo wzrósł o około 4% przy ujemnej wartości sprzedaży o -4%. Cała kategorii serów wzrosła ilościowo o około 4%. W całkowitej kategorii serów wartościowo sprzedaż spadła o około 3,7%.

Strona 3 z 4